Remolie vervangen/ontluchten

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Ik heb vandaag mijn bleeding kit toe gekregen, want wil het zelf eens proberen. Mijn achterem doet niet meer wat ze moet doen en zit nu met de vraag of de olie geheel moet vervangen worden of enkel ontluchten.

Ik heb hieromtrent volgende vragen:
1. Wanneer de complete olie vervangen en wanneer enkel ontluchten? Ik vermoed dat bij mij nog steeds de eerste olie erin zit. Fiets is van 2014 (model 2015), maar de vorige eigenaar heeft er nieuwe remmen op gezet en geen idee in welk jaar :lol:
2. Ik vind veel filmpjes op het net, maar die gaan allemaal specifiek over ontluchten. Op zicht niets moeilijks aan. Maar ik heb nog geen filmpje of handleiding gevonden hoe ge de olie compleet ververst. Hoe de oude olie er compleet uit krijgen? Nieuwe zal gewoon langs de nippel inspuiten zijn.
3. Hoeveel olie ongeveer nodig om beide remmen terug te vullen? Flesje heb ik nu niet bij de hand, maar geloof 50ml hydraulic mineral oil.
4. De olie is specifiek voor Shimano, maar kan ik daar ook gewoon lukraak DOT ipv minerale in steken? Zo ja, is dat dan beter?
5. Ik heb https://www.grandado.com/products/fiets ... gI7qvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false; gekocht en daar zitten 2 spuiten bij. Ik kan zo direct niet vinden waarom er 2 zijn en of ik ze ook allebei nodig heb

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op wo 05 sep 2018 07:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Serge R »

Over welke remmen gaat het, merk type....deze informatie is cruciaal om u verder te helpen.

Ziet er op het eerste zicht een knappe bleeding set uit.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Het zij Shimano XT M785 remmen.

Nu klikte ik nog eens op de link, maar blijkbaar gaf die nu een andere aan. Ik heb de link aangepast naar de juiste, behalve dat bij mij dat opvangpotteke er niet bij is. De rest is wel hetzelfde. Maar deze is wel met 2 aparte spuiten bij zoals op de link te zien is.
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Luhmann »

Voor Shimano: Alles vervangen werkt gelijkaardig aan bleeding, als ik bleed laat ik altijd een klein beetje olie er af. Als je ze volledig wil vervangen moet je het gewoon laten lopen. 'Flesje' uit je kit aan de bleeding nipple van de rem klauw koppelen (of gebruik een slangetje om de olie op te vangen in fles). 'Potje' (eigenlijk trechter) aan de rem hendel en zo olie bijvullen. Dan je favoriete youtube filmpje volgen in hun abacadabra met remhendel in drukken in het ritme van de beat en hem vijf keer rond je stuur draaien of zo. Maw ... iedereen heeft daar zijn mening over en ze laten het graag moeilijker lijken dan het is.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

Is het nodig om af en toe de gehele remolie te vervangen?

Als ik boven open en onder de nippel open draai, gaat die dan automatisch leeg lopen? Dus bv niet leeg trekken met de spuit?

Nu, als het niet nodig is voor te vervangen, dan ontlucht ik alleen.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door kovan »

Ik vervang altijd de olie, terwijl je er dan toch mee bezig bent...
Laten leeglopen en nieuwe olie via de klauw erin spuiten tot er aan de hendel zuivere olie uitkomt.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Free_ltd »

kovan schreef:Ik vervang altijd de olie, terwijl je er dan toch mee bezig bent...
Laten leeglopen en nieuwe olie via de klauw erin spuiten tot er aan de hendel zuivere olie uitkomt.
Kom ik toe met 50ml voor de 2?
Vermits de achterrem zeker moet gebeuren, begin ik daarmee en zien wat er over is :lol:
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door Luhmann »

Ja gewoon open zetten en laten lopen. Begrijp het gedoe met die spuiten ook niet volledig. Gelet op de zwaartekracht kan je toch ook gewoon aan de remhendel opvullen en ontluchten?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door _anonymus_ »

I.v.m. DOT i.p.v. minerale olie: NIET DOEN!

De twee zijn absoluut niet compatibel.

Als je minerale olie in een DOT-systeem kapt gaan je dichtingen opzwellen.
DOT-olie in een mineraal systeem kappen is nog veel slechter: die gaat je dichtingen gewoon kapot vreten.
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: Remolie vervangen/ontluchten

Bericht door remhendel »

Luhmann schreef:Ja gewoon open zetten en laten lopen. Begrijp het gedoe met die spuiten ook niet volledig. Gelet op de zwaartekracht kan je toch ook gewoon aan de remhendel opvullen en ontluchten?
Gewoon ontluchten zoals de fabrikant het voorschrijft dan heb je de minste miserie.

Lucht wil omhoog, als je dan van bovenaf naar beneden spuit dan duw je de olie met de lucht (die in de hendel of leiding zit) naar beneden.
De lucht wil omhoog maar kan niet omdat de olie naar beneden gaat. Zo blijven er belletjes in de leiding hangen...
Wat schiet je daar mee op dan?

Van onder naar boven spuiten: je drijft de lucht samen met de olie mee naar boven. Zo schrijven de (meeste) fabrikanten het voor.
Bij Shimano moet je dan nog opletten welke hoek de remhendel moet maken. Soms moet die in 45° staan en soms vlak. Als je dat niet volgt dan kan het al zijn dat je niet goed ontlucht.

Voor Shimano schijfremmen te ontluchten vindt je alle nodige info op hun site terug : http://si.shimano.com/#/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geef het type rem in en klik op DM (Dealers Manual).

Als je ontlucht en de olie die er uit komt heeft een rare kleur(grijs/zwart) dan blijf je olie omhoogspuiten tot de kleur terug normaal is (dezelfde als in de spuit). Als de olie nog mooi van kleur is dan stop je als er geen luchtbelletjes meer komen.

En zoals _anonymus_ hierboven al waarschuwt : NOOIT Dot en minerale olie mengen of de verkeerde soort gebruiken in je remsysteem!!
Plaats reactie