Vredestein Spotted Cat tubeless laat af tot 2 bar.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Vredestein Spotted Cat tubeless laat af tot 2 bar.

Bericht door Muntanya »

Ik heb nieuwe bandjes gekocht en heb achteraan een Spotted Cat Superlite gestoken die ik tubeless gemonteerd heb. Hoe hard ik deze oppomp, deze zakt altijd terug af op korte tijd (+/- 60 min) tot 2 bar en dan stopt dat. Dat is in principe genoeg, maar ik heb de indruk dat dit zachtere rubber met mijn gewicht iets te plat is, 2,5 bar is veel comfortabeler om te rijden (vooraan zit ik op 1,8-1,9 bar met een Black Panther Xtrac Superlite). 2 bar is echter te doen, maar ik ben ongerust. Dit weekend was ik pas op mijn gemak toen ik na 80km nog niet de nood had van de stoppen en ook gisteren heeft de band het 40km uitgehouden.

Ik heb de band al partieel ondergedompeld, maar ik zie nergens lucht ontsnappen. Ik heb al twee soorten melk gebruikt, geen verschil. Eens opgepompt op 3,5 bar en dan even gaan rijden in de hoop dat eventuele poriën groter worden en toegeslibd... Geen resultaat. De eerste keer dat ik hem monteerde lekte hij op de velg, maar nu zie ik daar niets meer ontsnappen...

Iemand een idee wat dit bizarre feit kan verklaren?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Vredestein Spotted Cat tubeless laat af tot 2 bar.

Bericht door aresius »

Meer dan 2 bar is echt wel veel om te mountainbiken.
Ik ken je gewicht en rijstijl niet maar volgens mij ga je meer plezier hebben op stevigere banden dan op superlite bandjes. Met deze verstevigde zal je dan wel op normale druk kunnen rijden.
Die banden zijn inderdaad iets zwaarder maar zullen offroad veel minder rolweerstand hebben omdat je ze op lagere druk kan rijden.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Vredestein Spotted Cat tubeless laat af tot 2 bar.

Bericht door Muntanya »

viewtopic.php?f=5&t=136797&start=110#p1711005" onclick="window.open(this.href);return false;
KrisMaes76 schreef:
Muntanya schreef:Toch een beetje oppassen met de bandenkeuze. Aangezien mijn Bontrager banden totaal op waren (deze week zelfs geslipt in de weinige modder die we hadden) heb ik nieuwe bandjes gekocht. Ergens op dit forum positieve ervaring over "gewone" banden tubeless te monteren, dus ik enthousiast de Vredestein superlite versie bestellen. Met de BP X-trac geen enkel probleem. Maar de Spotted Cat achteraan is een ramp. Langs de velg zie je met zeepsop belletjes ontstaan, ondanks de harde knallen. Dus nog wat meer latex in de banden, even schuin houden aan alle kanten, monteren, gaan fietsen, alles ça va, maar deze ochtend voelde de band toch minder stevig aan.

Ik zal dus toch maar een binnenbandje steken neem ik aan? Of zou een andere sealant wonderen doen? Er zit er in van Stan's, maar ik heb ook de eco versie van Joe's liggen. Aankloppen bij de webshop moet ik al niet doen, die gaan meteen huilen van "ah ja, 't is niet de TLR variant!".
Beetje meer geduld hebben, heb ooit nog de racesport versie van Conti's MK II tubeless gekregen, maar heeft wel een dag of 3-4 geduurd, banden op een emmer of leggen dat ze horizontaal liggen en om de halve dag heb ik ze geschud en omgedraaid.
Na 14 uur "emmeren" laat hij nu van 3,5 bar af tot 2,5 bar. Dus merci voor de tip. Nog even geduld en hij laat niet meer af. Voor de duidelijkheid: het is zeker niet de bedoeling om op 3,5 bar te gaan rijden he.

Wat betreft de keuze voor superlite bandjes... Dat was een experiment, maar in het geval van de BP Xtrac een geslaagd experiment. Ik "voel" echt dat deze banden vlotter rijden ivm mijn oude Bontrager banden die ook tubeless lagen. Ik vind het gewoon raar dat de ene Vredestein band zich zo makkelijk laat tubeless leggen en de andere niet. Ik heb ook de voorste eens gemeten en die ligt op 1,8 bar en zit te denken om hem te lossen tot 1,7 bar wat voelde die laatste wortels toch redelijk goed.Als het weer wat slechter wordt, zal ik deze Xtrac naar achter verplaatsen en zie ik of het probleem bij de Spotted Cat ligt, maar ik denk dat ik mijn Xtrac achteraan met 2 bar zal kunnen vullen en comfortabel zijn...

Nu is het verschil tussen een gewone en een superlite bij de SC wel véél groter (25%) dan bij een BPXT (7%). Dat scheelt maar liefst 160 gram in roterende massa. Misschien is ie daarom een beetje te zacht?

Ik zie wel.
Plaats reactie