bracket lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: bracket lagers

Bericht door chrisper »

Pie Mel schreef:2 words : C.H.R.I.S K.I.N.G
kost wel heel veel geld
goedkopere oplossing: Shimano (nog nooit geen probleem in 2 jaar)
en nieuw bracket kost peanuts (20 euro)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

Shimano past niet op een SRAM GXP crank, dus geen oplossing.

SRAM heeft nu met de Dub 28.99mm as en bijpassende trapas gewerkt aan een betere afdichting. Of dit ook zo is...?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben op zich wel bereid het geld aan een CK te spenderen, als ik daardoor niet na elke natte rit mijn bracket moet gaan openleggen. Maar als je dan binnen een jaar een nieuwe fiets hebt met een PF30 of een DUB crank..
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

... en ondertussen spendeer je het equivalent aan 'gewone' SRAM trapassen, met telkens opnieuw het werk en de kwellende gedachte in het achterhoofd :wink:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

spaghetti_2 schreef:Ik ben op zich wel bereid het geld aan een CK te spenderen, als ik daardoor niet na elke natte rit mijn bracket moet gaan openleggen. Maar als je dan binnen een jaar een nieuwe fiets hebt met een PF30 of een DUB crank..

Voor mij blijft het onduidelijk. Al 3000km zit mijn goedkope bracket erin en rij 95% van de zondagen door weer en wind, en dus ook 'effectief' ploeteren door de modder. En soms valt het voor dat ik geen tijd heb om te kuisen en dat het nog allemaal lekker aankoekt. Ik merk wel soms dat tijdens de rit de bracket wat geluid maakt van de vuiligheid. Thuis spuit ik de fiets af, spuit hem in met schampo, met spons (en warm water) erover, afspuiten en dan met de compressor alles droog maken. Zelfs mijn trapas er nog niet uit gehaald.

Ik heb PressFit en ik vermoed als ge die eruit klopt, dat ze sowizo voor weg te gooien is. Of kunt ge die terug erin steken dan?

Dus vraag me af wat ik nu anders doe als jullie? Buiten dat ik af en toe de aansluiting van traparmen aan de as goed dicht smeer met vet.

Ik wil hier nu niemand mee beledigen, maar ik vraag me echt oprecht af hoe dat komt dat ik er geen last van hem met goedkoop spul en anderen wel. Want zo een dingen boeien mij wel.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: bracket lagers

Bericht door kovan »

Free,

Welk type?

Shimano brackets zijn gewoon goed en voor een 20tal euro heb je ze.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: bracket lagers

Bericht door Free_ltd »

kovan schreef:Free,

Welk type?

Shimano brackets zijn gewoon goed en voor een 20tal euro heb je ze.
Ik heb zo direct geen idee welke erin zit, maar is gewoon een PF van shimano. Heb een XT crank. Ik dacht dat SRAM beter als shimano was en dan ga ik er vanuit dat de brackets dan ook minstens even goed zijn. Raar dat die bij sram dan minder zijn.

Ik heb een reserve ooit besteld en die ligt al een jaar in de kast. Als ik me niet vergis, bij BD voor €14.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: bracket lagers

Bericht door spaghetti_2 »

Free_ltd schreef:
spaghetti_2 schreef:Ik ben op zich wel bereid het geld aan een CK te spenderen, als ik daardoor niet na elke natte rit mijn bracket moet gaan openleggen. Maar als je dan binnen een jaar een nieuwe fiets hebt met een PF30 of een DUB crank..

Voor mij blijft het onduidelijk. Al 3000km zit mijn goedkope bracket erin en rij 95% van de zondagen door weer en wind, en dus ook 'effectief' ploeteren door de modder. En soms valt het voor dat ik geen tijd heb om te kuisen en dat het nog allemaal lekker aankoekt. Ik merk wel soms dat tijdens de rit de bracket wat geluid maakt van de vuiligheid. Thuis spuit ik de fiets af, spuit hem in met schampo, met spons (en warm water) erover, afspuiten en dan met de compressor alles droog maken. Zelfs mijn trapas er nog niet uit gehaald.

Ik heb PressFit en ik vermoed als ge die eruit klopt, dat ze sowizo voor weg te gooien is. Of kunt ge die terug erin steken dan?

Dus vraag me af wat ik nu anders doe als jullie? Buiten dat ik af en toe de aansluiting van traparmen aan de as goed dicht smeer met vet.

Ik wil hier nu niemand mee beledigen, maar ik vraag me echt oprecht af hoe dat komt dat ik er geen last van hem met goedkoop spul en anderen wel. Want zo een dingen boeien mij wel.
Ik denk ook dat er iets mis is, vandaar mijn vraag hier. Ik onderhoud mijn materiaal zeer goed en ik heb geen twee linkerhanden. Het water en de prut zit ook aan de achterkant van de lagers dus het is heel duidelijk dat het langs de trapas naar binnenkomt. Ik ken mountainbikers die even intensief mountainbiken met hetzelfde materiaal en een jaar met een trapas kunnen doen, ik met enkele verschillende trapassen geen enkele natte rit.. Daarom dat ik de denkpiste al opende naar de uitlijning die niet perfect is. Logisch gezien zou dat een hoek van de trapas tov de lagerschalen en dus een opening moeten creëren. Ik kuis mijn fiets met een zachte waterstraal en richt niet recht op de lagers. Vandaar dat ik mss eerder interesse heb in een bracket met interne schroefdraad zoals Hope, Praxis en Wheels Mfg er hebben, dan zou de uitlijning toch al correct(er) moeten zijn. De cups zijn trouwens mooi in het frame geperst, daar ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bracket lagers

Bericht door madskatingcow »

Met Praxis en WheelsMfg vermeld je al 2 merken die meteen de prullenbak inkunnen. Beide gebruiken Enduro lagers, en dat is niet meteen een synoniem voor kwaliteit, integendeel.
Water en modder komt overal in, ik ken er nog die maar een tweetal maand met hun BB deden, tot ze een King monteerden.
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: bracket lagers

Bericht door kovan »

Er zijn 2 dingen waar sram geen kaas van gegeten heeft en dat zijn remmen en gxp brackets (let op misschien zijn er nog wel dingen... ;) )




Free_ltd schreef:
kovan schreef:Free,

Welk type?

Shimano brackets zijn gewoon goed en voor een 20tal euro heb je ze.
Ik heb zo direct geen idee welke erin zit, maar is gewoon een PF van shimano. Heb een XT crank. Ik dacht dat SRAM beter als shimano was en dan ga ik er vanuit dat de brackets dan ook minstens even goed zijn. Raar dat die bij sram dan minder zijn.

Ik heb een reserve ooit besteld en die ligt al een jaar in de kast. Als ik me niet vergis, bij BD voor €14.
Plaats reactie