Bevroren body + garantie MANTEL

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gaff
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 mar 2018 05:03
Rijdt met: Trek Procaliber 9.6

Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Gaff »

Ik heb 4 maanden geleden een Trek Procaliber gekocht bij MANTEL. Met het vriesweer van 2 weken geleden trapte de fiets door: bevroren body. Ook na de dooi niet echt meer goed gekomen... Fiets dus retour voor herstel. Maar wat een gedoe, geen garantie, fiets staat er ondertussen meer dan week, op een later tijdstip gaan ze me contacteren om de prijs en de tijd dat de herstelling (nieuwe body) gaat duren mee te geven...

Ik heb de fiets ondertussen een 5-tal keer gebruikt voor winterse modder ritten, telkens afgespoten met gewone tuinslang, met sproeikop (géén hoge druk). Dit na meerder filmpjes en advies hier op de site te bekijken over onderhoud. De fiets van m'n vriendin (cube access wls gtc 29, 2013) heeft zelfde ritten en onderhoud gehad. Ook voor m'n werk al op 20-tal goedkope GIANT mtb's gereden: nooit problemen. Van MANTEL krijg ik te horen dat een fabricagefout uit te sluiten is, omdat ik met een te harde straal heb afgespoten. Er zou bij meerdere lagers vocht achter de afdichtringen aangetroffen zijn (controleren ze die dan allemaal??)

Enkele vragen die ik hier over heb:
- Is dit normaal voor een Trek Procaliber 9.6? Amper 5 keer gekuist, zonder hoge druk. Waarom bij de TREK wel en andere fietsen niet. Pech?
- Moet ik me neerleggen bij hun beslissing (geen garantie) Ik heb niet veel keuze vrees ik.
- Andere mensen ervaringen met herstellingen bij Mantel. Ik overweeg om de fiets gewoon terug te vragen en naar de lokale Trek dealer te gaan (al gaat die mij niet graag zien komen met online fiets...)
- Wanneer ik mijn fiets eindelijk weer terug in gebruik kan nemen, durf ik er niet meer mee in de modder, en dat was toch wel de bedoeling... Mag ik deze fiets écht enkel met een sponsje afkuisen?

Graag jullie advies en ja: volgende keer koop ik m'n fiets braaf bij de lokale verkoper. Ik heb lang getwijfeld om exact dit scenario te voorkomen, de korting was inderdaad té mooi om waar te zijn...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door spaghetti_2 »

Welke afmontage heb je? Ik heb ook een Trek Procaliber, met Sram afmontage, XD body en DT Swiss wielen. Vroeger, op oudere fietsen had ik dat ook wel eens voor met vriesweer. Maar dat waren bodies op basis van palletjes, en door het vriesweer keerden die soms niet terug. De sram XD bodies en DT swiss wielen werken met twee locknuts die op elkaar ingrijpen, en daarbij zou vriesweer eigenlijk geen enkel effect mogen hebben. Sowieso zou dit euvel geen probleem mogen zijn als je je fiets stalt in een garage of plek waar waterrestjes na het kuisen kunnen opdrogen en zeker niet bevriezen.

Persoonlijk heb ik wel goede ervaringen met mantel. Best vertel je uiteraard nooit dat je je fiets met de tuinslang afspuit, dan geef je ze argumenten. Wanneer ze vocht in de lagers aantreffen, dan vertel je maar dat dat door je modderriten komt en dat dit niet zou mogen voor een nieuwe fiets. Ik weet niet of je ook de DT Swiss wielen hebt? Maar ik vind deze best moddergevoelig. Na echt vuile ritten haal ik de lagers zelf open voor een kuis- en smeerbeurtje. De lokale Trek dealer gaat je niet meer helpen dan Mantel vermoed ik. Zij moeten ook bij Trek zelf gaan horen of ze garantie mogen toepassen. Voor een trouwe klant zal je dealer misschien al eens in de bres springen, maar niet voor een elders aangekochte fiets.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door kovan »

De ergernis van de mindere service duurt voort als de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is...
Gaff
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 mar 2018 05:03
Rijdt met: Trek Procaliber 9.6

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Gaff »

Bedankt voor de snelle reactie!
Gaat om deze fiets:
https://www.mantel.com/be/trek-procaliber-96-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Bontrager Mustang Elite wielen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Free_ltd »

Ik heb het ook voor gehad met een X-Caliber 9. Zeiden dat ik met HDR haf afgespoten terwijl dit niet was. Body en Trapaslagzrs toen vervangen voor €111.
Was bij de lokale LBS. Ben daarna nog 1 x naar hun verbouwde showroom gaan zien, en daar blijft het bij.

Met de Spark al in de meest extreme omstandigheden gereden en een paar maanden terug met die hevige sneeuwval (TT Vossem), was ik zo bevroren dat ik de fiets niet heb kunnen kuisen. Dus in de week gepoetst en bleek dat al mijn lagers in achterwiel en body vast zaten.

Maar bij Mantel zou ik nooit een hele fiets kopen.
Gaff
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 mar 2018 05:03
Rijdt met: Trek Procaliber 9.6

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Gaff »

Water in body + bevriezen is 1 ding, maar bij mij bleef ook achteraf, na het vriesweer, de body haperen. Meestal draaide het wiel wel mee, maar bij de minste schok schoot ik door en moest ik stoppen en proberen om het wiel terug mee te krijgen. Onbruikbaar dus. Is dit herkenbaar bij jullie? Bij de meeste gevallen van bevroren body loopt alles na drogen en na het vriesweer terug vlot.

Ik vroeg Mantel ook naar een andere body omdat ik dezelfde niet meer vertrouwde, maar ze beweren dat er op dit specifieke wiel maar 1 type body past...
Wiel is Bontrager Mustang Elite, Boost 148.
Laatst gewijzigd door Gaff op do 15 mar 2018 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Free_ltd »

Wss zijn die veertjes van de klepjes gaan roesten en dan hapert dat idd. Bontrager en wielen, het zullen nooit vriendjes worden.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Dickie »

Misschien zijn de veertjes gebroken?
Ik heb het eens gehad bij een Hope naaf. Het was er wel maar eentje en de andere pallen namen het werk gewoon over.
Imo moet er gewoon eens goed gereinigd worden. Als er water is in geraakt, dan zal er ook wel wat vuil ingesukkeld zijn.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door Flip FSR »

Gewoon met je wiel naar een lbs, die kan dat toch perfect fiksen? Hij heeft er geen zaken mee van waar de fiets komt, toch? Garantie krijg je nooit door waterinfiltratie als het niet ligt aan de dichtingen van lagers of assen.
Als een lbs geen internetbikes wil repareren dan leeft hij nog in de middeleeuwen... Ik zou net blij zijn met zulke herstellingen, daarop verdien je tenminste nog wat :wink:
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Bevroren body + garantie MANTEL

Bericht door dennisVO »

wa ne zever, ik spuit m'n mtb al jaren met de hoge druk spuit.
en ik ontzie niks, dus alles gaat er onder.

overlaatst ook m'n hub eens uit elkaar gehad, er zat geen druppel vocht/water in.

op GMBN staat ook een filmpje waar ze minutenlang van heel dichtbij op een trapas spuiten om te zien hoe lang het duurt voor er water in komt.
resultaat is dat er géén water in komt.

als er na 5 ritten al water inzit, is dat een fabricagefout.
dan is dat niet goed ingevet of gemonteert ofzo
of lagers van hééél betwijfelbare kwaliteit ...
Plaats reactie