m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
freekdl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 17:05

m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door freekdl »

Mijn achterrem maakt een vervelend piepend geluid en werkt ook niet optimaal. Ik ben een leek op dit gebied, maar het lijkt alsof de disc niet centraal zit tussen de pads. De pad aan de kant van het frame zit tegen de disc terwijl er aan de andere kant een kleine ruimte is tussen de pad en de disc (zoals het volgens mij hoort).

Afbeelding

Wanneer ik rem lijkt het alsof de disc een beetje gebogen wordt naar de binnenkant van het wiel toe. Ik had gelezen dat de bouten van de caliper loszetten, remmen en ze terug vastdraaien terwijl je blijft remmen oplossing kan bieden, maar dat heeft jammer genoeg niet geholpen.

Ik zou liefst leren om dit euvel zelf te verhelpen daar ik vorig jaar hulp heb gezocht bij een fietsenmaker en hij deze pads zo heeft gemonteerd. Kostprijs was rond de 50 euro voor nieuwe pads + werkuren en ik kreeg een piepende en slecht remmende fiets terug.

Zijn de pads overigens nog goed? Ik ben niet bekend met alle terminologie dus kan niet zeggen of deze al 'glazed' zijn of niet.

Afbeelding
Afbeelding
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door De Wreter »

caliper losmaken en opnieuw centreren volgens de gangbare methode
lukt je dat niet, fiets op de kop en op zicht je caliper centeren
pads lijken nog ok
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door remhendel »

De remblokken zijn wat dikte betreft nog zo goed als nieuw maar ze zijn wel vuil/vettig.
Vooral de rechter (op de foto onder) is wel erg vettig.
Dat ga je volgens mij niet goed meer aan het remmen krijgen met deze blokken maar maak ze alvast maar eens zuiver en ook de schijf moet je zeer goed ontvetten.
Hoe smeer je je ketting? Met een spuitbus? Of is er een lek aan je remklauw ?

Eerst en vooral moet je wiel recht in je frame/vork staan. Je kan geen rem centreren of afstellen als het wiel niet recht in het midden staat...
Fiets rechthouden en beetje druk op zetten, snelspanner los en daarna terug vast.

Staat de schijf niet in 't midden dan zoals deWreter al uitlegt: de 2 bouten van de remklauw beetje lossen totdat de klauw gemakkelijk kan schuiven. Dan de rem inknijpen en inhouden en tegelijkertijd de bouten beurtelings een beetje vaster zetten tot het vast genoeg zit en kijken of het goed is....

Is het niet goed dan laat maar horen zodat we andere dingen gaan proberen :wink:
freekdl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 17:05

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door freekdl »

De fiets is nog vrij nieuw in kilometers, ik heb de ketting nog nooit zelf gesmeerd. Wel is er vorig jaar wat remvloeistof op de schijf geraakt, maar de pads zijn toen vervangen. Ik zal voor alle zekerheid alles nog eens goed ontvetten en de pads nogmaals vervangen. Wat kan ik best gebruiken om de schijf te ontvetten?

Ik heb de opgegeven stappen gevolgd, maar helaas. Als jullie zeggen de bouten van de remklauw los zetten, bedoelen jullie dan de bouten die de remklauw op het frame vasthouden? Ik begrijp niet goed hoe die de positie van de remklauw kunnen veranderen aangezien er in de gaten in het frame geen schroefdraad zit en die bouten de klauw dus enkel op het frame vastzetten en er niet echt naar links of rechts te bewegen valt.

Het wiel en de schijf draaien ook mooi recht, er zit geen slag in, maar toch zit de disc niet mooi in het midden van de klauw en duwt een van de pads de schijf bij het remmen wat naar binnen zoals je hier kan zien

https://youtu.be/Bw4_xJvPw5c

EDIT: Jullie bedoelden natuurlijk de bouten bovenaan op de remklauw :D de disc zit nu al een pak beter in de klauw en beweegt bijna niet meer mee bij het remmen. Morgen nog even wat beter afstellen en toch maar alle pads vervangen want hij remt niet meer zoals hij deed wanneer hij nieuw was. Toen blokkeerde het wiel meteen en nu mag ik er kracht op zetten zoveel ik wil en hij remt toch maar half
Laatst gewijzigd door freekdl op di 24 jul 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door remhendel »

Hoi freekdl, je remblokken zijn duidelijk vuil of vettig. Hoe dat gebeurd is kan ik ook niet met zekerheid zeggen maar meestal is dat door de ketting te kwistig met olie te smeren of met verkeerde shampoo (met wax in bvb) te wassen.
Daardoor is de remwerking slecht en gaat het spel ook piepen.

Ontvetten die je best met remreiniger op alcohol basis maar misschien dat het met wasbenzine ook wel lukt.
De schijf moet echt grondig zuiver zijn anders ga je de nieuwe blokken ook weer bevuilen....

