Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dylandamsma
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 03 nov 2016 17:46

Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Bericht door dylandamsma »

Hi, misschien een wat domme vraag, maar ik kon het antwoord niet zo gauw vinden en ben nog niet zo handig hiermee gezien ik net begonnen met het zelf aan m'n fiets sleutelen. :lol:

ik heb 2 wielen, 1 met een 10speed 11-34 cassette en de ander met een 11-36 cassette. Nu heeft de ketting er nog geen 1000km opzitten en is de 11-34tands cassette nieuw, maar ik krijg het maar niet goed te schakelen. Schiet door tijdens het schakelen tot die weer goedpakt - lastig uit te leggen... Nu vroeg ik mij af waar dit aan kan liggen.

1. Is het mogelijk om dezelfde ketting te gebruiken op 2 verschillende maten cassettes?
2. Zo ja, zou het overslaan op het schakelen puur een kwestie zijn van afstelling?
3. Wat ik ook probeer, ik krijg de ratel er niet uit, die ik niet zo hoor bij mijn 11-36 cassette, kan het toch liggen aan een versleten ketting en kan ik gewoon een nieuwe steken en dan die nieuwe ketting op beide cassettes rijden?

Vragen vragen vragen... :bounce:

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Bericht door janssis werner »

Hallo. Dit is volgens mij normaal en is ook niet goed door aftewisselen. Had vroeger ook twee sets staan ,dan had ik per wiel twee kettingen die ik apart hield per wiel. Dit was wel op een 26er en met tripel voor aan . Nu is het wel zo dat bij een compact de tandwielen vooraan sneler verslijten dan met de tripel en weet niet of dit hierbij zo intersant is,nog niet getest. Best met twee of drie kettingen op eene bloc rijden en deze als je andere wielen wilt gebruiken overplaatsen. Voor dit schakel en doortrap probleem best alles vervangen ,zal wel op zijn en is normaal met een ketting.

Grtjs .
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Bericht door Wacky-S »

1. Ja, de maat (vertanding) heeft geen invloed. Wel moet je voldoende wisselen zodat beide gelijktijdig slijten.
2. Neen, dit is ook afhankelijk van de slijtage van ketting/cassette.
3. Hoogstwaarschijnlijk ligt dit inderdaad aan je ketting die al te veel is gerokken. Een nieuwe ketting op een oude cassette kan soms nog als de cassette niet te ver is ingesleten, zou je moeten proberen.
Waarom niet gewoon de cassette mee wisselen (nog geen 5 minuten werk)?
Ik zou persoonlijk het winterseizoen uitrijden met de 11-36 en in het voorjaar het nieuwe materiaal opleggen.

Tip: rij met 2 kettingen die je iedere 200-300 (afhankelijk van je rijstijl/weersomstandigheden) wisselt. Je cassette(s) gaat een stuk langer meegaan.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Bericht door _anonymus_ »

Het ligt inderdaad niet aan de vertanding van je cassette.
Dit ligt puur aan ketting en cassette die op elkaar inslijten.

Als je twee wielsets wil gebruiken met op elke wielset een andere cassette, ga je telkens je van wiel wisselt ook van ketting moeten wisselen. Je moet dus per wiel een aparte ketting hebben.

Dit is op zich geen grote kost en slechts 5 minuten werk: koop gewoon een nieuwe ketting die je vanaf nu enkel gebruikt met je nieuwste cassette, en gebruik je ketting die je al hebt verder met je oudste cassette.
Missing link installeren om de kettingen makkelijk open en toe te kunnen doen, en je bent vertrokken:
http://www.kmcchain.eu/connector-mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dylandamsma
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: do 03 nov 2016 17:46

Re: Verschillende maten cassettes (34 vs 36) - afstelling

Bericht door dylandamsma »

Bedankt allen. Nieuwe ketting gelegd, waar het inderdaad mee opgelost was.
Plaats reactie