Afregeling remmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Afregeling remmen

Bericht door delsolke »

Beste,

Ik had enkele vragen in verband met de afregeling van mijn remsysteem van mijn MTB.

- Al een bepaalde tijd dat ik mijn remblokken vervang, maar hiervan is er telkens 1 volledig versleten en de andere bijna niet. Hoe komt dit?

- Ik heb ook het gevoel dat ik mijn remmen zeer ver moet inknijpen. Remafstand lijkt me iets te groot.

- Wat proberen te regelen, maar nu hoor ik mijn remblokken wrijven op mijn remschijf.

Daarnet ontlucht, maar er bleef lucht uitkomen? Vermoedelijk deed ik het niet 100% correct.
De spanning op mijn remhendels staat volledig ingedraaid, normaal zou dit toch niet mogen? Nu remt hij redelijk kort, maar wrijven mijn remblokken.

Hoe regelen jullie dit? Normaal zouden de twee remblokken toch in dezelfde tijdspanne versleten moeten zijn?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Afregeling remmen

Bericht door _anonymus_ »

Waarschijnlijk heb je één zuiger die niet zo goed terug keert.
Die grijpt dan eerst aan, en daardoor slijt de remblok die door die zuiger tegen de schijf wordt geduwd sneller.
Maar ik moet zeggen dat ik met bijna alle remmen die ik heb gehad licht ongelijke slijtage op de remblokken heb gehad.

Als je de remmen te ver moet inknijpen, zal je inderdaad moeten ontluchten (tenzij je het contactpunt van de remblokken aan de remhendel kan instellen, zoals bij bijv. Hope).

Slepende remmen kan zijn dat je remklauw niet goed gecentreerd staat, maar ook dat er een slagje in je remschijf zit. Check dat ook eens even.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Afregeling remmen

Bericht door KrisMaes76 »

1 piston zal idd blijven hangen, heb dat ook af en toe.

* remblokjes er uit halen
* hendel rustig inknijpen en kijken welke piston blijft zitten. hendel weer loslaten
* De goed werkende piston tegenhouden, ik doe dat door een bandenlichter met een hand er tegen te houden, zo heb je de andere hand vrij voor de remhendel.
* Nu de remhendel weer induwen terwijl je de goede piston tegenhoudt. doe dit zo ver mogelijk zonder dat de piston eruit floept.
* Met een wattenstaafje met remolie erop kuis je nu de zijkant van de uitgeschoven piston.
* Duw beide pistons terug volledig in de caliper en blijf dit herhalen tot beide pistons mooi tegelijk bewegen.

Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar heb altijd het probleem kunnen verhelpen op deze manier.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Afregeling remmen

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Waarschijnlijk heb je één zuiger die niet zo goed terug keert.
Die grijpt dan eerst aan, en daardoor slijt de remblok die door die zuiger tegen de schijf wordt geduwd sneller.
Maar ik moet zeggen dat ik met bijna alle remmen die ik heb gehad licht ongelijke slijtage op de remblokken heb gehad.

Als je de remmen te ver moet inknijpen, zal je inderdaad moeten ontluchten (tenzij je het contactpunt van de remblokken aan de remhendel kan instellen, zoals bij bijv. Hope).

Slepende remmen kan zijn dat je remklauw niet goed gecentreerd staat, maar ook dat er een slagje in je remschijf zit. Check dat ook eens even.
Het is wat meer dan 'licht ongelijk' :-D De ene is bijna totaal niet versleten terwijl de andere al volledig op is.
Ik kan aan de remhendels dit regelen, maar ik moet dit telkens volledig indraaien. Er blijft constant lucht uitkomen, dit klopt toch niet? Leiding is toch ook niet zolang. Ik denk dat ik iets verkeerd doe.
Zal het nogmaals proberen want mijn remafstand ergert me wat. Geen probleem in vlakke VTT's, maar in de heuvels/bergen zou ik toch graag meer remkracht hebben.
KrisMaes76 schreef:1 piston zal idd blijven hangen, heb dat ook af en toe.

* remblokjes er uit halen
* hendel rustig inknijpen en kijken welke piston blijft zitten. hendel weer loslaten
* De goed werkende piston tegenhouden, ik doe dat door een bandenlichter met een hand er tegen te houden, zo heb je de andere hand vrij voor de remhendel.
* Nu de remhendel weer induwen terwijl je de goede piston tegenhoudt. doe dit zo ver mogelijk zonder dat de piston eruit floept.
* Met een wattenstaafje met remolie erop kuis je nu de zijkant van de uitgeschoven piston.
* Duw beide pistons terug volledig in de caliper en blijf dit herhalen tot beide pistons mooi tegelijk bewegen.

Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar heb altijd het probleem kunnen verhelpen op deze manier.
Bedankt, zal dit eens proberen! Normaal mag je toch nooit uw hendels inknijpen wanneer de blokken eruit zijn?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Afregeling remmen

Bericht door Wacky-S »

Waarom zou dat niet mogen? Zolang je zorgt dat je de cilinders niet volledig uit de klauw duwt kan het geen kwaad.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Afregeling remmen

Bericht door De Wreter »

Wacky-S schreef:Waarom zou dat niet mogen? Zolang je zorgt dat je de cilinders niet volledig uit de klauw duwt kan het geen kwaad.
Of beter gezegd : zolang je nog iets tussen de zuigers kan steken dat ze terug uit elkaar geduwd kunnen worden....
remhendel
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 23 okt 2016 13:23

Re: Afregeling remmen

Bericht door remhendel »

Alleen oppassen wanneer je zoals bij Delsolke 1 vastzittende zuiger hebt en je knijpt de rem in zonder wiel dan kan je de andere zuiger gaan zoeken volgens mij :wink:
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Afregeling remmen

Bericht door KrisMaes76 »

remhendel schreef:Alleen oppassen wanneer je zoals bij Delsolke 1 vastzittende zuiger hebt en je knijpt de rem in zonder wiel dan kan je de andere zuiger gaan zoeken volgens mij :wink:
Rustig bedienen is de boodschap en van zodra je weet welke nog goed werkt, dan moet je die deftig blokkeren. Heb dit al verschillende keren gedaan en nog nooit een zuiger verloren :wink:
Plaats reactie