Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Frederik14
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 11:40

Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door Frederik14 »

Mijn lagers van mijn achterwiel moesten vervangen worden van mijn scott genius.
Aangezien ik niet de gepaste tools heb om dit te doen ga ik langs bij de dichtsbijzijnde scott verdeler in Oostakker.
Ik geef mijn wiel af en ga het de volgende dag halen.

De persoon in de winkel herkent mij en gaat de velg halen. 25 euro voor het werk wist ze me te zeggen.
Ik kijk even naar mijn wiel en merk op dat volledig mijn as is kapotgedraaid is met een tang of bankschroef, de baan waar de body in draait is volledig beschadigd en de nieuwe lagers draaien nog stroeven dan een versleten setje. Ik krijg er bijna geen beweging in.. De brokken ijzer en bramen hangen er nog aan..

De vrouw van de fiestenmaker wist me te zeggen dat de persoon die dit gedaan (de man) heeft er niet is en ik maar eens moest terugkomen als ik er problemen met heb met het geleverde werk. "Ik kan er niets meer aan doen meneer... Als het u zelf niet lukt om het te doen moet je niet klagen dat het kapot is door ons.."
Ik ben na lange tijd uiteindelijk moeten voortgaan om dat haar man ('de hersteller') er niet was (zonder te betalen uiteraard) en ik later moest terugkomen van haar..

De velg is een Syncros (DT Swiss) 2.0 velg 27.5 en is niet meer bruikbaar.
Als ik de body er terug zou inklikken zal ze beschadigd worden door de bramen en kartelingen van het ijzerwerk die hij kapotgetrokken heeft.
De achteras van 12mm krijg ik er zelf niet meer door..

Echt schandalig... ](*,) ](*,) ](*,)
Waarschijnlijk gaan ze me zelf niet willen vergoeden voor de schade als ik de reactie van de vrouw al opmerk.. [-X [-X
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door Flip FSR »

Amai, als het zo gegaan is kregen ze mij daar niet buiten zonder nieuwe as... Desnoods met de blauwbloezen erbij.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door Hans wynants »

ik denk dat je best foto's had genomen en u wiel daar had gelaten . daarna rechtstreeks met de klantendienst van Scott verder te gaan... nu kan het wel eens moeilijk gaan worden.

wel knap staaltje van hoe het NIET moet ... bekwame fietsenmaker! :drunk: ](*,)
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door Dickie »

Je had beter een foto of een filmpje opgenomen vooraleer je het wiel afgaf.
En beter nog: hier ook je oor te luisteren leggen :wink:

Als het DT naven zijn kan je die zelfs met de hand openen.
Het enige tool: kettingzweep om de kassette er af te halen en adapter en die hebben veel forummers liggen.

Met versleten lagers kunnen er dingen mislopen bij zulke werkjes.
Vrees dat het woord tegen woord gaat worden, want de naaf of as kan door versleten lagers al schade hebben opgelopen. Van de schade van een tang of bankschroef aan de as kan de dealer niet onderuit.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door Free_ltd »

Ben ik toch blij mij mijne LBS dan. Laatst zaten al mijn 4 lagers in het achterwiel vast na de sneeuwrit van laatst en het slechte kuisen. Dacht er ook zelf aan te beginnen, maar toen ik op YT opzocht om de lagers eruit te krijgen, zag ik dat er tools voor nodig waren en dus maar snel met het achterwiel naar de LBS. Die verving ze gewoon waar ik bij stond. Ging thans ook niet zonder slag of stoot, maar hij heeft dat toch prima gedaan. Terwijl hij geen Scott dealer is.

Dus dat is echt wel pech hebben om zo een LBS tegen te komen. Maar idd, waar zit de bewijslast in uw geval. Mss toch eens bij Scott (Ludo N.V.) zelf eens melden?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Fietsenmaker maakt alles stuk door lagers te vervangen

Bericht door TaurineR »

Ik kan best aannemen dat niet ieder herstelling perfect verloopt, dit hangt af van het probleem.
Een compleet vastzittende lager kan soms niet gedemonteerd worden zonder extra schade toe te brengen,
Ik vind het wel belangrijk dat de hersteller ook zijn verklaring kan geven.
Plaats reactie