demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
axel.vandencamp
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 apr 2018 11:23

demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Bericht door axel.vandencamp »

Ik rijd niet met een mountainbike, maar een gravel fiets, maar ben op zoek naar hulp bij onderhoud. Een beetje moeilijk om deftige fora te vinden daarom probeer ik het hier.

Ik probeer mijn hub of body te demonteren, maar krijg 'm niet los. De hub is van novatec met een steek as ("novatec 24 hub thru axle" volgens de specificaties van de fiets). De cassette e.d. krijg ik er af, maar raak niet zover dat ik de hub los krijg of de as eruit.

Iemand hier ervaring mee... alle hulp/tips zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt,
Groeten
Axel
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Bericht door Free_ltd »

Normaal gezien hoeft ge gewoon maar met de hand aan de body te trekken en dan komt die eraf. Bij sommige modellen moet er nog iets los gedraaid worden, maar als ik ff google op novatec body, dan lijken mij dat allemaal gewoon exemplaren die ge met losse hand eraf kunt trekken.
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Bericht door jfcb »

Het hangt een beetje van het type af.
optie 1: endcap aan de kant van de body losmaken en je kan hem er zo afhalen
optie 2: endcap aan de andere kant losdraaien en nadien kan je de body inclusief as er langs de andere kant afhalen. Op youtube vind je voldoende filmpjes, hieronder ook nog info:
http://nguide.eu/faq
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Bericht door spaghetti_2 »

Soms moet je ze losvijzen met een inbus sleutel die in de opening van de body past. Ik heb onlangs zonder problemen de body van mijn Novatec naaf gedemonteerd, maar ik herinner me niet welk systeem het was. Enkel dat het zichzelf uitwees
axel.vandencamp
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 apr 2018 11:23

Re: demonteren hub/body novatec24 hub thru axle

Bericht door axel.vandencamp »

Iedereen, bedankt voor de tips. Ik houd ze zeker in gedachte. De endcap kreeg ik ook al niet los aan de kant van de body dus heb toch maar de hulp van een vakman ingeroepen.
Groeten Axel.
Plaats reactie