Fietsstuur komt telkens wat los

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door delsolke »

kevx schreef:Zit er in de vorkbuis een ster waar je de bout van de topcap in vastschroeft?
Nee, het werkt met een expander.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door kevx »

Dan zal daar het probleem wel zitten...

Weet je hoe je die expander moet vastzetten?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door De Wreter »

OPLETTEN bij een expander !

Ten eerste moet het de juiste maat zijn op gebied van diameter anders gaat ie nooit goed klemmen.

Ten tweede zijn er diverse acties die ondernomen moeten worden (ik heb er hier geen bij mij maar zo vanuit m'n geheugen) :
- Je installeert de expander ZONDER je topcap en bijhorende schroef en je draait een schroef BINNENIN de expander aan die de expander randen duwt naar de binnenkant van je vork
- Hierna ga je pas je topcap installeren die het geheel echt vastzet

Ten derde is er ook nog de lengte : hoe langer, hoe meer gelijkmatige druk over een groter oppervlak. Voor carbon zou ik zo lang mogelijk gaan.

Ten vierde het soort oppervlak van de "vleugels" van je expander : geribbeld of niet. Geribbeld geeft uiteraard meer grip maar kan tot (enkel een visuele) beschadiging leiden.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door Dickie »

Zonder wat foto's gaat het niet lukken.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door kevx »

Bij mijn expander draai je gewoon de topcap een beetje los van het 'expand' gedeelte zodat je als je je topcap vastzet ruimte hebt om de vork tegen je balhoofd te klemmen.
Ideaal is dat je het gedeelte dat opspant ergens op de plaats kunt krijgen waar je stuurpen zit. Daar wordt immers kracht uitgeoefend op je vorkbuis .

Dus: vork in frame, stuurpen op vorkbuis, dan laat je de expander in zen geheel in de vorkbuis vallen zodat de topcap boven op je stuurpen rust.

Normaal gezien zijn er 2 inbussleutels nodig. 1 om het expand gedeelte op te spannen en 1 om de topcap vast te zetten en je vork tegen je frame te klemmen.

1st draai je de kleine inbus vast zodat de expander zich vastzet in de vorkbuis. Dan knijp je je voorrem in en duw je je fiets naar voor en tegelijkertijd zet je de topcap vast.
Wel zien dat je vork mooi aansluit op je frame voor je de topcap vastzet.

Dan je stuur recht en de boutjes van je stuurpen vastzetten. Pfwieuw, wa nen tekst:)
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door delsolke »

De Wreter schreef:OPLETTEN bij een expander !

Ten eerste moet het de juiste maat zijn op gebied van diameter anders gaat ie nooit goed klemmen.

Ten tweede zijn er diverse acties die ondernomen moeten worden (ik heb er hier geen bij mij maar zo vanuit m'n geheugen) :
- Je installeert de expander ZONDER je topcap en bijhorende schroef en je draait een schroef BINNENIN de expander aan die de expander randen duwt naar de binnenkant van je vork
- Hierna ga je pas je topcap installeren die het geheel echt vastzet

Ten derde is er ook nog de lengte : hoe langer, hoe meer gelijkmatige druk over een groter oppervlak. Voor carbon zou ik zo lang mogelijk gaan.

Ten vierde het soort oppervlak van de "vleugels" van je expander : geribbeld of niet. Geribbeld geeft uiteraard meer grip maar kan tot (enkel een visuele) beschadiging leiden.
Beste,

Expander had ik gekregen van de FM, dus ik veronderstel dat de diameter wel klopt.
Ik heb net nog eens de expander eruit gehaald, maar ik heb maar één schroef? Topcap moet ik gewoon afdraaien van het expandersysteem.

Is dit dan nog een ander systeem?

https://www.bikester.be/fietsonderdelen ... 22172552:s

Het is zo'n systeem.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door delsolke »

De Wreter schreef:OPLETTEN bij een expander !

Ten eerste moet het de juiste maat zijn op gebied van diameter anders gaat ie nooit goed klemmen.

Ten tweede zijn er diverse acties die ondernomen moeten worden (ik heb er hier geen bij mij maar zo vanuit m'n geheugen) :
- Je installeert de expander ZONDER je topcap en bijhorende schroef en je draait een schroef BINNENIN de expander aan die de expander randen duwt naar de binnenkant van je vork
- Hierna ga je pas je topcap installeren die het geheel echt vastzet

Ten derde is er ook nog de lengte : hoe langer, hoe meer gelijkmatige druk over een groter oppervlak. Voor carbon zou ik zo lang mogelijk gaan.

Ten vierde het soort oppervlak van de "vleugels" van je expander : geribbeld of niet. Geribbeld geeft uiteraard meer grip maar kan tot (enkel een visuele) beschadiging leiden.
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden door een gelijkaardige video te bekijken + uw uitleg.
Topcap zelf heeft geen moer, maar moet ik zelf aandraaien met umbraco 6. Topcap moet ik niet demonteren, maar eerst expander aandraaien met 5 en daarna cap zelf met 6.

Dat wist ik niet :oops: Ik bekijk het nog eens, maar op het eerste zicht is de speling weg. Blijkbaar haalt de topcap nog de laatste speling weg.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door kevx »

Hoe kan je een expander in uw vorkbuis steken zonder topcap? Die expander valt dan toch hup naar beneden?

Je moet die topcap er juist oplaten zitten. Dan kan je de afstand regelen hoe diep het expand gedeelte komt te zitten. Je kan dan met een inbus van 5 door je topcap de expander vastzetten. En dan met een van 6 de topcap.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Fietsstuur komt telkens wat los

Bericht door delsolke »

kevx schreef:Hoe kan je een expander in uw vorkbuis steken zonder topcap? Die expander valt dan toch hup naar beneden?

Je moet die topcap er juist oplaten zitten. Dan kan je de afstand regelen hoe diep het expand gedeelte komt te zitten. Je kan dan met een inbus van 5 door je topcap de expander vastzetten. En dan met een van 6 de topcap.
Inderdaad, zo heb ik het gedaan.
Ik wist niet dat je de topcap zelf met een 6 moest doen.

Alle andere systemen waren met een ster en nog nooit gewerkt met een expander, maar ik vermoed dat het probleem opgelost is.

Bedankt ! =D>
Plaats reactie