Vragen na 1x11 ombouw

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

Hallo,

Na aanhoudende chainsuck problemen (zie schade aan frame ook) op mijn originele 2x11 setup besloten om naar 1x11 over te stappen. Drastisch, nutteloos, allemaal mogelijk, dat laat ik in het midden.

Gebruikte onderdelen:
Nieuwe 1x11 XT M8000 crank (34T)
Nieuwe KMC X11.93 ketting
Originele Shimano SLX 11-42 cassette (900km oud)

Crank gemonteerd, leek me vrij hands-on en je kan er niet veel verkeerd mee doen, toch? Gewoon zacht tot aan de "stop" in tikken, geen spacers of wat dan ook bijgeleverd.
Ketting gelegd (grootste tandwiel achteraan naar tandwiel vooraan, + 2 schakels). Alles gemonteerd zoals het voor normale gebruikers hoort te zijn denk ik.

Probleem: Vanaf de 7e versnelling schiet de aandrijflijn soms 1 of 2 keer door, kan dit te maken hebben met de verouderde cassette (op < 1000km zou dat toch niet mogen?)?
"Probleem 2": Op het grootste tandwiel raakt de ketting de "Guide pulley" nauwelijks nog, hij draait minimaal wat mee, maar de ketting wordt er niet meer door "geleid"?
"Probleem 3": Vanaf het 4de tandwiel, en zo terug naar boven (grootste tandwiel), hoor je dat de ketting al "schuin ingrijpt" van de guide pulley naar de cassette toe (geluid die ik vroeger niet had).

Ook wil ik adhv volgende foto's even vragen naar jullie mening betreffende de kettinglijn en stand van de derailleur op de uiterste tandwielen. Ideale rechte lijn wordt bekomen op versnelling 9-10, maar eens naar boven begint de lijn heel schuin te lopen. Valt hier überhaupt iets aan te doen? Kan mij voorstellen dat noch ketting / cassette / voorblad dit graag hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door BertG »

Weinig ervaring met Shimano maar waar ik eerst aan denk: b-tension niet goed afgesteld en vooral kettinglengte niet goed (te kort in dit geval).
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

BertG schreef:Weinig ervaring met Shimano maar waar ik eerst aan denk: b-tension niet goed afgesteld en vooral kettinglengte niet goed (te kort in dit geval).
Hoeveel schakels zouden er zo nog bij moeten? Of is dat onmogelijk te zeggen op het zicht?
Ik had van grootste tandwiel naar tandwiel vooraan + 2 schakels + quicklink. Dan lijkt het me maar om 1 schakel te gaan, zou dit zo'n verschil opleveren?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door Flip FSR »

Ben een newby op vlak van de "1-tandwiel aan de voorkant" systemen maar naar mijn gevoel staat het voorste tandwiel teveel naar buiten. Ik denk dat de kettinglijn recht moet zijn als hij achter zowat in het midden ligt om zo naar beide kanten evenveel over te hebben.
Misschien bestaan er offset tandwielen die meer naar je frame toe staan? Dunno...
Ik zou zeggen vergelijk het eens met een fiets die er standaard mee voorzien werd, ik veronderstel dat die erop aangepast zijn :roll:
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door BertG »

Kettinglijn zou er zo ongeveer moeten uit zien: " onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou de ketting is met 1 stuk verlengen, indien mogelijk eerst met een link om te testen. Ketting kan beter iets te lang zijn dan te kort.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door chrisper »

dat is ook mijn mening, ketting lijkt mij te kort
en het lijkt me ook dat het voorste tandwiel te ver naar buiten staat

-zit de crank ver genoeg in de buttom bracket?
-misschien spacers nodig tussen crank en tandwiel?

normaal gezien komt het voorste tandwiel ongeveer op rechte lijn met middenste van cassette bij een 1x11 opstelling

by the way: waarom heb je nieuwe crank gekocht?
je kon toch perfect je crank behouden en 1 tandwiel monteren vooraan en shifter + frontderrie verwijderen
volgens mij is dit zelf dezelfde crank voor 2x11 of 1x11
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

Hallo,

Heb zaterdagnacht nog een nieuwe ketting gelegd (2 schakels bij), en B-tension afgesteld. Het zag er op slag beter uit (stand van de derrie) en liep ook perfect. Zondag geen problemen gehad met het schakelen.

