Fatbike tubeless krijgen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Christ D. »

Muntanya schreef: en dat was op 45 minuutjes gepiept
45 minuten voor banden te wisselen ? :-D

Soit , ik monteerde mijn Specialized Ground Controls (geen tubeless banden btw)4.6 op de gewone fatbike wielen van Specialized zonder enig probleem. Met 0.450 bar kwamen die daar nooit af.
Tip: leg uw tubeless tape dubbel.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Oei, dat ziet er niet goed uit: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/how-we ... 12220.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik moet blijkbaar naar de split tube techniek overstappen: " onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... plit-tube/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Muntanya op do 27 sep 2018 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Christ D. schreef:
Muntanya schreef: en dat was op 45 minuutjes gepiept
45 minuten voor banden te wisselen ? :-D
Waarom :-D ???

Wiel afhalen, bandje af, melk opvangen, band erop, melk erin, op de emmer leggen, intussen nummer 2 idem, beetje schudden en rusten met beide en dan terug in steken... Hoe snel moet dat volgens u gebeuren (en liefst geen visverhalen)...?

Tip: leg uw tubeless tape dubbel.
Ik heb die al enkel, dubbel en driedubbel gelegd... Alles faalt. Bij mijn gewone bandjes was dubbel leggen wel de oplossing.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Christ D. »

Muntanya schreef:
Christ D. schreef:
Muntanya schreef: en dat was op 45 minuutjes gepiept
45 minuten voor banden te wisselen ? :-D


Wiel afhalen, bandje af, melk opvangen, band erop, melk erin, op de emmer leggen, intussen nummer 2 idem, beetje schudden en rusten met beide en dan terug in steken... Hoe snel moet dat volgens u gebeuren (en liefst geen visverhalen)...?

Tip: leg uw tubeless tape dubbel.
Ik heb die al enkel, dubbel en driedubbel gelegd... Alles faalt. Bij mijn gewone bandjes was dubbel leggen wel de oplossing.
Vergeet dat op de emmer leggen gedoe. band monteren , melk erin en mee gaan rijden. Werkt beter.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Christ D. »

Muntanya schreef:Oei, dat ziet er niet goed uit: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/how-we ... 12220.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik moet blijkbaar naar de split tube techniek overstappen: " onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... plit-tube/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring mee?
Bij een vriend eens die split tube methode gedaan. Als je wil spreken van een pruts methode =;
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door KrisMaes76 »

Muntanya schreef:Oei, dat ziet er niet goed uit: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/how-we ... 12220.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik moet blijkbaar naar de split tube techniek overstappen: " onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... plit-tube/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring mee?
wel al es ghetto tubeless geprobeerd op een 26" velg van 18mm, viel dik tegen en uiteinelijk met binnenbanden blijven rijden (tot ik een nieuwe velo kocht)
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Ik heb even gewacht met posten tot het werkelijk in de sacoche was. Aangezien reeds besteld, heb ik eerst nog eens geprobeerd met Gorilla tape. Dat was blijkbaar niet zo makkelijk te vinden, althans niet in de Tough&Wide versie van 2,88" (7,3cm) zodat ik maar één laag in de breedte hoefde te plaatsen: hoe meer naden hoe meer kans op lekkage. Dit heb ik dan in twee lagen rond mijn velglint gedaan, goed aanduwend in de uitsparingen en dan pas aan de randen, binnenbandje een half uurtje even alles laten aanduwen (was erg ongeduldig), ventiel erin en de droge test was OK: de band pakte quasi onmiddellijk, zelfs zonder zeepsop. Bijzonder vreemd, aangezien de vorige keer ik zelfs met liters zeepsop en met de band te "basketten" er niet in slaagde om hem op te pompen.

Deze keer durfde ik niet meer de band van de velg nemen voor de sealant, heb dan toch maar via de ventielkern gedaan, wat een onhandig gedoe (ja, ik heb gesmost). En ook nu pakte de band weer onmiddellijk. Aangezien ik niet direct weg kon dus niet mee gaan fietsen, maar weeral goed geschud en laten emmeren, na een kwartiertje bleef hij precies op drukt. Die avond dan even een toertje gedaan van 2 km (langer kon niet, daarna was het met de club gaan fietsen en aangezien ik al de traagste van de bende ben, zouden die niet kunnen lachen als ik met een fatbike afkom) en de volgende ochtend was de band nog prima op druk.

