Remolie vervangen/ontluchten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Heb ik allemaal gedaan ben bij LBS geweest en heb net hetzelfde gedaan met enige verschil dat ik een filmpje had gezien waar ze ook de caliper ontluchten en dat wilde ik dan ook doen. Daar ging het mis :lol:

Nadat LBS ze terug in orde had, bleek dat hij nog even slecht remde. Ik had meteen al reserve blokjes origineel van shimano bij hem gekocht voor als die van mij op waren. Desondanks ze nog niet half weg waren, dacht ik ze toch maar te vervangen. En daar zat dus het probleem. Die blokjes remden van geen reet meer half weg. Weet niet meer van welk merk ze waren, maar in het begin was ik er thans enorm tevreden van. Nu niet meer :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

De LBS had de leiding opnieuw voorzien van olie en ontlucht. Maar toch remde hij niet goed. Dus thuis gekomen en nieuwe blokjes gestoken en toen was alles in orde. Kon de hendel maar 1 cm of zo intrekken en voelde aan gelijk een rots. Zo heb ik het graag. Maar het achterwiel had geen vrijloop. Het was maar lichtjes, maar ge merkte dat de blokjes toch lichtjes de schijven raakten. Na een paar ritjes zal dan wel over zijn, maar dacht het wiel er eens uit te halen en de blokjes verder naar buiten te duwen (dus de pompjes wat meer naar buiten duwen).

Wiel er terug in en nu liep dat super. Dan duw ik terug mijn rem in, en merk ik dat ik de hendel weer enorm ver naar binnen kan trekken. Heb er nog niet mee gereden en mss dat het wel goed gaat remmen. Anders geen idee wat gaande is.

Maar iemand een idee hoe ge het voor mekaar krijgt dat ik terug dat rotsgevoel krijg aan de hendel? Gewoon wiel eruit, rem dicht pitsen en dan blokjes licht uit mekaar doen? Daarna wiel er terug in?

Heb niet zo heel veel kennis hiervan :lol: Voor mij moet alles eens nen eerste keer zijn.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door chrisper »

Free_ltd schreef:De LBS had de leiding opnieuw voorzien van olie en ontlucht. Maar toch remde hij niet goed. Dus thuis gekomen en nieuwe blokjes gestoken en toen was alles in orde. Kon de hendel maar 1 cm of zo intrekken en voelde aan gelijk een rots. Zo heb ik het graag. Maar het achterwiel had geen vrijloop. Het was maar lichtjes, maar ge merkte dat de blokjes toch lichtjes de schijven raakten. Na een paar ritjes zal dan wel over zijn, maar dacht het wiel er eens uit te halen en de blokjes verder naar buiten te duwen (dus de pompjes wat meer naar buiten duwen).

Wiel er terug in en nu liep dat super. Dan duw ik terug mijn rem in, en merk ik dat ik de hendel weer enorm ver naar binnen kan trekken. Heb er nog niet mee gereden en mss dat het wel goed gaat remmen. Anders geen idee wat gaande is.

Maar iemand een idee hoe ge het voor mekaar krijgt dat ik terug dat rotsgevoel krijg aan de hendel? Gewoon wiel eruit, rem dicht pitsen en dan blokjes licht uit mekaar doen? Daarna wiel er terug in?

Heb niet zo heel veel kennis hiervan :lol: Voor mij moet alles eens nen eerste keer zijn.
bij mijn xt remmen (m8000) is het zo dat als ik de blokjes vervang, en de zuigers terug induw, dan moet ik nadien enkele keren remmen
dan komen de blokjes terug op de goede afstand te zitten, automatisch
dat is met dat self-adjust systeem dat erop zit
naarmate uw blokjes slijten, stelt de rem de zuigers iets naar buiten, zodat je uw maximale remkracht blijft behouden
is natuurlijk wel niet hetzelfde model, maar misschien helpt het u ook
dus gewoon enkele keren goed remmen, en als het goed is komt u rem dat vanzelf weer in goede positie?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Ah, goed om te weten.
Ik heb wel al een paar keer goed aan de hendel getrokken, maar dat veranderd niets. Dus ga er eerst eens een goede rit mee doen. Maar dat zal volgend weekend pas zijn.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door chrisper »

Free_ltd schreef:Ah, goed om te weten.
Ik heb wel al een paar keer goed aan de hendel getrokken, maar dat veranderd niets. Dus ga er eerst eens een goede rit mee doen. Maar dat zal volgend weekend pas zijn.

ah ok, bij mij lukt het al na enkele keren aan de remhendel te trekken
voor je gaat rijden, beter eerst zorgen dat je remmen goed werken he
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Ze werken wel. Maar ik heb het beste gevoel als de hendel nauwelijks beweegt :-D
Laatst gewijzigd door Free_ltd op zo 23 sep 2018 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door kevx »

Je kan de positie van uw remhendel toch ook aanpassen? Er staat een regelvijsje op...

Miss de hendel wat verder openzetten, dan trek je hem niet zo dicht tegen uw stuur als je remt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Hendel verder open zetten zou kunnen, maar dan geraak ik er niet mer aan :lol: Ik krijg hem niet tot tegen het stuur getrokken, maar ga het wiel er eens uithalen van de week en gewoon dicht knijpen en dan weer open doen. Zien wat dat geeft. Heb zo het gevoel dat die klauwen nu ineens te ver open gaan.

Vandaag is het weer niet om te gaan testen :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door _anonymus_ »

Een hydraulische schijfrem stelt zichzelf bij normaal gezien.
Naarmate je remblokken slijten, komen de zuigers iets meer naar buiten.
Als je de zuigers terug naar binnen duwt, moet je inderdaad enkele keren pompen met je rem (met het wiel gemonteerd, uiteraard) zodat de zuigers zich weer in positie zetten.
Indien je nieuwe remblokken steekt moet je de zuigers sowieso terug naar binnen duwen want anders gaat de schijf niet tussen je nieuwe (en dus dikkere) remblokken passen.
Als je na enkele keren pompen nog steeds een sponzig gevoel en geen druk hebt, zit er lucht in je leiding. Maar zou raar zijn, want is een gesloten systeem.
Meestal kan je de positie van de remhendel inderdaad aanpassen met een stelvijsje op je hendel. Bij sommige remmen (mijn Hopes bijvoorbeeld) kan je ook met een ander hendeltje bijregelen hoe ver je de remhendel in knijpt vooraleer de blokken bijten.
Als je remblokken te dicht tegen de remschijf komen, kan dat zijn omdat er te veel olie in het systeem zit waardoor de zuigers niet ver genoeg kunnen terug keren.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Ik ga het van de week eens bekijken, maar kans is groot dat ik zaterdag al de nieuwe MTB kan gaan afhalen :lol: Maar moet dit wel in orde zien te krijgen, want de Spark gaat de verkoop in en ben van principe dat materiaal dan in orde moet zijn.
Plaats reactie