Kettinglijn blijft een probleem. Nieuwe crank was (achteraf gezien) niet nodig geweest inderdaad.
Men vermoed dat ik misschien verkeerdelijk een "boost" crank heb besteld (moet ik even na gaan).
Ruimte tussen tandwiel en achterbrug is sowieso al klein, spacers zijn dan ook een optie. Zijn daar officiële kitjes voor beschikbaar? Moet men dan langere bouten gebruiken?

Ik heb even gekeken naar kitjes / spacers maar nog niets specifiek gevonden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door chrisper »

zat ik gisteren ook nog aan te denken dat je misschien een boost cranckset hebt gekocht

vandaag nog een controle gedaan bij mij 2x11 cranck
en op grootste blad loopt die ongeveer centraal op de cassette (dan heb ik ongeveer rechte kettinglijn)

misschien terug de 2x11 cranck plaatsen, met 1 blad vooraan (om de 1x11 setup te krijgen)
en zien of dit beter is
zo ja, dan heb je een verkeerde cranck gekocht (eventueel retour sturen, of verkopen) en je kunt toch al normaal rijden dan
zo nee, dan weet je al zeker waar het niet aan ligt

als uw achteras 142mm is, dan moet uw kettinglijn ongeveer 49mm zijn
is uw achteras 148mm dan is uw kettinglijn ongeveer 52mm
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

chrisper schreef:zat ik gisteren ook nog aan te denken dat je misschien een boost cranckset hebt gekocht

vandaag nog een controle gedaan bij mij 2x11 cranck
en op grootste blad loopt die ongeveer centraal op de cassette (dan heb ik ongeveer rechte kettinglijn)
Klopt, ik ben er achter gekomen dat ik een boost crank gekocht heb. Nu, ten opzichte van een niet-boost crank scheelt dit slechts enkele milimeters, dit gaat het geheel niet gaan compenseren. Ik meet vanavond even na hoeveel ruimte ik juist tussen tandwiel en achterbrug heb.
chrisper schreef: als uw achteras 142mm is, dan moet uw kettinglijn ongeveer 49mm zijn
is uw achteras 148mm dan is uw kettinglijn ongeveer 52mm
Op welk punt juist meet je je 'achteras'? Is dit achterwiel verwijderen en tussen de 2 buitenste uiteinden meten van de 'achterbrug' (waar je de QR inhaakt)?
Idem kettinglijn, wat willen deze waarden 49/52 zeggen? Wat meet je ten opzichte van wat?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door spaghetti_2 »

Je meet de asbreedte tussen de pads van je frame. Vreemd dat je enerzijds stelt dat je kettinglijn te ver naar rechts ligt, en anderzijds spacers wilt steken. Dit laatste gaat je kettinglijn nog verder naar buiten leggen. Als je geen boost hebt, dan zou ik ook niet met een boost crank rijden. Dit is alvast een nuttige link om wat meer over kettinglijnen en boost te begrijpen: https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost

Neem alvast eens een kijkje op http://si.shimano.com/ . De technische handleidingen van Shimano zijn heel duidelijk en handig. Zoek je voor je crank/bottom bracket op of (en hoeveel) je spacers nodig hebt voor je crank. Als je geen boost frame hebt, dan zou ik ook niet met een boost crank rijden. Je noemt 3 mm weinig, maar dat is hetzelfde effect van een spacer. Het is trouwens niet onlogisch dat de kettinglijn wat meer naar rechts licht, je rijdt immers op de 'kleinste' helft dan op de grootste helft van je kransjes. Maar je moet natuurlijk vlot naar je grootste kransje kunnen schakelen.

Ik kan alleen maar aanraden om voor installatie en afstellen altijd eens door de manuals te gaan. Ik heb onlangs een Ultegra 6800 groep vervangen door een Ultegra 8000 groep, allebei 2x11 met dezelfde kettingbladen en cassette, en toch moest ik ketting inkorten om een optimale werking te krijgen.
Plaats reactie