quick link/powerlink

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

quick link/powerlink

Bericht door schuppe »

als je na elke rit je ketting zou uit mekaar halen met een powerlink om hem grondig te kunnen wassen zou dit nadelig zijn voor de powerlink en zal zo je ketting zeer vlug springen. klopt dit?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: quick link/powerlink

Bericht door De Wreter »

bullshit
Er zijn natuurlijk wel quicklinks van KMC die voor éénmalig gebruik bedoeld zijn en daar dien je je aan te houden. De normale quick links zijn gewoon herbruikbaar.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: quick link/powerlink

Bericht door Free_ltd »

Er wordt veel gezegd en geschreven dat een powerlink (missing link) dient om 1 x te gebruiken. Dus telkens als ge uw ketting terug open doet, zou ge een nieuwe moeten steken.
Zelf denk ik niet dat het zo erg zal zijn.

Ik zelf haal nooit mijn ketting eraf. Krijg ze zo ook wel zuiver en doe er gerust 2000km mee en dan vervang ik ze. Voor de prijs wat een ketting kost, ga ik niet sukkelen of risico's nemen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: quick link/powerlink

Bericht door Free_ltd »

De Wreter schreef:bullshit
Er zijn natuurlijk wel quicklinks van KMC die voor éénmalig gebruik bedoeld zijn en daar dien je je aan te houden. De normale quick links zijn gewoon herbruikbaar.
Ah ha. Dat wist ik dus niet. Dacht dat er maar 1 soort was. Uw bericht verscheen terwijl ik aan het typen was :lol:
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: quick link/powerlink

Bericht door aresius »

Vroeger had je van SRAM de powerlinks, herbruikbaar.
Tegenwooordig noemen ze het powerlock en zijn ze zogezegd maar 1x bruikbaar.

Maar ik heb deze al vaak opnieuw open gemaakt om van ketting te wisselen. Ik rij met twee kettingen en wissel af om de paar ritten.
Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Ik moet er ook wel bijvertellen dat ik geen pipo ben die onder superzware belasting schakelt.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: quick link/powerlink

Bericht door Headshot »

Waarom moet die ketting er eigenlijk af om te poetsen? Sommige mensen spenderen precies meer tijd met poetsen dan met het fietsen zelf...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: quick link/powerlink

Bericht door KrisMaes76 »

Headshot schreef:Waarom moet die ketting er eigenlijk af om te poetsen? Sommige mensen spenderen precies meer tijd met poetsen dan met het fietsen zelf...
Een propere ketting fietst beter en je kan die nu eenmalig gemakkelijker proper krijgen als die eraf is en ketting eraf is ook handiger om van wiel te wisselen, lagers te vervangen, derrie kabels te vervangen, ...
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: quick link/powerlink

Bericht door De Wreter »

Headshot schreef:Waarom moet die ketting er eigenlijk af om te poetsen? Sommige mensen spenderen precies meer tijd met poetsen dan met het fietsen zelf...
Het gaat hem niet zo zeer over de ketting zelf maar wel over je hele aandrijving. Max één week voor een groot evenement pak ik de ketting eraf, inspecteer en maak extra proper met een doek de derriewieltjes, kettingbladen. Ook gaat altijd het crankstel er dan eens af en de bottom bracket eruit voor nieuw vet.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: quick link/powerlink

Bericht door spaghetti_2 »

Ik interpreteer die eenmalig gebruiken als 1 quick link per ketting. Ze overdragen van een versleten ketting naar een nieuwe zou ik niet doen. Maar ze dienen om open en dicht te doen, dus geen zorgen op dat vlak.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: quick link/powerlink

Bericht door Headshot »

Voor 2 toertochten van 40km per keer word de ketting gewoon gesmeerd,voor een toertocht van 80km word de fiets ineens helemaal uit elkaar gehaald om alles na te kijken, vind deze redenering soms maar wat gek...
Plaats reactie