Minerale olie

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Minerale olie

Bericht door waarnaartoe »

Voor het ontluchten van mijn schijfremmen heb ik minerale olie nodig. Ik zie bij auto 5 minerale olie in de rekken.
Is elk merk minerale olie geschikt of houd ik mij beter aan de Shimano olie?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Minerale olie

Bericht door KrisMaes76 »

waarnaartoe schreef:Voor het ontluchten van mijn schijfremmen heb ik minerale olie nodig. Ik zie bij auto 5 minerale olie in de rekken.
Is elk merk minerale olie geschikt of houd ik mij beter aan de Shimano olie?
kheb een fles olie voor in een versnellingsbak, heb die wel gekocht online waar bij stond dat die geschikt was voor shimano remmen.

Ik zou verwachten dat je enkel op de viscositeit moet letten
Gebruikersavatar
mattias de clerck
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 08 okt 2012 21:36
Rijdt met: canyon grand canyon CF SL 8.9, canyon neuron 8.0

Re: Minerale olie

Bericht door mattias de clerck »

De meeste fietswinkels hebben dat wel liggen van shimano
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Minerale olie

Bericht door BertG »

Koop gewoon een bus Shimano olie van 1 liter, kost 15-20 euro en die ga je normaal gezien nooit op krijgen als particulier. Als je garantie nodig hebt en ze zien dat je geen originele olie gebruikt hebt dan mag je naar je garantie fluiten.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Minerale olie

Bericht door waarnaartoe »

Bedankt voor de antwoorden,

Idd, het loont niet om daar op te besparen. Het is ook in principe iets die je niet zo vaak moet doen.

Ik zag de bus staan bij auto 5 en was gewoon benieuwd. Stond er wel niet op vermeld dat de olie ook voor remmen kon gebruikt worden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Minerale olie

Bericht door Free_ltd »

mattias de clerck schreef:De meeste fietswinkels hebben dat wel liggen van shimano

2 weken geleden 3 winkels moeten doen voor een busje van 50ml en dat was dan zijn laatste en die ging geen nieuwe meer inkopen. Ze hebben allemaal liter flessen staan voor eigen gebruik, maar het is blijkbaar niet meer zo courant dat ze dit aan klanten verkopen omdat de meeste mensen het gewoon online bestellen.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Minerale olie

Bericht door dennisVO »

waarnaartoe schreef:Voor het ontluchten van mijn schijfremmen heb ik minerale olie nodig. Ik zie bij auto 5 minerale olie in de rekken.
Is elk merk minerale olie geschikt of houd ik mij beter aan de Shimano olie?
ik heb ook die bus van 1l Minerale olie van Auto 5.
Uitgerekend is die 25x goedkoper dan die van Shimano, en dat is hetzelfde.
Nog geen problemen gehad ermee.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Minerale olie

Bericht door Free_ltd »

dennisVO schreef:
waarnaartoe schreef:Voor het ontluchten van mijn schijfremmen heb ik minerale olie nodig. Ik zie bij auto 5 minerale olie in de rekken.
Is elk merk minerale olie geschikt of houd ik mij beter aan de Shimano olie?
ik heb ook die bus van 1l Minerale olie van Auto 5.
Uitgerekend is die 25x goedkoper dan die van Shimano, en dat is hetzelfde.
Nog geen problemen gehad ermee.
25 x goedkoper is toch ironisch bedoeld?
Want kan me moeilijk voorstellen dat een liter in de Auto 5 maar €0,60 kost :lol:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... l-1l-33953" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Minerale olie

Bericht door dennisVO »

Free_ltd schreef:
dennisVO schreef:
waarnaartoe schreef:Voor het ontluchten van mijn schijfremmen heb ik minerale olie nodig. Ik zie bij auto 5 minerale olie in de rekken.
Is elk merk minerale olie geschikt of houd ik mij beter aan de Shimano olie?
ik heb ook die bus van 1l Minerale olie van Auto 5.
Uitgerekend is die 25x goedkoper dan die van Shimano, en dat is hetzelfde.
Nog geen problemen gehad ermee.
25 x goedkoper is toch ironisch bedoeld?
Want kan me moeilijk voorstellen dat een liter in de Auto 5 maar €0,60 kost :lol:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... l-1l-33953" onclick="window.open(this.href);return false;
nee, niks ironisch.
uitgerekend met wat ze in de fietswinkel verkopen (aan literprijs) en dan vergeleken met die van de Auto 5.
in de winkel verkopen ze geen literbussen, enkel die kleintjes.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Minerale olie

Bericht door Free_ltd »

dennisVO schreef:
nee, niks ironisch.
uitgerekend met wat ze in de fietswinkel verkopen (aan literprijs) en dan vergeleken met die van de Auto 5.
in de winkel verkopen ze geen literbussen, enkel die kleintjes.
Als ge het zo beziet, dan zal dat idd wel kloppen. Thans 2 weken terug hard moeten zoeken om zelfs nog een kleintje te vinden bij een LBS :lol: En heb er €3 voor betaald voor 50ml. Maar denk dat die LBS zich ermee vergist heeft, want bij BD kosten die zelfs een veelvoud ervan: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... rake-26043" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar nu zijt ge wel een liter met 50ml aant vergelijken. Kleine verpakkingen kosten altijd meer.

Maar als die van de Auto5 goed is, zeker doen. Ik ben ook niet meer zo zot om een klein potteke te kopen. Volgende keer bestel ik bij BD gewoon diene liter. Want voor nen eerste keer, heb ik zo zitten smodderen dat het potteke leeg was en het probleem nog niet opgelost. Met zo ne liter had ik nog genoeg gehad om het in orde te krijgen :lol:
Plaats reactie