De klauw heeft sleuven ipv gaten. Ik zie dat je een adapter gebruikt op je achterrem (zo lijkt het toch).
Die adapter zit met 2 bouten aan de zijkant op het frame en die moet je dus NIET hebben.
De 2 bouten (bovenop de klauw) moet je losdraaien. Je zal zien dat de klauw zelf sleufgaten heeft ipv ronde gaten. daardoor kan je de klauw naar binnen of naar buiten bewegen.
freekdl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 17:05

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door freekdl »

Ik had net mijn bovenstaande bericht aangepast, aan die andere 2 bouten had ik inderdaad nog veel mogen draaien :-)

Ik denk dat de schijf achteraan nu wel goed zit en het eerder aan de pads ligt. Krijg ik de oude pads nog goed met remreiniger of zijn ze nooit meer hetzelfde? Ze kosten nieuw nu niet zoveel, maar heb hier intussen al 2 paar die qua dikte nog nieuw zijn en 't is toch wat verspilling om ze weg te werpen
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door remhendel »

Ok, ja je bent er bijna :-D

De vuile blokken kan je altijd nog weggooien dus probeer ze eerst eens zuiver te maken.
Je kan ze bvb met remreiniger inspuiten en ze dan goed droogvegen zodat het vuil er af is.
Ik leg meestal een stuk schuurpapier op een vlakke ondergrond en dan maak ik cirkels met het blokje over dat schuurpapier totdat het er weer mooi zuiver uitziet.

Als de vervuiling oppervlakkig is dan kan het zo lukken maar als er echt olie ingetrokken is dan vrees ik er voor.

Maar je moet wel eens nagaan hoe het komt dat die blokken zo vettig worden anders blijf je sukkelen hé :wink:
freekdl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 17:05

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door freekdl »

Vandaag eerst de remschijven gereinigd met een brake cleaner en vervolgens zowel voor- als achteraan nieuwe remblokken gestoken. Remmen is zeker verbeterd en het storende piepende geluid is verdwenen, maar toch remt hij nog niet zoals hij nieuw was.

Stoppen op het voorwiel of slippen met het achterwiel zit er bijvoorbeeld niet in.

Wat is de volgende stap die ik kan nemen? Ik heb intussen ook een bleeding kit, kan het lonen om de olie te vervangen? Dit is geleden sinds het laatste onderhoud bij een hersteller een jaar terug. De fiets heeft intussen niet echt veel kilometers gedaan, maar aangezien ik hem slecht remmend terug kreeg vermoed ik dat het misschien niet optimaal gedaan is.

Bedankt voor de hulp tot hier toe!
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door remhendel »

Ok dat is al goed.
Je hebt de remschijven gereinigd, maar bedoel je dan gereinigd tot er NIETS vuil meer afkwam of heb je gewoon eens met een doekje erover geveegd?

Je moet dus liefst met een stukje doek met remreiniger op over de schijf gaan (aan 2 zijden tegelijk) en dan het doekje bekijken. Is het wat vuil dan een nieuw stukje nemen en inspuiten en wederom vegen.
Dit blijven herhalen tot er echt niets vuil meer af komt.

Dan ga ik er van uit dat de blokken mooi parallel staan met de schijf en de schijf ook mooi in het midden tussen de blokken. Dan moet je de blokken gaan inremmen omdat anders inderdaad de remkracht niet optimaal is...

Je zal merken dat de remmen na het inremmen van de blokken veel krachtiger zijn.
Inremmen doe je als volgt: Snelheid maken (pakweg 25-30 Km/u)en dan krachtig (maar niet maximaal) remmen tot je bijna stilstaat.
Wederom optrekken en snelheid maken en remmen tot bijna stilstand.
Dat doe je een aantal keer tot je vanzelf merkt dat je veel meer remkracht hebt...
freekdl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 17:05

Re: m575 disc niet centraal tussen pads, piepend geluid

Bericht door freekdl »

Om precies te zijn heb ik met die spuitbus langs beide kanten rechtstreeks op de schijven gespoten :-D Ik dacht al dat dit niet de beste methode was aangezien het product overal vanaf droop ... Vervolgens met wat keukenrol droog gewreven. Er zat niet echt zichtbaar vuil op de schijven, ik deed het meer om eventuele olieresten te verwijderen. Is dat voldoende denk je, of toch beter wat harder aanpakken?

Ik vermoed dat de schijven mooi centraal zitten. Vooraan lijkt het nogal nipt, zie geen streepje 'daglicht' tussen blok en schijf zoals achteraan, maar ik hoor niets schuren of dergelijke wanneer ik aan het wiel draai en de schijf buigt ook niet bij het remmen zoals voorheen.

Het inremmen zal ik morgen eens proberen. Ik heb enkel een klein testritje in de straat gedaan en dacht dat alles meteen goed zou zijn :lol:
Plaats reactie