Balhoofd vraagjes

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
chipper
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 01 feb 2010 16:11
Rijdt met: Cube LTD Race

Balhoofd vraagjes

Bericht door chipper »

Ik heb sinds september een Cube LTD Race (2017) waar ik nu ongeveer 500 km zeer modderige ritten mee heb gereden. Ik heb de fiets dus erg vaak moeten schoonmaken (afspoelen tuinslang en daarna sopje met dreft en ketting met Squirt) Bij het schoonmaken merkte ik laatst een nogal zanderig geluid uit het balhoofd en ik heb dan ook de vork gedemonteerd. Tot mijn verrassing waren de lagers volledig roestig en was er praktisch geen vet meer aanwezig. Na het ontvetten en schoonmaken zien de lagers er uit zoals op de plaatjes hieronder. Vooral bij het bovenlager zijn de balletjes nogal vuil. Alles weer ineen gestoken met veel lagervet. Ik heb nieuwe kogellager ringen besteld maar ik ben wat geschrokken van de snelle slijtage. Na 4 maand de lagers van het balhoofd vervangen lijkt me nogal snel. Zouden de lagers niet goed afgedicht zijn? of is de montage in de fabriek niet goed geweest? Of kuis is niet goed/teveel? Ik heb wel eens de modder uit de stuurbuis gespoten via de ingang van de vork, maar dat zou toch moeten kunnen? Is het mogelijk om in mijn fiets de standaard lagers te vervangen door iets dat meer robuust is?
Afbeelding Afbeelding
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door De Wreter »

Dat zijn geen lagers, dat zijn kogelringen. (Bij lagers vinden de kogelringen zich in het lagerhuis en is mede dankzij vet ook beschermd tegen alle invloeden van buien af.)

Gebruik goed veel (!) vet bij de nieuwe kogelringen en stop met op je balhoofd te spuiten, met de hand wassen.

Elke maand of na de wasbeurt na een modderrit controleer je de status van je vet.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door spaghetti_2 »

Ik vind dat ze er nog redelijk goed uitzien. Een balhoofd is één van de onderdelen die het meeste afzien in de modder, terwijl deze vaak genegeerd wordt bij het onderhoud. Vanuit de fabriek wordt er vaak ook heel zuinig met vet omgesprongen. Af en toe eens openhalen en rijkelijk voorzien van vet is de oplossing. Ik had al roest op de lagerschalen van mijn balhoofd na 200-300km, en dat voor een gloednieuwe carbon Trek..
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door _anonymus_ »

Die kogelringen vind je meestal in de goedkopere balhoofdsets.
Wanneer versleten beter upgraden naar een wat beter balhoofd, daar heb je ook minder onderhoud aan.
chipper
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 01 feb 2010 16:11
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door chipper »

Bedankt voor de info! Voor een nieuw balhoofd setje zal ik waarschijnlijk naar de LBS moeten omdat er dan nieuwe lagers in het frame geperst moeten worden? Of is dat zelf te doen?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door chrisper »

ik heb bij mijn vorig fiets (ook cube) ook deze lager kogels vervangen door afgesloten industrielagers
(veel en veel beter)
bij het plaatsen heb ik ook rijkelijk vet gebruikt
ik gebruikte morgan blue aquaproof pasta
de meningen zijn hierover verdeeld, maar ik heb er zeker geen klagen van
is redelijk dik vet, en spoelt echt niet zomaar weg
bij het onderhoud aan de fiets moet echt het vet (dat nog steeds rijkelijk aanwezig is) goed afkuisen
en dan opnieuw invetten
hierbij merk ik dat de lagers er nog zo goed als nieuw uitzien
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door spaghetti_2 »

Bij uw balhoofd kan je echt niet teveel vet gebruiken.
Of ze er in geperst moeten worden, dat hangt van je type balhoofd af: klassiek, semi-geïntegreerd of volledig geïntegreerd.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door KrisMaes76 »

Als je nieuwe lagers koopt, altijd eerst openhalen en vol vet steken, triestig hoe weinig vet er van fabriek uit inzit.

Al dat extra vet geeft wel een beetje meer weerstand, maar een roestig vastgelopen lager geeft nog meer weerstand 8)
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door IPPE »

MarshGuard monteren, doet wonderen tegen modder onderaan het balhoofd.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Balhoofd vraagjes

Bericht door spaghetti_2 »

IPPE schreef:MarshGuard monteren, doet wonderen tegen modder onderaan het balhoofd.
Doet ook wonderen voor je ogen. Van alle vele euro's die ik afgelopen jaren heb uitgegeven, is een spatbordje van 10€ één van mijn beste investeringen :-D
Plaats reactie