Forumoverzicht Techniek Onderhoud en herstellingen bracket lagers

bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Bericht ma 22 jan 2018 17:10
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1132
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik heb altijd problemen met mijn lagers aan de drive side van het bracket. Bij elke 'vettige' rit komt er water en zand in. Dit in tegenstelling tot de non drive side cup, waarbij de lagers altijd als een zonnetje blijven lopen. Ik dacht eerst dat dit door de gebrekkige kwaliteit van het Sram (PF92) bracket kwam dat origineel op de fiets stond. Dit heb ik recent vervangen door een bracket van Wheels mfg (€50, ik beschouwde het als een upgrade). Maar vanaf rit 1 had ik krakende en schurende lagers door water/modder. Bij het openleggen van de lagers was er duidelijk vuil en water binnengekomen. Op een 7-tal ritten met dit bracket heb ik 3 ritten in echt slechte omstandigheden gehad en telkens had ik problemen na deze ritten.

Alvorens ik veel geld ga uitgeven aan een Hope bracket, is er iets evident dat ik over het hoofd zie? Zowel bracket als crank worden gemonteerd zoals voorgeschreven: cups - dust seal - wave washer - crank. Toch lijkt het alsof de drive side kant zoveel gevoeliger is voor water en vuil. In het Wheels MFG bracket zitten Enduro lagers, die toch redelijk goed staan aangeschreven. Aan de non-drive side heb ik geen enkel probleem dus het lijkt toch echt een kwestie van slechte afdichting ter hoogte van de drive side.

Bericht ma 22 jan 2018 20:04
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1408
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Ik heb dezelfde ervaring. Drive side gaat veel sneller kapot. En het jammere is dat de lager onderling niet uitgewisseld kunnen worden.

Van zodra ik ondervind dat het begint te kraken, haal ik ze er uit (lagers uit de hulzen) en haal de dichtingen er van af. Dan mooi reiningen en nieuw vet erin. Het is een beetje werk, maar het verlengt de levensduur behoorlijk.

Mocht er een betere oplossing zijn en betaalbaar, dan ben ik ook geïnteresseerd. ;-)

Bericht ma 22 jan 2018 20:31
chrisper Mountainbiker

Berichten: 831
Mijn bike: Trek Superfly 8 29inch / Cube LTD 26inch
over welke lagers gaat dit?

ik heb een pressfit bracket van xt, de bb-m800pa
rijd er nu ongeveer een jaar mee, en nog nooit gekraak of andere problemen gehad
het is nu niet dat dit top lagers zijn, want kosten slechts 20 euro
vandaar dat dit probleem me een beetje verbaasd
mijn lagers hebben nu ongeveer 8500km op de teller (waarvan 3/4 offroad, en ongeveer een 2500km in modder en natte omstandigheden)

Bericht ma 22 jan 2018 21:39
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1132
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Van de XT brackets heb ik inderdaad ook al positieve zaken gehoord. Ik heb echter een Sram GXP crank dus een Shimano bracket is geen oplossing.

En Jemp: ik onderhoud mijn fiets ook zelf dus af en toe een laagje vet geven vind ik niet erg. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik na elke modderige rit mijn bracket moet gaan openleggen om gekraak te voorkomen. Als brackets sneller verslijten in de modder dan remblokken, dan klopt er iets niet lijkt me :)

Bericht ma 22 jan 2018 21:46
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 1315
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
chrisper schreef:
over welke lagers gaat dit?

ik heb een pressfit bracket van xt, de bb-m800pa
rijd er nu ongeveer een jaar mee, en nog nooit gekraak of andere problemen gehad
het is nu niet dat dit top lagers zijn, want kosten slechts 20 euro
vandaar dat dit probleem me een beetje verbaasd
mijn lagers hebben nu ongeveer 8500km op de teller (waarvan 3/4 offroad, en ongeveer een 2500km in modder en natte omstandigheden)


Ik ook XT en zelfde ervaringen als u. Gisteren voel ik ook dat er vuiligheid in zit, maar dan fiets kuisen, en volgende week voel ik da ni meer.

