Draairichting bandje

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Draairichting bandje

Bericht door Muntanya »

Tsja, nu mijn bandje het schijnbaar al 5 uur uit schijnt te houden met de nieuwe melk in (en een grondige reiniging van de velg), begin ik nu toch wel te twijfelen aan de looprichting van deze Vredestein Spotted Cat. Ik heb namelijk op Tinternet een foto gevonden die anders is dan de mijne.

Foto 1
Afbeelding

Terwijl mijn bandje zo staat:
Foto 2
Afbeelding

Er staat geen draairichting op de band en ik neem aan dat ik dus mag kiezen, maar beide zullen toch niet hetzelfde gedrag vertonen? Voor alle duidelijkheid, het gaat om de achterband. Wie weet hier meer over?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Draairichting bandje

Bericht door aresius »

Normaal staat ergens op de zijflank van een band een pijltje met de draairichting. Voor sommige banden verschilt het tussen voor of achterband.

Maar voor banden met zo weinig profiel zou ik me geen zorgen maken over de draairichting.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Draairichting bandje

Bericht door Muntanya »

Ik vrees dat er geen pijltje staat hoor. Zorgen maak ik me wel niet hoor. Don't worry, be happy.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Draairichting bandje

Bericht door kevx »

Ik denk dat em andersom moet...
corragio
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 14:42
Rijdt met: Lynskey29-Trek Stache 9.7-EpicS-works18

Re: Draairichting bandje

Bericht door corragio »

Uwe staat in de richting meer grip maar minder vlot bollen denk ik.... en wss ook sneller slijten daardoor...?

Dus denk ook andersom beter..
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Draairichting bandje

Bericht door Muntanya »

Merci, is al aangepast.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Draairichting bandje

Bericht door KUBA »

Wat lees ik hier nu?
Ge hebt uw band dus voor niets gedraaid want hij lag weldegelijk juist , achteraan moet hij in griprichting en VOORAAN moet hij andersom.

Enkel in het zand en op de weg liggen ze beide beter in snelheidsrichting.

En het speelt weldegelijk veel rol en nee op deze staan geen pijlen met looprichting. Hoe “ik denk dat” info een mens onnodig werk kan laten doen manman.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Draairichting bandje

Bericht door kevx »

KUBA schreef:Wat lees ik hier nu?
Ge hebt uw band dus voor niets gedraaid want hij lag weldegelijk juist , achteraan moet hij in griprichting en VOORAAN moet hij andersom.

Enkel in het zand en op de weg liggen ze beide beter in snelheidsrichting.

En het speelt weldegelijk veel rol en nee op deze staan geen pijlen met looprichting. Hoe “ik denk dat” info een mens onnodig werk kan laten doen manman.
Waarom staat op veel banden dan wel een draairichting? Jij legt die dan Allemaal andersom?

Bij Michelins die ik hier heb liggen staat een draairichting voor Front en Rear.
Bij de rest vd banden die ik heb/heb gehad staat er ofwel geen richting ofwel 1 richting. Als er geen opstaat kies ik altijd voor de minste rolweerstand.

Tuurlijk kan je kiezen maar als je kiest voor minder rolweerstand lag hij verkeerd... Zoals corragio al aangaf.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Draairichting bandje

Bericht door KUBA »

Als er een richting op staat staat het u vrij deze te volgen en is meestal wel correct , ik echter beslis altijd zelf hoe ik ze leg dus meer bepaald achteraan in grip stand (buiten weg en zand dus).
Ik ga er van uit dat we MTB'ers zijn waar grip (en het dus al dan niet boven raken op helling) prioritair is tegenover snelheid.

Gewoon even testen nu de iets vochtigere ritten er aan komen , kies een onverharde helling van de moeilijkere soort , rij deze even op met de spotted cat in snelheidsrichting en erna in tractierichting.....u zal mij eeuwig dankbaar zijn :wink:

PS. iemand die het verschil in weerstand voelt bij de SPC afhankelijk van de richting is nen echte crac O:)
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Draairichting bandje

Bericht door kevx »

Heb 1 rit gedaan met een Spotted Cat en direct er terug afgezwierd. Wa ne kl*teband:D


Iedereen heeft zen persoonlijke voorkeur. Mij lijkt het logisch om een band te monteren met de looprichting mee.
Plaats reactie