Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

Hey all,

Deze morgen gemerkt dat er speling zat op mijn lagers en dus bij thuis komst ze eruit geramd :lol:
Blijken van die cups met vaste lagers te zijn in mijn Scott Spark 940 2015.

Maar nu komt het. Dus dacht even online nieuwe te bestellen, maar zie het bos door de bomen niet meer. Weet wel al zeker dat het semi-geïntegreerde zijn en dat het cups zijn met vaste lagers en geen cups waar ge later lagers kunt insteken.

Als ik naar modelspecificaties ga zoeken van mijne spark, dan vind ik dit: Syncros, VP-A41AC1, 1.5" - 1-1/8", Semi Integrated, OD 50/61mm / ID 44/55mm

Maar die getallen in mm vind ik niet terug bij Bike Discount bv. Wel die 1,5" en 1-1/8", maar als ik dat omreken naar mm, dan komt geen enkele maat overeen met dingen.

Kan van de week ook gewoon langs de LBS gaan en dan ben ik 100% zeker, maar wil me er ook wat in verdiepen en eventueel gewoon online bestellen aan een fractie van wat de LBS ervoor moet hebben. We zien wel.

Enerzijds zou ik willen weten welke ik nodig heb (mss met zelfs een link naar het type op een website (online shop - ik bestel meestal bij BD)
Anderzijds zou ik eens willen weten of dit bv ook kan vervangen worden door cups met losse lagers, zodat ik nu de cups erin pers en daarna telkens gewoon nieuwe lagers kan steken in die cups?

Gereedschap om ze erin te persen heb ik.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door spaghetti_2 »

Het principe van een semi-integrated of zero-stack balhoofd is dat de lagers in de plastic cups vastzitten en dat je deze plastic cups in je frame pers. Ik heb zelf al wel ondervonden dat je de lagers uit de cups kunt slaan (en ze er dus ook terug kan inpersen). Al zie ik niet meteen de meerwaarde van het recupereren van de plastic cups.

De inch maten voor je balhoofd (1-1/8" en 1,5) zijn conventies en richtwaarden, maar niet de exacte afmetingen van je balhoofd. Geen zorgen dus dat de omrekening naar millimeter niet klopt.

Dit is een voorbeeld van een balhoofd dat zou kunnen passen: https://www.bike-components.de/en/Ritch ... tz-p37418/

Alle headsets voor ZS 1-1/8" - 1,5" hebben normaal gezien dezelfde OD (outer diameter) voor in je frame, in dit geval dus 44 mm boven en 55 mm onder. Wat je dan nog eens moet nagaan is de ID (inner diameter, dus diameter van de vorkbuis, maar aangezien RS en Fox de markt van de vorken beheerst, zouden dit ook standaardmaten moeten zijn). Nu het belangrijkste: de diepte (of dikte) van de lagercups en of ze een schuine kant hebben of niet, dit kan nog wel eens verschillen van model tot model.

Ik weet het, wat betreft headsets zie je door de bomen het bos niet meer, de eerste keer dat je er naar kijkt. Maar als je wat opzoekt dan vind je het wel. Parktool biedt al een mooi overzicht:

https://www.parktool.com/blog/repair-he ... -section-4
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

Awel, ik ben nu al een beetje wijzer. Bij mij zijn het wel geen plastieke cups, maar volledig uit metaal.

Die rode van ritchey kunnen idd wel passen, maar zijn ook wel vrij duur :cry: :-D
Ik hoop toch ietske goedkoper gesteld te zijn :lol:

Subiet nog eens wat rondneuzen op internet en als het niet lukt, mss best voor de eerste keer langs de LBS :-D
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door wattie »

http://www.mbbearings.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier hebben ze ook een beetje vanalles van lagers.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

Net nog eens gaan zien, maar er zit nog een rand onderaan de buis naar de vork en ik weet niet of dat eraan vast zit of niet. Krijg dat in ieder geval niet los.

Lijkt me thans onderdeel van de lagers.

Eens zien of ik foto’s kan posten
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de eerste foto is te zien dat er nog een randje zit waar de verf vanaf gesleten is. Als ik nu gewoon de vork opzoek, dan zie ik dat daar niet aan. En het beweegt ook van geen kanten. Dus vraag me af of dat nu toch aan die buis vast zit of dat het de bedoeling is dat ik dat eraf krijg. Maar hoe dan? :roll:

Edit: het zijn de links geworden, want met die IMG worden de foto's niet weergegeven :evil:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

Net nog een poging gewaagd en die ring er ook af gekregen met zeer veel moeite. Vraag me af hoe de LBS dat eraf haalt :lol:
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Serge R »

De beunhaas

" onclick="window.open(this.href);return false;

De professionele

" onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door Free_ltd »

Ik heb het op de beunhaasmethode gedaan :-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Semi-geïntegreerde balhoofdlagers

Bericht door spaghetti_2 »

Op superstarcomponents vind je ook een hele reeks balhoofden, alsook setjes losse lagers van deftige kwaliteit.
Plaats reactie