VTT Linker crankarm
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
VTT Linker crankarm
Vorig jaar had ik een nieuwe crank gestoken (1x11). Gisteren kwam tijdens het fietsen de linker crankarm los.
Hoe kan dit? Ik had al een jaar probleemloos kunnen fietsen en plotseling gisteren komt deze los.
Komt dit door de modder? Reinigen?
Mag je de linker crankarm gewoon terug monteren of kan deze terug loskomen?
Mvg
Hoe kan dit? Ik had al een jaar probleemloos kunnen fietsen en plotseling gisteren komt deze los.
Komt dit door de modder? Reinigen?
Mag je de linker crankarm gewoon terug monteren of kan deze terug loskomen?
Mvg
-
- Mountainbiker
- Berichten: 118
- Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
- Rijdt met: Radon Jealous 2017
Re: VTT Linker crankarm
Spreken we over een Shimano (ik heb een SLX crank momenteel)? Ik merk ook soms dat alles wat losser begint te zitten. Na een goeie reinigingsbeurt is dit meestal wel verholpen. Daarna eerst de locknut aandraaien voor je de andere twee vijzen aandraait.
Re: VTT Linker crankarm
Ja, Shimano SLX 1x11.Nielsnh schreef:Spreken we over een Shimano (ik heb een SLX crank momenteel)? Ik merk ook soms dat alles wat losser begint te zitten. Na een goeie reinigingsbeurt is dit meestal wel verholpen. Daarna eerst de locknut aandraaien voor je de andere twee vijzen aandraait.
Wat is dan de reden dat dit plotseling loskomt? Want installatie had ik correct gedaan in maart en bijna een jaar kunnen fietsen zonder probleem.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: VTT Linker crankarm
Bericht door _anonymus_ »
Dat is nu ook niet geheel onlogisch.
Een crank zit vast met bouten. Bouten kunnen door trillingen gaan lossen.
Dit gaat zeer geleidelijk aan, maar plots zijn ze genoeg gelost om helemaal de crank te laten loskomen.
Als je de bouten om de paar maanden eens nakijkt, voorkom je dit.
Bij mijn Rotor 3D crank moet ik dit zeer regelmatig nakijken, komt veel sneller los dan mijn Shimano cranks.
Een crank zit vast met bouten. Bouten kunnen door trillingen gaan lossen.
Dit gaat zeer geleidelijk aan, maar plots zijn ze genoeg gelost om helemaal de crank te laten loskomen.
Als je de bouten om de paar maanden eens nakijkt, voorkom je dit.
Bij mijn Rotor 3D crank moet ik dit zeer regelmatig nakijken, komt veel sneller los dan mijn Shimano cranks.
Re: VTT Linker crankarm
Ok, zal het dus reinigen en terug monteren en regelmatig aanspannen om dit te voorkomen._anonymus_ schreef:Dat is nu ook niet geheel onlogisch.
Een crank zit vast met bouten. Bouten kunnen door trillingen gaan lossen.
Dit gaat zeer geleidelijk aan, maar plots zijn ze genoeg gelost om helemaal de crank te laten loskomen.
Als je de bouten om de paar maanden eens nakijkt, voorkom je dit.
Bij mijn Rotor 3D crank moet ik dit zeer regelmatig nakijken, komt veel sneller los dan mijn Shimano cranks.
Bedankt !
Re: VTT Linker crankarm
Deze ochtend eens gekeken en geprobeerd, maar enkele zaken gezien:
- De 'stopping plate (?)' was gebroken ? Hoe kan dit? Ik had nog één liggen.
- De 'Fixing bolt voor het crankstel' krijg ik niet meer aangespannen? Je kan het blijven aandraaien. Hoe los ik dit op? Een nieuwe kopen of zit het probleem ergens anders?
https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/1/ ... 1_00_c.jpg
- De 'stopping plate (?)' was gebroken ? Hoe kan dit? Ik had nog één liggen.
- De 'Fixing bolt voor het crankstel' krijg ik niet meer aangespannen? Je kan het blijven aandraaien. Hoe los ik dit op? Een nieuwe kopen of zit het probleem ergens anders?
https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/1/ ... 1_00_c.jpg
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
- Rijdt met: big wheels - steel is real
Re: VTT Linker crankarm
Bericht door _anonymus_ »
Als je die plastic ring kan blijven aandraaien, zal de draad beschadigd zijn (plastic uitgesleten?).
Die plastic ring zorgt er eigenlijk voor dat het crankstel net voldoende tegen de trapaslagers wordt getrokken om geen speling te hebben. Je kan zo'n nieuwe apart kopen, normaal gezien.
Stopping plate, is dat dat stukje dat tussen de twee helften zit die worden samengetrokken door de inbusbouten?
Als dat is gebroken, lijkt het mij dat de bouten de vorige keer te hard zijn aangespannen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de plastic ring beschadigd is en niet meer pakt op de draad.
Die plastic ring zorgt er eigenlijk voor dat het crankstel net voldoende tegen de trapaslagers wordt getrokken om geen speling te hebben. Je kan zo'n nieuwe apart kopen, normaal gezien.
Stopping plate, is dat dat stukje dat tussen de twee helften zit die worden samengetrokken door de inbusbouten?
Als dat is gebroken, lijkt het mij dat de bouten de vorige keer te hard zijn aangespannen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de plastic ring beschadigd is en niet meer pakt op de draad.
Re: VTT Linker crankarm
Ik heb een reserve plastic ring, maar die grijpt ook niet._anonymus_ schreef:Als je die plastic ring kan blijven aandraaien, zal de draad beschadigd zijn (plastic uitgesleten?).
Die plastic ring zorgt er eigenlijk voor dat het crankstel net voldoende tegen de trapaslagers wordt getrokken om geen speling te hebben. Je kan zo'n nieuwe apart kopen, normaal gezien.
Stopping plate, is dat dat stukje dat tussen de twee helften zit die worden samengetrokken door de inbusbouten?
Als dat is gebroken, lijkt het mij dat de bouten de vorige keer te hard zijn aangespannen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de plastic ring beschadigd is en niet meer pakt op de draad.
Indien je ze aandraait zonder pedalen, lukt het wel?
Re: VTT Linker crankarm
Dan kan eventueel de reden zijn.chrisper schreef:en zit dan de crank ver genoeg op de as?
misschien nie diep genoeg erop, zodat dit plastic sluitkap de schroefdraad niet kan pakken??
Bottom bracket is 89,5 of 92 mm. Ik had, zoals vroeger, die extra ring erbij geplaatst aan de rechterkant zodat het 92 mm was omdat de 1x11 ook 118mm lang was. Visueel heb ik het gevoel dat hij minder ver eruit komt en het misschien zonder die extra ring moet?
Hoe bepaal je dat of het de 89,5 of 92 mm moet zijn?