Afregeling remmen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Afregeling remmen
Beste,
Ik had enkele vragen in verband met de afregeling van mijn remsysteem van mijn MTB.
- Al een bepaalde tijd dat ik mijn remblokken vervang, maar hiervan is er telkens 1 volledig versleten en de andere bijna niet. Hoe komt dit?
- Ik heb ook het gevoel dat ik mijn remmen zeer ver moet inknijpen. Remafstand lijkt me iets te groot.
- Wat proberen te regelen, maar nu hoor ik mijn remblokken wrijven op mijn remschijf.
Daarnet ontlucht, maar er bleef lucht uitkomen? Vermoedelijk deed ik het niet 100% correct.
De spanning op mijn remhendels staat volledig ingedraaid, normaal zou dit toch niet mogen? Nu remt hij redelijk kort, maar wrijven mijn remblokken.
Hoe regelen jullie dit? Normaal zouden de twee remblokken toch in dezelfde tijdspanne versleten moeten zijn?
Ik had enkele vragen in verband met de afregeling van mijn remsysteem van mijn MTB.
- Al een bepaalde tijd dat ik mijn remblokken vervang, maar hiervan is er telkens 1 volledig versleten en de andere bijna niet. Hoe komt dit?
- Ik heb ook het gevoel dat ik mijn remmen zeer ver moet inknijpen. Remafstand lijkt me iets te groot.
- Wat proberen te regelen, maar nu hoor ik mijn remblokken wrijven op mijn remschijf.
Daarnet ontlucht, maar er bleef lucht uitkomen? Vermoedelijk deed ik het niet 100% correct.
De spanning op mijn remhendels staat volledig ingedraaid, normaal zou dit toch niet mogen? Nu remt hij redelijk kort, maar wrijven mijn remblokken.
Hoe regelen jullie dit? Normaal zouden de twee remblokken toch in dezelfde tijdspanne versleten moeten zijn?
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: Afregeling remmen
Bericht door _anonymus_ »
Waarschijnlijk heb je één zuiger die niet zo goed terug keert.
Die grijpt dan eerst aan, en daardoor slijt de remblok die door die zuiger tegen de schijf wordt geduwd sneller.
Maar ik moet zeggen dat ik met bijna alle remmen die ik heb gehad licht ongelijke slijtage op de remblokken heb gehad.
Als je de remmen te ver moet inknijpen, zal je inderdaad moeten ontluchten (tenzij je het contactpunt van de remblokken aan de remhendel kan instellen, zoals bij bijv. Hope).
Slepende remmen kan zijn dat je remklauw niet goed gecentreerd staat, maar ook dat er een slagje in je remschijf zit. Check dat ook eens even.
Die grijpt dan eerst aan, en daardoor slijt de remblok die door die zuiger tegen de schijf wordt geduwd sneller.
Maar ik moet zeggen dat ik met bijna alle remmen die ik heb gehad licht ongelijke slijtage op de remblokken heb gehad.
Als je de remmen te ver moet inknijpen, zal je inderdaad moeten ontluchten (tenzij je het contactpunt van de remblokken aan de remhendel kan instellen, zoals bij bijv. Hope).
Slepende remmen kan zijn dat je remklauw niet goed gecentreerd staat, maar ook dat er een slagje in je remschijf zit. Check dat ook eens even.
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
- Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Re: Afregeling remmen
Bericht door KrisMaes76 »
1 piston zal idd blijven hangen, heb dat ook af en toe.
* remblokjes er uit halen
* hendel rustig inknijpen en kijken welke piston blijft zitten. hendel weer loslaten
* De goed werkende piston tegenhouden, ik doe dat door een bandenlichter met een hand er tegen te houden, zo heb je de andere hand vrij voor de remhendel.
* Nu de remhendel weer induwen terwijl je de goede piston tegenhoudt. doe dit zo ver mogelijk zonder dat de piston eruit floept.
* Met een wattenstaafje met remolie erop kuis je nu de zijkant van de uitgeschoven piston.