Afbeelding

Wat je wel leest op andere sites is correct: dit is megazware tape. Ik heb het niet nagemeten (ik ga ook niet echt tubeless speciaal voor de grammekes) maar ik denk niet dat ik voordeel doe tov een binnenband...

Wat betreft het geknoei met de split tube methode... Geen idee dus, maar intuïtief denk ik dat dit vooral gefoefel is met banden die hard spannen. De mijne kon ik zonder bandenlichters en zonder veel druk met de muisduimen op en af krijgen. Denk ik zo bij mezelf he...
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Frog 075 »

Muntanya schreef:Is dat eigenlijk normaal dat fatbike banden niet "klemmen" in de velgrand? Telkens als ik (met of zonder biba) de druk laat zakken, "vallen" de banden gewoon van de velgrand. Bij de laatste poging om tubeless te krijgen kreeg ik zelfs met liters zeepsop de band niet meer op de velg en om met een binnenband de band langs één kant op de velg te duwen , dat moet ik zelfs niet proberen, want die valt er gewoon weer af als ik de binnenband er uit wil halen. Als ik dat vergelijk met mijn 29er: ik heb gisteren zijn herfstbanden opgezet, waaronder een volledig nieuwe vouwband (dus de rand was een beetje inegaal) en dat was op 45 minuutjes gepiept: bij het oppompen "pakt" die onmiddellijk en als ik een kant afneem voor de latex, zit die aan de andere muurvast...

Misschien ligt het ook aan de velg? Weinmann is mij niet erg bekend (ben ook geen kenner :oops: ). De banden zijn Jumbo Jims van 4"...

Alle tips zijn welkom.
Kan best zijn dat het aan de velg ligt.
Op m'n vorige Sandman had ik dat probleem ook.. Als de druk te laag stond moest ik altijd goed opletten... Ook met sommige banden was het zelfs heel moeilijk deze op de velg te laten liggen bij het plaatsen van deze... Toen bestond er nog geen Jumbo Jim :P
Denk dan vooral aan de Surly Nate's voor in de winter... wat een hell banden om te plaatsen... :lol:
Nu hebi ik 80mm carbon velgen van fatlab gespaakt rond een American Classic naaf en deze zijn een wereld van verschil (kosten dan wel en veelvoud).
Maar als ik daar banden op leg is dat zoals met de 29'er... Gaat super vlot en easy (o)
Voordeel van die carbon velgen is dat je niet meer met die vervelende mega grote gaten zit die je moet dicht krijgen met 1 of andere tape...
Ik heb gewoon 1 laagje duc tape van 80mm in m'n velg liggen over de spaakgaten en dit doet het nu al meer dan 2 jaar zonder er nog naar te moeten omkijken...
Banden zijn wel al regelmatig veranderd (test graag verschillende modelletjes uit 8) )
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Muntanya »

Misschien is dat een oplossing...

Mijn voorband die het indertijd wel uithield met de Tesa 4289 tape van 5 cm is nu ook gelost, ben nu ook bezig met de Gorilla tape (want die achterband met GT blijft lekker op druk). Volgens mij heb je echt wel een min of meer flexibele tape nodig als je met grotere gaten werkt, want anders puilen die vroeg of laat uit in de uitsparingen en dat trekt de tape dan van de zijkanten van uw velg, waardoor je met een luchtlek zit. Gorilla is behoorlijk flexibel.

Als je natuurlijk een carbon velg hebt zonder uitsparingen kan je volgens mij met elke waterdichte tape tubeless maken. Ik zou den zeker opteren voor die Tesa omwille van zijn sterkte.

Misschien eens overwegen als de Sint passeert...
Frog 075
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: za 18 mar 2006 16:39
Rijdt met: Sandman, Levo

Re: Fatbike tubeless krijgen

Bericht door Frog 075 »

Het is natuurlijk een vervelende dure oplossing en er zijn zeker verschillende fatbikers die beweren (en zal zeker waar zijn) dat ze dit keer op keer makkelijk tubeless krijgen maar ik herinner me maar al te goed het geklooi dat ik indertijd meemaakte zoals jij nu allemaal beschrijft... #-o
Toen bestonden ook (denk ondertussen al 8jaar terug) al die middelen en soorten banden en velglint nog niet (of toch zeker niet beschikbaar) zoals dat nu is...
Een band kostte toen 125€ :lol:
Nu is het gewoon met de lepels de band er af halen, andere band op trekken, melk er in en met compressor op druk zetten... Dit gewoon in de week en op zaterdag deze uit de garage halen zonder met een leegloper te staan... Een droom en goed voor het humeur 8)
Plaats reactie