Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Bericht door EG6 »

Ergens zit ik met het schaamrood op de wangen van dit te moeten vragen, en misschien hoort het ook beter in de "beginnershoek".

Ik heb onlangs mijn achterwiel (standaard CUBE velg met Deore FH-M615 Centerlock naaf en 11-42 SLX cassette) wat onderhoud gegeven. Cassette los gehaald, vrijloophub gedemonteerd, as er uit gehaald, alles proper gemaakt, nieuw lagervet, enz...

Alles terug gemonteerd, quick release er terug door, even getest of de cassette "mooi ratelt naar achter" en als ik mijn 2 wijs vingers als "fiets" gebruik, en met mijn duimen aan de cassette een duw geef (zoals de ketting) dan loopt het wiel mooi zoals het hoort. Klaar is kees denk je dan. Ik steek het achterwiel op de fiets (ketting is volledig gedemonteerd), ik span het wiel aan (QR), en als ik het vooruit wil draaien blokkeert het gewoon, meer nog, het geeft zelf weerstand om te draaien. Wil je het toch doen, dan voel je dat je tegen iets "werkt". Het wiel zit nergens tegen het frame geblokkeerd. Ik voel mij momenteel ongelooflijk onnozel omdat ik dus niet weet wat het kan zijn.

Exploded view van het geheel: https://www.paul-lange.de/index.php/de/ ... 5-3513.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de moertjes van N°3 en N°6 al eens omgedraaid omdat de gekartelde kant naar buiten zat, zo hoort het ook, maar ik dacht misschien dat dit zorgde voor de "frictie", het gekartelde begon er ook af te slijpen. Echter, omgedraaid ook geen enkele avance.

Iemand die me wat wijzer kan maken?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Bericht door G-m@n. »

waarschijnlijk de dubbel schroeven 3 en 6 te strak tegeneen gedraaid.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Bericht door Wacky-S »

Of juist niet vast genoeg gedraaid waardoor de conemoeren door het draaien van het wiel te vast tegen de kogeltjes komen te zitten.
As erin steken, beide moeren van 3 erop, buitenste moer van 3 draaien totdat de juiste lengte vd as nog uitsteekt, binnenste moer goed vast tegen de buitenste draaien.
Daarna rest monteren en met 6 speling op de lagers regelen. Moeren moeten goed vast tegen elkaar gedraaid worden...
Ribbelzijde staat altijd aan de buitenkant (dus tegen je kader).
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Bericht door EG6 »

Bedankt voor de hulp.
G-m@n. schreef:waarschijnlijk de dubbel schroeven 3 en 6 te strak tegeneen gedraaid.
Dit was het dus. "Tegenaan" zetten bleek meer dan voldoende te zijn. Ik had het echt goed vast gezet..
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Achterwiel geblokkeerd na onderhoud lagers

Bericht door G-m@n. »

EG6 schreef:Bedankt voor de hulp.
G-m@n. schreef:waarschijnlijk de dubbel schroeven 3 en 6 te strak tegeneen gedraaid.
Dit was het dus. "Tegenaan" zetten bleek meer dan voldoende te zijn. Ik had het echt goed vast gezet..
zolang er geen speling op zit is het goed!
Plaats reactie