* Duw beide pistons terug volledig in de caliper en blijf dit herhalen tot beide pistons mooi tegelijk bewegen.
Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar heb altijd het probleem kunnen verhelpen op deze manier.
* remblokjes er uit halen
* hendel rustig inknijpen en kijken welke piston blijft zitten. hendel weer loslaten
* De goed werkende piston tegenhouden, ik doe dat door een bandenlichter met een hand er tegen te houden, zo heb je de andere hand vrij voor de remhendel.
* Nu de remhendel weer induwen terwijl je de goede piston tegenhoudt. doe dit zo ver mogelijk zonder dat de piston eruit floept.
* Met een wattenstaafje met remolie erop kuis je nu de zijkant van de uitgeschoven piston.
* Duw beide pistons terug volledig in de caliper en blijf dit herhalen tot beide pistons mooi tegelijk bewegen.
Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar heb altijd het probleem kunnen verhelpen op deze manier.
Re: Afregeling remmen
Het is wat meer dan 'licht ongelijk' De ene is bijna totaal niet versleten terwijl de andere al volledig op is._anonymus_ schreef:Waarschijnlijk heb je één zuiger die niet zo goed terug keert.
Die grijpt dan eerst aan, en daardoor slijt de remblok die door die zuiger tegen de schijf wordt geduwd sneller.
Maar ik moet zeggen dat ik met bijna alle remmen die ik heb gehad licht ongelijke slijtage op de remblokken heb gehad.
Als je de remmen te ver moet inknijpen, zal je inderdaad moeten ontluchten (tenzij je het contactpunt van de remblokken aan de remhendel kan instellen, zoals bij bijv. Hope).
Slepende remmen kan zijn dat je remklauw niet goed gecentreerd staat, maar ook dat er een slagje in je remschijf zit. Check dat ook eens even.
Ik kan aan de remhendels dit regelen, maar ik moet dit telkens volledig indraaien. Er blijft constant lucht uitkomen, dit klopt toch niet? Leiding is toch ook niet zolang. Ik denk dat ik iets verkeerd doe.
Zal het nogmaals proberen want mijn remafstand ergert me wat. Geen probleem in vlakke VTT's, maar in de heuvels/bergen zou ik toch graag meer remkracht hebben.
Bedankt, zal dit eens proberen! Normaal mag je toch nooit uw hendels inknijpen wanneer de blokken eruit zijn?KrisMaes76 schreef:1 piston zal idd blijven hangen, heb dat ook af en toe.
* remblokjes er uit halen
* hendel rustig inknijpen en kijken welke piston blijft zitten. hendel weer loslaten
* De goed werkende piston tegenhouden, ik doe dat door een bandenlichter met een hand er tegen te houden, zo heb je de andere hand vrij voor de remhendel.
* Nu de remhendel weer induwen terwijl je de goede piston tegenhoudt. doe dit zo ver mogelijk zonder dat de piston eruit floept.
* Met een wattenstaafje met remolie erop kuis je nu de zijkant van de uitgeschoven piston.
* Duw beide pistons terug volledig in de caliper en blijf dit herhalen tot beide pistons mooi tegelijk bewegen.
Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar heb altijd het probleem kunnen verhelpen op deze manier.
Re: Afregeling remmen
Of beter gezegd : zolang je nog iets tussen de zuigers kan steken dat ze terug uit elkaar geduwd kunnen worden....Wacky-S schreef:Waarom zou dat niet mogen? Zolang je zorgt dat je de cilinders niet volledig uit de klauw duwt kan het geen kwaad.
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
- Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Re: Afregeling remmen
Bericht door KrisMaes76 »
Rustig bedienen is de boodschap en van zodra je weet welke nog goed werkt, dan moet je die deftig blokkeren. Heb dit al verschillende keren gedaan en nog nooit een zuiger verlorenremhendel schreef:Alleen oppassen wanneer je zoals bij Delsolke 1 vastzittende zuiger hebt en je knijpt de rem in zonder wiel dan kan je de andere zuiger gaan zoeken volgens mij