Tik in de vering of voorwiel...

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door waarnaartoe »

Als ik op ruig terrein rij dan hoor ik nu en dan een tik in de vering maar zou ook kunnen het voorwiel zijn.
Ik kan het niet echt thuiswijzen en weet ook niet direct waar ik moet zoeken.

Als er iemand kan meedenken of raad geven, ben ik één en al oor.

Morgen anders eens naar de fietsenmaker.

Alvast bedankt

Martin,
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door Wacky-S »

Kan vanalles zijn...
Waar ik mee zou beginnen is onderstaande controleren/opnieuw vastzetten (bv door paar slagen losdraaien en dan terug vastzetten of helemaal demonteren en terug invetten):
  • stuur op stuurpen
  • stuurpen op stuurbuis
  • speling lagers balhoofd
  • speler lagers voorwiel
  • voorwiel niet te vast in de vork
  • spaakspanning
  • remklauw bevestiging op de vork
Hoor je de tik als je stilstaat en de vork tot onder induwt?
En als je op ruig (wat zie jij als ruig :-D ) terrein rijdt, is het normaal dat je al eens iets van lawaai hoort...
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door waarnaartoe »

Bedankt voor je reactie!

Ik heb deze namiddag nog eens een controle gedaan en als ik mijn stuur van links naar rechts trok, hoorde ik die tik. Heb dan de kopserie gereinigd (de spanning was goed) en nieuw lagervet aangebracht maar ik krijg bij de bovenste lager de stofring niet meer exact op zijn plaats, ga daar toch een nieuwe lager voor bestellen.

In eerste instantie hoor ik de tik niet meer, morgen zal ik eens wat wegels aandoen ter controle.

Ruig terrein... is idd plastisch omschreven, bedoel eigenlijk meer putten en bulten :wink:
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door KrisMaes76 »

Heb ook zo es een maand gezocht naar gekraak, ik was er vrij zeker van dat het van de voorkant kwam...

1 voor 1 alle onderdelen gedemonteerd, montagepasta op gedaan, weer monteren en gaan rijden...

bleek uiteindelijk de dropper in het frame te zijn.. moet nu elke 2maand ong die eruit halen, pasta op doen en er weer insteken.

Moet es proberen met die sleuven (aan de zadelpenklem) in de zadelbuis dicht te plakken, zodat daar geen vuil / water meer kan doorkomen, want denk dat dat het probleem is waardoor het gekraak terug komt.

Moraal van het verhaal: geluid plant zich heel raar voort in een frame...
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door waarnaartoe »

Bedankt voor de tip. Maar het probleem is opgelost, het kwam idd van het balhoofd.
Ik heb uiteindelijk een nieuw set gemonteerd, die vervelende tik is weg.
Zit momenteel in de Hoge Venen en ondertussen al ruimschoots uitgetest.

Ik had met mijn racefiets ook ooit eens een tik en uiteindelijk bleek het een spaak te zijn van een carbonwiel.
Lawaai in carbonkader dat is een pure klankkast en is soms ergerlijk moeilijk te vinden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door chrisper »

KrisMaes76 schreef:Heb ook zo es een maand gezocht naar gekraak, ik was er vrij zeker van dat het van de voorkant kwam...

1 voor 1 alle onderdelen gedemonteerd, montagepasta op gedaan, weer monteren en gaan rijden...

bleek uiteindelijk de dropper in het frame te zijn.. moet nu elke 2maand ong die eruit halen, pasta op doen en er weer insteken.

Moet es proberen met die sleuven (aan de zadelpenklem) in de zadelbuis dicht te plakken, zodat daar geen vuil / water meer kan doorkomen, want denk dat dat het probleem is waardoor het gekraak terug komt.

Moraal van het verhaal: geluid plant zich heel raar voort in een frame...
voor uw probleem:
misschien proberen om dit eens in te smeren met morgan blue aquaproof pasta.
heb dit ook gedaan, en deze dikkere pasta, maakt deze gleuven echt wel goed waterdicht.
bij mij geen last meer van water en vuil indringing via deze gleuven
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tik in de vering of voorwiel...

Bericht door KrisMaes76 »

chrisper schreef:
KrisMaes76 schreef:Heb ook zo es een maand gezocht naar gekraak, ik was er vrij zeker van dat het van de voorkant kwam...

1 voor 1 alle onderdelen gedemonteerd, montagepasta op gedaan, weer monteren en gaan rijden...

bleek uiteindelijk de dropper in het frame te zijn.. moet nu elke 2maand ong die eruit halen, pasta op doen en er weer insteken.

Moet es proberen met die sleuven (aan de zadelpenklem) in de zadelbuis dicht te plakken, zodat daar geen vuil / water meer kan doorkomen, want denk dat dat het probleem is waardoor het gekraak terug komt.

Moraal van het verhaal: geluid plant zich heel raar voort in een frame...
voor uw probleem:
misschien proberen om dit eens in te smeren met morgan blue aquaproof pasta.
heb dit ook gedaan, en deze dikkere pasta, maakt deze gleuven echt wel goed waterdicht.
bij mij geen last meer van water en vuil indringing via deze gleuven
zal het eens proberen als ik nog es een bestelling doe (en het nog nie vergeten ben :) )
Plaats reactie