Vragen na 1x11 ombouw

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

spaghetti_2 schreef:Je meet de asbreedte tussen de pads van je frame. Vreemd dat je enerzijds stelt dat je kettinglijn te ver naar rechts ligt, en anderzijds spacers wilt steken. Dit laatste gaat je kettinglijn nog verder naar buiten leggen.
Hallo 'spaghetti', voor alle duidelijkheid, ik heb geen spacers op de crank zitten of gestoken en ben ook niet van plan deze te steken. Ik had het over spacers tussen crank en tandwiel om het tandwiel terug meer naar binnen te laten komen.

Ik lees me vanavond verder in.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door spaghetti_2 »

Sorry, dit had ik verkeerd begrepen. Dan wil je eigenlijk het omgekeerde doen van wat ze in die link van oneup components uitleggen. Het feit dat je (verkeerdelijk) een boost XT crank hebt, verklaart veel. Bekijk volgende link eens:

https://www.mantel.com/be/shimano-xt-m8000-crankstel

Een 2x11 crank voor niet-boost (degene die je hiervoor had vermoed ik) heeft een kettinglijn van 48.8 mm. Een 1x11 crank voor boost heeft een kettinglijn van 53.4 mm. Je kettinglijn is dus 4.6 mm naar buiten verschoven. In termen van kettinglijn is dit toch wel veel, te veel zelfs. Ik zou dus als zeker voor een niet-boost crank gaan, en niet met shims of spacertjes beginnen werken. Desnoods verkoop je je zo goed als nieuwe crank met een beetje verlies op dit forum of op 2dehands. Maar zelfs dan nog, met de juiste correctie staat de kettinglijn nog redelijk ver naar rechts. Ik zou de installatie van zowel bottom bracket als crank nog eens nakijken. Misschien zit er een spacer tussen bottom bracket en frame die er niet hoeft te zitten.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

spaghetti_2 schreef:Sorry, dit had ik verkeerd begrepen. Dan wil je eigenlijk het omgekeerde doen van wat ze in die link van oneup components uitleggen. Het feit dat je (verkeerdelijk) een boost XT crank hebt, verklaart veel. Bekijk volgende link eens:

https://www.mantel.com/be/shimano-xt-m8000-crankstel

Een 2x11 crank voor niet-boost (degene die je hiervoor had vermoed ik) heeft een kettinglijn van 48.8 mm. Een 1x11 crank voor boost heeft een kettinglijn van 53.4 mm. Je kettinglijn is dus 4.6 mm naar buiten verschoven. In termen van kettinglijn is dit toch wel veel, te veel zelfs. Ik zou dus als zeker voor een niet-boost crank gaan, en niet met shims of spacertjes beginnen werken. Desnoods verkoop je je zo goed als nieuwe crank met een beetje verlies op dit forum of op 2dehands. Maar zelfs dan nog, met de juiste correctie staat de kettinglijn nog redelijk ver naar rechts. Ik zou de installatie van zowel bottom bracket als crank nog eens nakijken. Misschien zit er een spacer tussen bottom bracket en frame die er niet hoeft te zitten.
spaghetti_2 schreef:Je meet de asbreedte tussen de pads van je frame. Vreemd dat je enerzijds stelt dat je kettinglijn te ver naar rechts ligt, en anderzijds spacers wilt steken. Dit laatste gaat je kettinglijn nog verder naar buiten leggen. Als je geen boost hebt, dan zou ik ook niet met een boost crank rijden. Dit is alvast een nuttige link om wat meer over kettinglijnen en boost te begrijpen: https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost
.
Daarjuist nog even aan het meten gegaan, de achteras zelf is (zoals verwacht) gewoon 142 mm. De kettinglijn nameten zoals beschreven in de link is in realiteit vrij moeilijk (schuifmaat, verschil van meetpunt tussen frame en tandwiel, en zeker aangezien het over milimeters gaat).
Nogmaals nagegaan of er tussen het frame en de cranks geen spacers zitten, negatief, zie foto's. Ik heb nog even de speling gemeten tussen tandwiel (met huidige boost crank) en achterbrug, deze is niet meer dan 3mm.

Nog even een test gedaan wat betreft de "te schuine kettinglijn" op het grootste tandwiel, wanneer ik achteruit draai met de pedalen valt de ketting niet op een kleiner tandwiel.

Nu wil ik meestal wel het technisch zo correct mogelijk hebben. Ik ga dmv van een een One-up tandwiel in combinatie met hun spacers kijken hoever ik kom. Ik ben er ergens wel van overtuigd dat de 2-3 mm marge het grote verschil niet gaan maken, maar ik laat me graag verrassen.
https://int.oneupcomponents.com/product ... chainrings" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door spaghetti_2 »

Hoe oud is je frame? Mogelijks is deze (nog) niet ontworpen met het idee om ooit van een 1x11 set-up te zijn voorzien. Niet dat het dit niet mogelijk maakt om er mee te rijden, maar dit zou wel de kleine marge tussen kettingblad en liggende achtervork kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Vragen na 1x11 ombouw

Bericht door EG6 »

spaghetti_2 schreef:Hoe oud is je frame? Mogelijks is deze (nog) niet ontworpen met het idee om ooit van een 1x11 set-up te zijn voorzien. Niet dat het dit niet mogelijk maakt om er mee te rijden, maar dit zou wel de kleine marge tussen kettingblad en liggende achtervork kunnen verklaren.
Het is een Cube LTD Pro, model 2017 (aangekocht Oktober 2016). Dat Cube in die prijsklasse niet de meest vooruitstrevende frames heeft weet ik, maar dit zou me verwonderen (al sluit ik het niet uit).

Ik ga vanavond even het verschil in diameter meten tussen mijn originele 36T en mijn huidige 34T tandwiel en kijken wat het zou opbrengen om naar een 32T te gaan om zo wat meer speling te krijgen.
Want echt veel naar binnen ga ik met de huidige 34T nooit kunnen.
Plaats reactie