Ketting en 7s cassette vervangen oude Giant Aluxx 6061

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
captainpatje
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 nov 2017 15:45

Re: Ketting en 7s cassette vervangen oude Giant Aluxx 6061

Bericht door captainpatje »

Bedankt Dickie!

De banden lopen in ieder geval goed recht en de velgen zijn ook niet versleten. Die lager zal ik nog voor kijken.
captainpatje
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 07 nov 2017 15:45

Re: Ketting en 7s cassette vervangen oude Giant Aluxx 6061

Bericht door captainpatje »

Bedankt Dickie!

De wielen lopen mooi recht en de velgen zijn niet versleten. De lager zal ik later even checken.

In ieder geval bedankt voor het identificeren van de cassette en vierkants as!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Ketting en 7s cassette vervangen oude Giant Aluxx 6061

Bericht door janssis werner »

Hallo. Trapas toch even oppassen denk dat het buitenblad niet te vervangen is . Rede staat vast aan traparm en staat niet vast met schroeven. Probeer dit eens te demonteren en bekijk dat eens hoe het in mekaar zit voor dat je zotte kosten.

Grtjs.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ketting en 7s cassette vervangen oude Giant Aluxx 6061

Bericht door _anonymus_ »

Aan de foto's te zien denk ik ook dat dit zo'n goedkoop crankstel is waarbij je de kettingbladen niet apart gaat kunnen vervangen.

Als je een nieuw crankstel moet kopen, moet je wel opletten voor de chainline: cranks voor vierkante assen zijn ontworpen voor een bepaalde lengte van trapas. Als je nieuwe crank een andere lengte van trapas vraagt dan je oude, ga je ook de trapas moeten vervangen. Als dat moet, kan je dan misschien even goed overschakelen op een crank met (modernere) Hollowtech trapas i.p.v. een vierkante as.

Enkele voorbeelden:
vierkante as:
Acera-crankstel: 30 euro: https://www.bike-components.de/en/Shima ... SR-p35955/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor dit crankstel heb je een vierkante as met lengte 123mm nodig: 13 euro: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p30317/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hollowtech-as:
Alivio crankstel: 50 euro: https://www.bike-components.de/en/Shima ... SR-p40180/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hollowtech as: 10 euro: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p40091/" onclick="window.open(this.href);return false;

Beide crankstellen hebben het voordeel dat achteraf kettingbladen apart te vervangen zijn. Je moet dus niet meer het hele crankstel vervangen als je kettingbladen versleten zijn.

7-speed-ketting: 7 euro: https://www.bike-components.de/en/KMC/Z ... in-p25557/" onclick="window.open(this.href);return false;

freewheel 7-speed: 13 euro: https://all4bikes.be/shop/sunrace-freew ... 02293.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie