Onderhoud balhoofd

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Ben10
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 nov 2017 16:08

Onderhoud balhoofd

Bericht door Ben10 »

Hey,

Ik ben voor de eerste keer zelf de lagers van mijn balhoofd aan het ontvetten en smeren (eventueel vervangen). Ik heb mijn vork eruit gehaald en de bovenste afdekplaatjes en compressieringen verwijderd. De eigenlijke lagers krijg ik echter niet uit mijn frame gehaald. Ze hebben mij al gezegd een platte schroevendraaier te gebruiken maar dan lijkt de ring niet los te komen zonder het te beschadigen. Het lijkt alsof ze erin geperst zijn. Kan iemand mij vertellen of ik hiervoor speciaal gereedschap moet aankopen (staaf om ze eruit te koppen en pers om ze terug vast te zetten)? Of gewoon wat meer kracht zetten op de platte schroevendraaier?

Hieronder volgen enkele foto's.
Het betreft een Giant Talon 0 LTD van 2015

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Serge R »

Tik maar flink door, wel kruislings en in kleine stapjes.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Serge R op di 28 nov 2017 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door KrisMaes76 »

Opletten dat je enkel op de buitenste ring van je lager kracht zet, anders ga je het lager om zeep helpen.

Als het echt niet loskomt, enkel de dichting waar je aankan eruit wippen en dan extra vet in het lager doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Free_ltd »

Ah, kunt ge zo een lager openen dan?
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Serge R »

Ja de lagers kan je openen om uit te kuisen/smeren indien de loopvlakken/kogels nog niet beschadigd zijn.
http://www.bikeradar.com/gear/article/w ... ngs-18623/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door spaghetti_2 »

Wanneer je niet van plan bent de lagers te vervangen, dan zou ik ze laten zitten. Als je ze er uitklopt, dan moet je ze er ook weer zien in te persen. Gewoon met een fijn mesje de rubberen seal open prutsen, zo goed mogelijk oud vet opkuisen en voorzien van een rijkelijk laagje nieuw vet. Zo onderhoud ik mijn lagers regelmatig.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Free_ltd »

Serge R schreef:Ja de lagers kan je openen om uit te kuisen/smeren indien de loopvlakken/kogels nog niet beschadigd zijn.
http://www.bikeradar.com/gear/article/w ... ngs-18623/" onclick="window.open(this.href);return false;

Goed om te weten. Gisteren mijn lagers vervangen. Maar ik had voorheen vaste cups met lagers en de cups moesten er dus uit. Nu heb ik cups met losse lagers en kan ik vanaf nu enkel de lagers vervangen. Wist niet dat ge het lager zelf kunt openen, kuisen en terug dicht doen. Dacht sowizo de lagers vervangen dan. Maar thanx voor de info.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door KrisMaes76 »

spaghetti_2 schreef:Wanneer je niet van plan bent de lagers te vervangen, dan zou ik ze laten zitten. Als je ze er uitklopt, dan moet je ze er ook weer zien in te persen. Gewoon met een fijn mesje de rubberen seal open prutsen, zo goed mogelijk oud vet opkuisen en voorzien van een rijkelijk laagje nieuw vet. Zo onderhoud ik mijn lagers regelmatig.
Met een kopspeld lukt het ook goed
Ben10
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 nov 2017 16:08

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Ben10 »

Bedankt voor de reacties!

Ik heb mijn balhoofd bij de lbs laten vervangen door een ander model met industriële lagers. Zo kan ik ze in het vervolg makkelijk zelf vervangen en onderhouden...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud balhoofd

Bericht door Free_ltd »

Is ook het beste. Heb ik nu ook.
Plaats reactie