Herstellen carbon velg

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Herstellen carbon velg

Bericht door Mark72 »

Vandaag is, door een tak in mijn wiel, een spaaknippel uit de carbon velg getrokken. Daardoor is het gat gescheurd.
Heeft iemand ervaring met een goede hersteller in de omgeving van Aarschot? En wat zou dat kunnen kosten?
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Re: Herstellen carbon velg

Bericht door Mark72 »

Eindelijk eens tijd (en goesting) gevonden om een update te geven.
Blijkbaar had op het forum niemand een oplossing, dus kan dit interessant zijn voor wie iets gelijkaardig tegenkomt.

Na een tijdje zoeken op internet heb ik enkele personen gevonden die beweerden de herstelling te kunnen uitvoeren, en er waren er ook die zeiden dat ze daar niet aan wilden beginnen.

Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij Nico Hendriks van Brenco Technics in Nijlen.
Hij geeft levenslang garantie op de herstelling, wat me natuurlijk wel aansprak.
Na de eerste herstelling scheurde het carbon opnieuw, dus terug met de velg naar hem. #-o
Hij heeft het zelf nog een paar keer moeten proberen, en is zelfs naar de UGent geweest (waar hij mee samenwerkt voor het procédé) om de velg te laten onderzoeken. Het bleek dat de originele scheur verder doorliep dan zichtbaar, dus heeft hij de herstelling nog veel breder uitgevoerd, en nog wat meer verstevigd.
Ik heb daarna mijn wiel laten herspaken, en heb er al een paar deftige mtb tripjes opzitten, en de velg heeft geen piep meer gegeven. (o)
O ja, kostprijs voor de carbonherstelling : 165 euro (herspaken niet inbegrepen natuurlijk)

Dus, ik kan Nico alleen maar aanraden voor iemand die carbon moet laten herstellen.
Hij zal voor hij begint eerlijk zeggen of de herstelling haalbaar is. Hij herstelt bijvoorbeeld geen vorken of sturen, omdat het te gevaarlijk is als die opnieuw breken. Ook wanneer de geometrie van een kader niet gegarandeerd kan worden begint hij niet aan de herstelling.
Als hij de herstelling aanvaardt, is het zoals gezegd levenslange garantie, en als het toch niet lukt, geld terug.
Hij heeft me ook kort getoond hoe hij ongeveer werkt.
Hij plakt niet zomaar een lap carbon over de schade. Hij neemt eerst zorgvuldig het nodige materiaal weg, en vlecht daarna reepje per reepje carbon op de juist manier en gebruikt de meest geschikte hars voor de specifieke herstelling. Daarna moet dit vacuum harden, en dit proces eventueel enkele keren herhalen als er meerdere lagen moeten geplaatst worden. Je moet dus ook niet rekenen op een herstelling van één of twee dagen.

Er zijn zeker nog andere herstellers, die ook goed werk afleveren, maar dit is mijn persoonlijke ervaring met Nico, en vond dat het toch mocht gezegd worden.
Ook voor diegenen die schrik hebben om hun carbonnen ros te beschadigen, er kan veel hersteld worden.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 267
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Herstellen carbon velg

Bericht door dirkdierickx »

super, net wat ik zocht, vorig jaar bij een val met mijn wegfiets is mijn achterwiel ook gebarsten. ik ga zeker eens informeren ivm de herstelling!
Nico Hendrickx
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 feb 2013 22:45

Re: Herstellen carbon velg

Bericht door Nico Hendrickx »

Beste Mark,
Ik kom uw recensie nu pas tegen.
Hartelijk dank voor deze mooie en oprechte recensie.
We staan ondertussen alweer wat verder ivm hersteltechnieken en materialen, zodat we een nog betere service kunnen bieden aan klanten.
Mvg,
Nico Hendrickx
Brenco-technics
Plaats reactie