Wat wel goed werkt, is de aansluiting dik invetten. Dus het spleetje tussen lagers en traparm opvullen met vet zidat er minder vuiligheid in kan.

Bericht di 23 jan 2018 10:53
Kevin82 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 567
Mijn bike: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC

Ik rij al geruime tijd met C-bear lagers en heb dit probleem ook niet. Ik rij trouwens ook met Sram (Eagle). Op zich valt de prijs nog mee voor C-bear. Ik dacht ergens een 80€ voor het complete bracket. Ik moet zeker niet alles reinigen na elke rit. Ik kan niet zeggen of ik met de originele Sram lagers dit probleem ook zou hebben want wissel deze meteen naar de keramische.

Bericht di 23 jan 2018 11:24
uncle sam Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3401
Mijn bike: scott scale

Bij mij altijd net andersom, de non-drive side begint als eerste onderhevig te zijn aan modder.
De drive-side blijft lopen als een zonnetje.
Ter info, ik heb ook sram pf92 gxp, standaard lagers van 25eur/set, en vervang ze na 1j gebruik, maar zijn nog niet op dan.
Regelmatig (5x per jaar) herinvetten.
Ben eig zeer tevreden van die gxp lagers:
https://www.instagram.com/p/BC-3ngotl_3 ... y=skno1982

Bericht di 23 jan 2018 11:59
TimW Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 173
Ik heb net dezelfde ervaring.
PF92 met de Sram GXP BB van 25€ op 2 fietsen. Op beide fietsen gaat de drive-side eerst kapot.
De buitenste rode dichting aan de non-drive kant is ook gewoon beter dan die aan de drive-side.
Aan de non-drive zitten 2 dichtingen (1 rode + 1 zwarte) + dan de seal op de lager zelf. Aan de drive-side is dat niet.

Als ik voel dat deze wat korrelig begint te lopen pruts ik de seals er af, WD40 er in, uitblazen en proper vet er in.
Dan gaan die wel efkes mee.

Ik heb 1 seizoen met een C-bear gereden, deze is nooit korrelig beginnen lopen. Perfect afgedichte lagers, in alle omstandigheden.
Maar daar had ik dan een ander probleem. In de binnendiameter lager zit een bus in geperst van een ander (zachter?) materiaal en deze was helemaal uitgesleten, waardoor er speling kwam tussen de BB lager en de crank.
Blijkbaar gebruikt C-bear een standaard formaat lager met een grotere binnendiameter en zet er dan bussen in naargelang de diameter van de crank?

Doe mij die van 25€ van Sram maar. Kapot gaan ze toch allemaal...

Goed om te weten dat die van Wheels Mfg niet veel beter zijn, want die wou ik ook eens proberen.

Bericht di 23 jan 2018 12:10
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1132
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik wil Wheels MFG niet helemaal afschrijven, want op internet lees ik er wel zeer positieve zaken over op vlak van duurzaamheid. Maar mijn ervaring is dus minder. Wat ik wel eens kan proberen is een XT press fit bracket met een gxp converter van Hope. Deze blijkt ook voor Shimano brackets te werken (redelijk logisch gezien de dimensies dezelfde moeten zijn). Ik heb heel goede ervaringen met een Hope BSA bracket, die bleef echt jarenlang soepel lopen. Maar een Hope PF bracket + converter kost me al gauw 120€. Daarvoor kan ik al 5j lang een nieuw standaard Sram of Shimano bracket steken.

Bericht di 23 jan 2018 14:52
KrisMaes76 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 613
Mijn bike: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 Stealth 2016

Bij mijn 2 fietsen (Shimano XT pressfit) is altijd de non-drive side er het eerste aan.

Ik vervang dan ook enkel de kapotte kant

Volgende

Keer terug naar Onderhoud en herstellingen