VTT Linker crankarm

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

Vorig jaar had ik een nieuwe crank gestoken (1x11). Gisteren kwam tijdens het fietsen de linker crankarm los.
Hoe kan dit? Ik had al een jaar probleemloos kunnen fietsen en plotseling gisteren komt deze los.

Komt dit door de modder? Reinigen?
Mag je de linker crankarm gewoon terug monteren of kan deze terug loskomen?

Mvg
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door Nielsnh »

Spreken we over een Shimano (ik heb een SLX crank momenteel)? Ik merk ook soms dat alles wat losser begint te zitten. Na een goeie reinigingsbeurt is dit meestal wel verholpen. Daarna eerst de locknut aandraaien voor je de andere twee vijzen aandraait.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

Nielsnh schreef:Spreken we over een Shimano (ik heb een SLX crank momenteel)? Ik merk ook soms dat alles wat losser begint te zitten. Na een goeie reinigingsbeurt is dit meestal wel verholpen. Daarna eerst de locknut aandraaien voor je de andere twee vijzen aandraait.
Ja, Shimano SLX 1x11.
Wat is dan de reden dat dit plotseling loskomt? Want installatie had ik correct gedaan in maart en bijna een jaar kunnen fietsen zonder probleem.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door _anonymus_ »

Dat is nu ook niet geheel onlogisch.
Een crank zit vast met bouten. Bouten kunnen door trillingen gaan lossen.
Dit gaat zeer geleidelijk aan, maar plots zijn ze genoeg gelost om helemaal de crank te laten loskomen.
Als je de bouten om de paar maanden eens nakijkt, voorkom je dit.

Bij mijn Rotor 3D crank moet ik dit zeer regelmatig nakijken, komt veel sneller los dan mijn Shimano cranks.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Dat is nu ook niet geheel onlogisch.
Een crank zit vast met bouten. Bouten kunnen door trillingen gaan lossen.
Dit gaat zeer geleidelijk aan, maar plots zijn ze genoeg gelost om helemaal de crank te laten loskomen.
Als je de bouten om de paar maanden eens nakijkt, voorkom je dit.

Bij mijn Rotor 3D crank moet ik dit zeer regelmatig nakijken, komt veel sneller los dan mijn Shimano cranks.
Ok, zal het dus reinigen en terug monteren en regelmatig aanspannen om dit te voorkomen.
Bedankt !
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

Deze ochtend eens gekeken en geprobeerd, maar enkele zaken gezien:

- De 'stopping plate (?)' was gebroken ? Hoe kan dit? Ik had nog één liggen.
- De 'Fixing bolt voor het crankstel' krijg ik niet meer aangespannen? Je kan het blijven aandraaien. Hoe los ik dit op? Een nieuwe kopen of zit het probleem ergens anders?

https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/1/ ... 1_00_c.jpg
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door _anonymus_ »

Als je die plastic ring kan blijven aandraaien, zal de draad beschadigd zijn (plastic uitgesleten?).
Die plastic ring zorgt er eigenlijk voor dat het crankstel net voldoende tegen de trapaslagers wordt getrokken om geen speling te hebben. Je kan zo'n nieuwe apart kopen, normaal gezien.
Stopping plate, is dat dat stukje dat tussen de twee helften zit die worden samengetrokken door de inbusbouten?

Als dat is gebroken, lijkt het mij dat de bouten de vorige keer te hard zijn aangespannen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de plastic ring beschadigd is en niet meer pakt op de draad.
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

_anonymus_ schreef:Als je die plastic ring kan blijven aandraaien, zal de draad beschadigd zijn (plastic uitgesleten?).
Die plastic ring zorgt er eigenlijk voor dat het crankstel net voldoende tegen de trapaslagers wordt getrokken om geen speling te hebben. Je kan zo'n nieuwe apart kopen, normaal gezien.
Stopping plate, is dat dat stukje dat tussen de twee helften zit die worden samengetrokken door de inbusbouten?

Als dat is gebroken, lijkt het mij dat de bouten de vorige keer te hard zijn aangespannen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de plastic ring beschadigd is en niet meer pakt op de draad.
Ik heb een reserve plastic ring, maar die grijpt ook niet.
Indien je ze aandraait zonder pedalen, lukt het wel?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door chrisper »

en zit dan de crank ver genoeg op de as?

misschien nie diep genoeg erop, zodat dit plastic sluitkap de schroefdraad niet kan pakken??
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: VTT Linker crankarm

Bericht door delsolke »

chrisper schreef:en zit dan de crank ver genoeg op de as?

misschien nie diep genoeg erop, zodat dit plastic sluitkap de schroefdraad niet kan pakken??
Dan kan eventueel de reden zijn.
Bottom bracket is 89,5 of 92 mm. Ik had, zoals vroeger, die extra ring erbij geplaatst aan de rechterkant zodat het 92 mm was omdat de 1x11 ook 118mm lang was. Visueel heb ik het gevoel dat hij minder ver eruit komt en het misschien zonder die extra ring moet?

Hoe bepaal je dat of het de 89,5 of 92 mm moet zijn?
Plaats reactie