vertanding mtb niet zwaar genoeg

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
bonbon3993
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 jul 2013 09:16
Rijdt met: rockrider 5.2

vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door bonbon3993 »

hallo iedereen
Mijne maat heeft zopas een low budget rockrider gekocht ( https://nl.decathlon.be/mtb-rockrider-3 ... 21326.html#" onclick="window.open(this.href);return false;)

Achteraan staat er een 7 speed 14-28 freewheel op ( geen cassette )
Vooraan noname ( ?) triple crank 22/32/42

op zijn max ratio mist zijn snelheid zeker in afdalingen maar ook bv met minste rugwind ( jaagpad /dijk)

eerste gedacht was een andere freewheel te monteren met 12 of 13 tanden op het kleinste tandwiel

Anderzijds kwam ik ook dit tegen : een los tandwiel 52 tanden ( https://www.2dehands.be/fietsen/fietson ... 77086.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

ik heb beide setups hier eens uitgerekend https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
beide overlappen blijkbaar toch ;

Maar kan ik dit hier op monteren ? eventueel met de kettingberschermer er af te laten ?

Wat zouden jullie doen ?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door _anonymus_ »

Eerst en vooral: je moet kijken naar de steek van de tandwielen (BCD = Bolt Circle Diameter = de afstand tussen de bevestigingsgaten van de tandwielen). Die 52T tandwielen die je daar vermeldt zijn voor een racefiets. Volgens mij zijn het vijfgaats tandwielen met 130 of 110 BCD.
Deze tandwielen gaan nooit passen om een MTB-crank. Tot voor kort was de standaard voor een MTB-crank 104-64 BCD. De crank op de fiets op de foto zal ofwel ook deze steek hebben, maar het zou even goed kunnen dat je de tandwielen zelfs niet kan vervangen. Dit lijkt mij zo'n goedkope 'wegwerp' crank die je in zijn geheel moet vervangen als de tandwielen zijn versleten. Die fiets in zijn geheel kost trouwens minder dan een deftige crank met tandwielen.

Goedkoopste manier om wat zwaarder te kunnen trappen lijkt mij toch een ander freewheel te monteren.

Zelfs al kan je een groter tandwiel monteren op deze crank, dan moet je er rekening mee houden dat ook de hoogte van de voorderailleur moet worden aangepast, en dat de sprong tussen de tandwielen te groot zal worden om nog deftig te laten schakelen.
Het grootste tandwiel dat volgens mij bestaat voor een 104BCD crank is een 50T van TA, maar aan 65 euro kost dat 1/3 van de totale prijs van je maat zijn fiets. En je gaat dit nooit deftig kunnen doen schakelen, denk dat 46T daarvoor het maximum zal zijn.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door Serge R »

bonbon3993 schreef: Wat zouden jullie doen ?
Cru gezegd, een andere fiets kopen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door aresius »

Serge R schreef:
bonbon3993 schreef: Wat zouden jullie doen ?
Cru gezegd, een andere fiets kopen.
+1

Van die fiets ga je niet veel goed kunnen maken.
De crank lijkt idd zo'n wegwerpding te zijn, de bladen afzonderlijk zijn niet te vervangen.
Volgens mij ga je meer kosten aan de fiets doen die het uiteindelijk toch niet waard zijn.

Voor de prijs van de upgrades en deze inruilen kan de volgende al kopen. Nog steeds geen topmateriaal maar toch al iets meer mtb waardig:
https://nl.decathlon.be/mtb-rockrider-5 ... 79537.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Of ergens iets op de tweedehandsmarkt vinden..
bonbon3993
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 jul 2013 09:16
Rijdt met: rockrider 5.2

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door bonbon3993 »

welja een andere fiets kopen want een ander freewheel kost de volle 12 a 20 euro :/
zo een reacties had ik natuurlijk verwacht typisch op forums , in de echte wereld zijn er duizenden mensen tevreden van een cheape (decathlon)fiets

we gaan een ander freewheel met andere vertanding steken , bedankt voor de technische info _anonymus_
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door aresius »

