krakende zadelpen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 754
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

krakende zadelpen

Bericht door schuppe »

even een vraagje. Ik had een paar maand geleden een krakende zadelpen. Toen heb ik er carbonvet (vet met van die korreltjes) aangesmeerd, maar nu kraakt ze weer. Nu heb ik ergens gelezen dat je bij een aluminium zadelpen best gewone montagepasta gebruikt zodat ze niet meer kraakt. Klopt dit?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: krakende zadelpen

Bericht door Free_ltd »

Ik neem ze er altijd uit en ontvet ze zeer goed. Zowel de zadelpen als de framebuis. Heb zo een goede behaarde borstel die ik er een heel eind kan induwen en dus goed kuisel. Daarna doe ik er gewoon het vet aan dat ik ook altijd op mijn assen doe en dan is het weer goed voor een paar maanden.
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 754
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

Re: krakende zadelpen

Bericht door schuppe »

dus gewone montagepasta?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: krakende zadelpen

Bericht door Wacky-S »

alu zadelpen in alu frame = montagepasta
alu zadelpen in carbon frame = montagepasta
carbon zadelpen in carbon frame = carbon pasta (vet) of montagepasta.

En eerlijk gezegd, ik merk geen verschil (kraken, vastzitten, etc) tussen carbonpasta en montagepasta op de zadelpen.
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: krakende zadelpen

Bericht door remhendel »

"alu zadelpen in carbon frame = montagepasta"

Beter ook carbonpasta gebruiken.

De bedoeling van carbonpasta is dat je met minder Nm toch een goede klemming krijgt door de korrels (zand?) die in de pasta zitten. En bij een carbonframe mag je meestal de zadelpenklem met minder Nm vastzetten dan bij een alu of stalen frame.
PeterG
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 09:41
Rijdt met: Heeft eindelijk grote wielen

Re: krakende zadelpen

Bericht door PeterG »

Kwestie van geen nieuw topic te openen, de titel is correct. Tweedehands alu cube gekocht. Beetje gespeeld met positie. Zadelpen staat bijna op de max, nog goeie centimeter over. Ik heb echter volgend probleem: gekraak in/rond de zadelpen. Als ik op het zadel zit en rij over een oneffenheid kraak. Zet ik mij recht, kraakt het opnieuw. Als ik de snelspanner losser zet, wordt het gekraak erger :-k . Bovendien zakt de zadelpen dan weg. Hoe harder ik de snelspanner aanspan, hoe minder gekraak :-? . Bizar toch? Iemand dit ooit al voorgehad? Zadelpen en zadelbuis al ontvet en met montagepasta opnieuw bevestigd... Geen momentsleutel maar denk echt dat die te hard is aangespannen momenteel.
Anders dacht ik volgende zaken te onderzoeken:
* heb nog een andere zadelpen liggen, die monteren. Direct eens ander zadel erop zetten om dit ook uit te sluiten
* klem met inbus
* langere zadelpen monteren

Iemand dit dit probleem heeft kunnen oplossen of nog aan dingen denkt te onderzoeken? [-o<
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: krakende zadelpen

Bericht door De Wreter »

Doe eens wat vet aan je snelspanner
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: krakende zadelpen

Bericht door R1ALAIN »

Ook de klemming aan de zadelrails niet vergeten.
Plaats reactie