Avid Elixir 3 vervangen door SLX

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Avid Elixir 3 vervangen door SLX

Bericht door _anonymus_ »

Hoi,

Wegens aanhoudende problemen met de Elixir 3-remmen op mijn broer zijn fiets, heeft hij mij gevraagd er iets anders op te zetten.
Zodra het warm weer wordt, lijkt de olie uit te zetten en blokkeren de remmen. Ik heb er al enkele keren olie uit gelaten, maar het probleem blijft opnieuw opduiken.

Ik ga er Shimano SLX opzetten. Voor sporadisch gebruik lijkt mij dat prijs-kwaliteit de beste optie.
Op Bike Components koop je momenteel een setje SLX (zonder schijven) voor € 100.

Nu is mijn vraag: moet ik ook nieuwe remschijven bestellen, of zijn SLX-remmen compatibel met Avid-schijven?
Idem voor de adapters (als ik 160mm schijven zou bestellen): moeten dat specifieke adapters voor Shimano zijn, of kan ik de huidige laten zitten?

En bestel ik best ook een flesje minerale olie voor als ik de leidingen zou moeten inkorten?
Ik heb zelf Hope en Formula op mijn fietsen, dus ik gebruik geen minerale olie.
Gebruikersavatar
lachouff77
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: do 06 sep 2012 19:01
Rijdt met: S-Works HT29 2014, Specialized Camber

Re: Avid Elixir 3 vervangen door SLX

Bericht door lachouff77 »

Hallo,
De schijven zouden moeten compatibel zijn, mogelijk zullen de adapters ook wel passen maar als deze zelfs nog nodig zijn.
Wat betreft het inkorten van de leiding, als je deze steeds naar boven houdt zodat er geen olie uitloopt tijdens het inkorten is ontluchten overbodig.
Dit is tevens een veel makkelijker systeem dan avid.
_anonymus_ schreef:Hoi,

Wegens aanhoudende problemen met de Elixir 3-remmen op mijn broer zijn fiets, heeft hij mij gevraagd er iets anders op te zetten.
Zodra het warm weer wordt, lijkt de olie uit te zetten en blokkeren de remmen. Ik heb er al enkele keren olie uit gelaten, maar het probleem blijft opnieuw opduiken.

Ik ga er Shimano SLX opzetten. Voor sporadisch gebruik lijkt mij dat prijs-kwaliteit de beste optie.
Op Bike Components koop je momenteel een setje SLX (zonder schijven) voor € 100.

Nu is mijn vraag: moet ik ook nieuwe remschijven bestellen, of zijn SLX-remmen compatibel met Avid-schijven?
Idem voor de adapters (als ik 160mm schijven zou bestellen): moeten dat specifieke adapters voor Shimano zijn, of kan ik de huidige laten zitten?

En bestel ik best ook een flesje minerale olie voor als ik de leidingen zou moeten inkorten?
Ik heb zelf Hope en Formula op mijn fietsen, dus ik gebruik geen minerale olie.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Avid Elixir 3 vervangen door SLX

Bericht door _anonymus_ »

Ter info: werkt dus inderdaad allemaal perfect.
Ontluchten was ook niet nodig na inkorten.

Ik schrok er wel van wat een hoop spacers er af-fabriek door Trek waren gemonteerd om die Elixir remmen op die adapters te monteren.
De Shimano's monteren op de adapters was veel simpeler: gewoon alle spacers verwijderd...
Plaats reactie