Cassette versleten?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cassette versleten?

Bericht door _anonymus_ »

Kettingen moeten niet identiek zijn qua merk, maar uiteraard wel de goede voor jouw schakelgroep.
Stel dat je een 2x10 aandrijving hebt, heb je dus twee 10-speed kettingen nodig.

Om een nieuwe ketting in te korten heb je een kettingpons nodig:
https://www.bike-components.de/en/BBB/N ... ol-p21362/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eens de ketting op de goede lengte is, verbind je ze met een Missing Link:
https://www.bike-components.de/en/KMC/M ... nk-p13502/" onclick="window.open(this.href);return false;

Missing Link open en dicht maken doe ik met dit tangetje:
https://www.bike-components.de/en/ParkT ... rs-p37429/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eens je er mee weg bent is een ketting wisselen nog geen 5 minuten werk.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Cassette versleten?

Bericht door HPA »

Je ketting kuis je toch best na elke rit, dus ik kuis ze eerst en leg dan de andere op. 5 minuutjes werk, misschien nog niet.

edit: anonymus was me voor :)

De meeste kettingen hebben een snelschakel of missing link, dus die hoef je dan niet te kopen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Cassette versleten?

Bericht door Reflex »

Tang is niet nodig, je krijgt die "missing link" ook zo open. Verder klopt alles. Koop gewoon een extra kmc 10.93 of hoger (voor 10 speed). Kost niks en er zit een missing link bij.
Gebruikersavatar
Mounthias
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 10 mar 2002 02:00
Rijdt met: B1 team replic world v-brake |Scott Scale 20

Re: Cassette versleten?

Bericht door Mounthias »

zit ook aan een nieuwe cassette,

zit nu een xt op, is er veel verschil met de LX of een BBB? (op de €€$$ na natuurlijk)

iemand slechte ervaringen? of juist goeie?

m
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Cassette versleten?

Bericht door _anonymus_ »

Die tang heb je inderdaad niet nodig bij hersluitbare links, dan kan je het slotje met de hand openen.
Ik ben nu net overgeschakeld op 11 speed, en die slotjes kan je 'officieel' niet hergebruiken. Met zo'n tang lukt dat echter perfect.

I.v.m. kwaliteit van cassettes: SLX is zwaarder dan XT. Ik heb al verschillende SLX- en XT-cassettes gebruikt, en op gebied van werking is er volgens mij geen verschil. Schakelen gaat met beide even vlot.
Ik vind wel dat SLX-kettingen en cassettes sneller roestvlekjes vertonen dan XT wanneer je de fiets vuil weg zet. Is iets dat ik al bij verschillende kettingen en cassettes heb ondervonden.
BBB-cassettes heb ik zelf nog niet getest, maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet al te veel goeds over gelezen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Cassette versleten?

Bericht door BertG »

Mounthias schreef:zit ook aan een nieuwe cassette,

zit nu een xt op, is er veel verschil met de LX of een BBB? (op de €€$$ na natuurlijk)

iemand slechte ervaringen? of juist goeie?

m
Ik gebruik geen XT cassettes meer, enkel nog SLX. Een SLX doet zijn werk even goed en ik merk geen verschil in levensduur, gewichtsverschil met XT is verwaarloosbaar (paar gram). Geen ervaring met BBB. Ik heb het nu wel over 10 speed cassettes voor alle duidelijkheid, voor 11 speed gebruik ik Sram.
Stimp
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 18:22
Rijdt met: Haibike, Ridley

Re: Cassette versleten?

Bericht door Stimp »

Vandaag heb ik dan de cassette en het gereeschap ontvangen.
Ik gebruik een cassette afnemer en kettingzweep van BBB.

Maar de oude cassette zit dus helemaal vast. Ik krijg ze helemaal niet los.
Ik heb ongeveer 2 uur geleden wat olie gespoten op de plaats waar de cassette afnemer moet geplaatst worden.
Ook heb ik een paar keer met een hamer op de afnemer geklopt. Maar er komt gewoon geen beweging in.

Enige tips voor dit probleem?
Stimp
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 18:22
Rijdt met: Haibike, Ridley

Re: Cassette versleten?

Bericht door Stimp »

Na veel gevloek en veel olie is de cassette er eindelijk afgeraakt.
Aan het stuk dat op het einde moest vast gedraaid worden heb ik een beetje montagevet gedaan. Ik had ergens gelezen je daarmee de cassette er later makkelijker af krijgt als ze versleten is.

Ik heb net een kleine testrit gedaan, en het schakelen gaat goed. De cassette zit denk ik goed vast. En het 'doortrap' probleem is er niet meer.

Bedankt voor jullie commentaar.
Plaats reactie