bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Pie Mel
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 okt 2005 23:46
Rijdt met: Ne snelle

Re: bracket lagers

Bericht door Pie Mel »

Verspil je geld niet aan C-Bear. De ene na de andere PF92 trapas gaat stuk. 400km in droge omstandigheden, 1 rit in de modder en water binnenin. Gevolg : lager stuk.
Vervanglager : 200km, idem. Bij een maat : 300km, idem. Je krijgt wel een andere onder garantie, maar het sop is de kool niet waard.

Spaar even door en koop een Chris King, nooit problemen mee.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: bracket lagers

Bericht door Serge R »

Pie Mel schreef:
Spaar even door en koop een Chris King, nooit problemen mee.

En leg nog extra bij voor een Chris King injector tool:-"
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ga eerst het Wheels mfg bracket nog eens een kans geven. Lager schalen proberen uit de cups te krijgen en heel goed kuisen (sonicatiebad, isopropylalcohol) en dan zowel de lagers als de seals nog eens voorzien van heel goed vet. Als dit geen oplossing brengt, dan ga ik voor een Hope bracket gaan denk ik.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

Voor de Hope trapas heb je speciaal gereedschap nodig voor montage, die twee cups schroeven intern in elkaar.

All our press fit bottom brackets require our dedicated fitting tools to locate the cups and bearings into the frame.

Cups pressed in and held in place by a screw-in centre tube to prevent slipping and play ***note: No centre tube on 30mm axle option***


Zie afbeelding 4 : link
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: bracket lagers

Bericht door J.E. »

spaghetti_2 schreef:Ik ga eerst het Wheels mfg bracket nog eens een kans geven. Lager schalen proberen uit de cups te krijgen en heel goed kuisen (sonicatiebad, isopropylalcohol) en dan zowel de lagers als de seals nog eens voorzien van heel goed vet. Als dit geen oplossing brengt, dan ga ik voor een Hope bracket gaan denk ik.
Ik heb ook nen Wheelsmfg gemonteerd in een PF30, is niet beter dan gewone sram lagers, integendeel, kraken na één regenrit (zelfs niet in de modder, gewoon op de weg). Is zijn geld totaal niet waard.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Net het bracket uit mijn frame geklopt en de lagers uit de cups geslaan. Het NDS lager zou nog een tweede leven tegemoet kunnen gaan, op het DS lager zit al merkbaar slijtage en speling. Ik spreek hier over 6-7 ritten en minder dan 400 km, waarbij ik na elke vettige rit mijn lagers heb gesmeerd. Dit is nu toch wel echt triestig voor een bracket van 50€. In vergelijking daarmee zou ik de originele Sram BB nog duurzaam gaan noemen :roll:
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: bracket lagers

Bericht door Jemp »

Iemand een idee als dat drive side lager los verkrijgbaar zou zijn? SKF of zo? Het lijkt me wel een special model / afmetingen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Al die lagers zijn standaardafmetingen normaal. In dit geval zijn het Enduro lagers die dus ook te verkrijgen zijn. Maar als je niet per se een kwaliteitsnaam als SKF of Enduro moet hebben, dan vind je ook meestal wel je ding op lagerboer of hier .
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

spaghetti_2 schreef:Maar als je niet per se een kwaliteitsnaam als SKF of Enduro moet hebben, dan vind je ook meestal wel je ding op lagerboer of hier .
Enduro bearings kwaliteit? :lol: Elk onderdeel dat ik heb gehad met een lager van Enduro erin ging binnen de kortste keren stuk : Enduro XD-15 bottom bracket with Angular Contact (A/C) bearings, achternaaf Industry Nine (2x!), Praxis Works bottom bracket, etc. Ook Wheels Manufacturing e.d maken gebruik van Enduro.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

madskatingcow schreef:
spaghetti_2 schreef:Maar als je niet per se een kwaliteitsnaam als SKF of Enduro moet hebben, dan vind je ook meestal wel je ding op lagerboer of hier .
Enduro bearings kwaliteit? :lol: Elk onderdeel dat ik heb gehad met een lager van Enduro erin ging binnen de kortste keren stuk : Enduro XD-15 bottom bracket with Angular Contact (A/C) bearings, achternaaf Industry Nine (2x!), Praxis Works bottom bracket, etc. Ook Wheels Manufacturing e.d maken gebruik van Enduro.
Mijn ervaring met Enduro is ook niet goed hoor, nu met dit Wheels Mfg bracket en in mijn IsoSpeed decoupler is er ook zomaar een Enduro lager kapot gegaan. Ik bedoelde vooral dat het een merknaam is die (ondanks onze ervaringen) toch wel een imago. heeft opgebouwd in het land der lagers.
Plaats reactie