Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Bericht door rasmazzer »

Hallo

Kort vraagje. Ik heb een slepende schijfrem. Zit geen slag in de schijfrem zelf. De klauw ook al eens gecentreerd. Als fiets op staander hangt sleept het zelfs niet. Wat ik wel heb, is een kleine zijslag in het wiel. Kan het zijn dat door die zijslag het wiel beetje wringt op de naaf en hierdoor de schijfrem mee naar buiten duwt? De schijfrem sleept dus enkel als ik erop zit en fiets en dit slepen is niet na te bootsen zonder mijn gewicht op de fiets. Had ergens gelezen dat een slag in wiel normaal geen invloed heeft op de schijfrem, maar zou niet goed weten waar het anders te zoeken...


Alvast bedankt
Groeten
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Bericht door _anonymus_ »

Is je achteras mooi uitgelijnd? Kan zijn dat je naaf niet perfect recht in de patten zit.
brambobeers
Mountainbiker
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 08 dec 2014 16:32

Re: Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Bericht door brambobeers »

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Snelspanner onvoldoende vast, remklauw/adapter los, Lager in wiel versleten waardoor onder belasting de positie schijf,klauw verandert
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Bericht door rasmazzer »

Ik heb het wiel binnen gedaan om te rechten. Spaken kunnen alleszins terug wat aandraaien gebruiken.
Dat van die snelspanner onvoldoende vast en achteras niet mooi uitgelijnd zou ook wel eens kunnen. Volgende fiets wordt toch een met steekas.

Zal anders stilaan tijd worden om eens te investeren in deftige wielen. Op de body zit ook al beetje speling.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: Schijfrem sleept, kan dit door slagje in wiel?

Bericht door Ward81 »

Als het continu sleept moet je nog wat verder uitlijnen, is een kwestie van veel doen.
Als het in 1 omwenteling van het wiel maar op 1 plaats slijpt heeft je schijf een slag. Kan je eenvoudig zien als je het wiel ronddraait en naar de schijf kijkt ter hoogte van de remblokken. Als het maar een beetje is moet je je er niets van aantrekken. Anders proberen rechten of vernieuwen.
Schijven staan dikwijls krom hoor.
Plaats reactie