Een nieuwe casette achteraan zal inderdaad wel werken, voor 7sp vind je wel wat:
bijvoorbeeld: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... eed-11-28/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat de reacties betreft op zulke "goedkope" fietsen lijkt me normaal.
Veel leden hier zijn de freaks van de Belgische mtb wereld. Ze zullen hun eigen ervaringen en kennis reflecteren naar de anderen door ze volop goeie raad te willen geven. Ook hebben ze al meerdere bikes gehad en weten wat ze willen.
Mijn reactie was van "oei, die fiets overleeft geen 3 ritten als ik er mee rij". Uiteraard vergat ik dat niet iedereen zo fanatiek is al ik.... dus zeg maar tegen je maat dat die er voorzichtig mee is, geen te gekke kuren ermee of hij zal snel kosten hebben (en hopelijk enkel aan de bike dan).
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door Wacky-S »

Ik ken maar heel weinig mensen in de echte wereld die tevreden zijn van dit soort "cheape" fietsen als ze er eenmaal wat intensiever mee gaan rijden. En dan bedoel ik niet een ritje naar de bakker, school of op de weg.
Ze zijn simpelweg niet gemaakt om deftig mee het bos in te trekken (en ik hou bewust enkel nog op "het bos").
Het is een fiets die je uiteindelijk veel geld zal kosten aan herstellingen en upgrades en waar je niet veel plezier aan gaat beleven door de vele stukken en meestal ook het zware gewicht.
En daar willen men jou en je vriend voor waarschuwen.

Maar zolang je hem enkel gebruikt om op het jaagpad, de (verharde) dijk of op straat te rijden, zal hij wel volstaan. Hoewel je dan beter van een racer had kunnen kiezen :-D
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door joske77 »

ik vind het een normaal antwoord om een andere, meer MTB waardige fiets te kopen, zeker op dit forum.
Hier vind je voor het merendeel mensen die echt met hun hobby bezig zijn, en daar ook het nodige geld voor over hebben, wat niet betekent dat een leuke MTB een rib uit je lijf hoeft te kosten.

Maar van die MTB's van een paar honderd euro's is in mijn ogen ook weggegooid geld.
Ik heb vorig jaar mijn 2de handse cube reaction verkocht voor 500€, deze was echt super goed in orde, met nog een extra set wielen erbij...

wat ik wil zeggen is dat je voor dergelijk geld ook een MTB kan kopen waarmee je ook effectief het bos in kan...
zal ook meer vertrouwen geven met degelijk schakel- en remmateriaal...

goedkoop is duurkoop, zeker bij MTB's
bonbon3993
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 jul 2013 09:16
Rijdt met: rockrider 5.2

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door bonbon3993 »

aresius schreef:Een nieuwe casette achteraan zal inderdaad wel werken, voor 7sp vind je wel wat:
bijvoorbeeld: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... eed-11-28/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hulp wordt geapprecieerd , de link die je geeft en zegt is naar een cassette , ik heb een freewheel / pion / vrijwiel nodig.
Ik weerleg het maar even moest iemand zicht op het antwoord baseren. ( staat trouwens ook fout op de site van decathlon)

Ja nog even samenvatten , de fiets wordt gebruikt om gewoon te fietsen niet om te mountainbiken , mss had ik dat duidelijker moeten zeggen.
Maar het ging mij vooral over het vertanding probleem.

Bedankt iedereen voor de goede raad :-D
Gebruikersavatar
kovan
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: za 24 sep 2011 20:44
Rijdt met: ene mee eps, en ene mee kees

Re: vertanding mtb niet zwaar genoeg

Bericht door kovan »

Als deze vertanding niet zwaar genoeg is, gebruik je de fiets volgens mij niet voor wat hij dient.
Plaats reactie