bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Ik heb ondertussen terug gewoon een Sram GXP bracket gekocht. Ik ga deze keer de rubberen afdichtingen zeer rijkelijk invetten, en met marine vet ipv gewoon lager vet in de hoop dat dit wat helpt.

Even een tip voor wie zijn lagers wil ontdoen van alle vuil en vet: isopropyl alcohol (parts cleaner) in combinatie met een sonicatiebad (= ultrasoon reiniger) doet echt wonderen en lost alle vuil en vet op. De laatste restjes vet kan je er dan uitblazen met perslucht. (In een laboratorium werken heeft soms zo zijn voordelen). Je ziet op de foto duidelijk het verschil tussen de NDS en DS lagers. De NDS is in prima staat, de DS duidelijk gecorrodeerd en er zit speling op. 50€ voor 400 km =;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: bracket lagers

Bericht door Kevin82 »

Pie Mel schreef:Verspil je geld niet aan C-Bear. De ene na de andere PF92 trapas gaat stuk. 400km in droge omstandigheden, 1 rit in de modder en water binnenin. Gevolg : lager stuk.
Vervanglager : 200km, idem. Bij een maat : 300km, idem. Je krijgt wel een andere onder garantie, maar het sop is de kool niet waard.

Spaar even door en koop een Chris King, nooit problemen mee.

Ik heb C-bear op mijn woon-/werkfiets en deze gaat al even door weer en wind zonder enig probleem. Gezien het deze winter al heel veel heeft geregend werd de BB al goed gebruikt. Nu draaien mijn lagers in het frame nog probleemloos rond zonder enig omkijken...
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: bracket lagers

Bericht door BertG »

Mijn Hope BB (pf30) steekt nu binnenkort anderhalf jaar in mijn frame en doet het nog goed, vroeger moest ik meer dan eens 2 keer per jaar een nieuwe BB steken. Inderdaad, kost wel wat en voor montage gebruik je best speciale tools (hoeft niet met wat creativiteit). Als de lagers versleten zijn moet ik wel niet de hele BB vervangen enkel de lagers zelf en die kan je krijgen voor een 15-20/stuk, dat drukt de prijs op termijn dan weer wel.
Daarentegen kan je voor 1 Hope een X aantal BB's van pakweg Shimano kopen... dus ja, het is maar wat je zelf wil hé. Ik zullen overigens ook wel mensen zijn die met Hope mindere ervaringen hebben.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Inderdaad. Mochten er niet zoveel bracket standaarden zijn, dan zou ik gewoon voor een Hope of Chris King gaan die je dan (normaal gezien) jarenlang kan gebruiken. Maar ja..
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Kleine update: nieuw Sram bracket gestoken. We zijn drie ritten verder: eentje over bevroren grond, eentje in de sneeuw en afgelopen zondag door de dooi. Die laatste was genoeg om opnieuw een krakend bracket te hebben. Crank er uit gehaald, seals proper gemaakt en rijkelijk voorzien van vet (dit had ik ook voor de eerste rit gedaan). Vanochtend voel ik eens aan m'n crank, zit al volledig vast door vuil vet. Om moedeloos van te worden.
Laatst gewijzigd door spaghetti_2 op di 06 mar 2018 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

Chris King!
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: bracket lagers

Bericht door Jemp »

madskatingcow schreef:Chris King!
Ook voor GXP type PF 92? :-k
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

Yup, Pf24 met de bijhorende adapter kit voor GXP
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: bracket lagers

Bericht door Serge R »

https://chrisking.com/fit-finder" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.avt.bike/Reference/Chris-Kin ... -Chart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.avt.bike/WebStore/merchant.m ... M-BRACKETS" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Het is het overwegen waard (ik twijfel niet aan de kwaliteit van Chris King), maar je moet toch al enkele jaren met dezelfde bracket-standaard rijden (niet evident meer tegenwoordig) alvorens je dit economisch kan verantwoorden. Hope is op dat vlak net iets voordeliger, maar zoals hierboven al ergens gezegd, is ook niet iedereen tevreden van de Hope brackets. Als je dan net bij die 10% zit met mindere ervaringen, dan is dat ook weer een dure €100. Ik snap niet dat het zo moeilijk kan zijn om een deftig afgedicht bracket te maken. Dat is imho het enige wat dat moet doen: modder, water en laterale krachten weerstaan. Die 10 watt en gram die daar bespaard kan worden interesseert mij niet.
Plaats reactie