Fiets opsturen naar Shimano

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Fiets opsturen naar Shimano

Bericht door SusXT »

Omdat mijn schijfremmen (Lx) nog steeds fluiten na 700 km, breng ik mijn fiets maar binnen bij de fietsenmaker. Hij zal 'm opsturen naar Shimano.
Heeft iemand ervaring met het opsturen naar de fabrikant? Positief? Negatief? Hoelang ben ik 'm kwijt?

Bedankt!
Gebruikersavatar
dr paaj
Pro
Berichten: 762
Lid geworden op: do 10 feb 2005 13:38
Rijdt met: plastikfantastik discostik
Contacteer:

Bericht door dr paaj »

Ga dan aub naar een fatsoendelijke fietsenmaker... Die het probleem kan verhelpen, want Shimano zal dit niet met open armen ontvangen.
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Ge hebt nogal iets aan de hand met uw schijfremmen precies! 8-[

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou het zelf nooit doen. Denk da ge hem veel te lang gaat kwijt zijn. ( + risico op eventuele beschadigingen aan de fiets door hem op te sturen)

Om effe op het gefluit van uw remschijven trug te komen. Ik heb ook LX schijfremmen en bij momenten doen ze het ook vrij fel. Volgens mij ligt het probleem van fluiten of krijsen toch bij het feit dat eene remblok eerder de schijf raakt, en ze op deze manier een beetje scheef duwt. Doordat ze zo een beetje scheef geduwt wordt en de andere remblok er iets later tegenkomt kunnen er trillingen onstaan die het gefluit of gekrijs veroorzaken.

Als ik zorg dat de twee remblokken tegelijk tegen de remschijf komen fluit hij niet meer. Ik merk wel dat als ik mijn wiel uitneem en trug zet de schijf niet altijd op dezelfde plaats terug komt te staan. Waardoor hij opnieuw kan fluiten. Dus elke keer als ik mijn achterwiel trug zet, moet ik goed kijken dat mijn schijf mooi int midden komt van de remblokken of hij krijst opnieuw.

Veel succes nog
Gebruikersavatar
DeJean
Mountainbiker
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 16:47
Contacteer:

Bericht door DeJean »

je hele fiets opsturen om naar je remmen te kijken lijkt me overkill.
Gewoon naar een andere fietshandelaar die t probleem wél kan oplossen. Of je toelaat eens met een andere rem te testen.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

En hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat de blokken precies op hetzelfde moment raken? Het valt me ook op dat hij de schijf precies een beetje scheef duwt. En in de schijf zit ook ne slag, maar daar alleen ligt het niet aan, want vooraan is de schijf behoorlijk vlak en doet ie het ook.
Steven, waar woon je? Ik denk dat ik eens af moet komen. :wink: Of zal ik beter eens een oproep doen naar bikers met remschijven in de regio Oost-Limbrug? :lol:
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Haal je remblokken er eens uit en duw de zuigers helemaal trug. Duw nu eens lichtjes op je rem en kijk of ze beide zuigers tegelijk naar buiten komen. Indien ja, duw ze weer helemaal trug en plaats ook je remblokken trug. Zorg dat deze ook zoveel mogelijk tegen de kant zitten. Nu steek je je wiel terug, maar probeer er op te letten dat je schijf zo goed mogelijk int midden tussen je remblokken zit. (Mijn fiets hangt daarvoor aan ne montage staander, waardoor je je remklauw duidelijk ziet terwijl je je wiel terug zet.) Je moet zo maar eens wat prullen met je wiel terug te zetten en je zult zien dat je je schijf op deze manier toch wat kan richten.

Als je alles zo in orde krijgt zul je zien dat beide blokjes de schijf op het zelfde moment raken. De remdosering was dan bij mij ook beter en het krijsen was weg!
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

k Heb een hulplijn gebeld. =D> Hij heeft gene fietswinkel, maar hij kent er wel veel van. Vrijdag komt 'm langs. Ook volgens hem moet het te verhelpen zijn. Dat heeft 'm van in 't begin gezegd, maar ja, je denkt :"1 jaar garantie dus maar naar de fietsenmaker" :roll: . 'k Ben benieuwd. [-o< Als hij het krijgt opgelost zal ik nen andere fietsenmaker gaan zoeken zoals Dr Paaj en Dejean al adviseerden.

Steven, ik heb je reactie in mijn geheugen geprent voor als ik de volgende keer mijn remmen moet afstellen.

Merci! =D>
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Straf, heel straf als men de twee zuigers exact tegelijk naar buiten kan laten komen.Dit is de heilige graal in schijfremland en hydraulische remsystemen en omstreken.M.a.w. hier is tot op heden nog geen enkele constructeur in geslaagd om dit te verwezenlijken.Ik denk dat men beter je fietsenmaker eens naar Shimano opstuurt i.p.v. blijven aanmodderen.
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Serge R schreef:Straf, heel straf als men de twee zuigers exact tegelijk naar buiten kan laten komen.Dit is de heilige graal in schijfremland en hydraulische remsystemen en omstreken.M.a.w. hier is tot op heden nog geen enkele constructeur in geslaagd om dit te verwezenlijken.Ik denk dat men beter je fietsenmaker eens naar Shimano opstuurt i.p.v. blijven aanmodderen.
Exact tegelijk beweer ik ook ni. En tis ni echt de bedoeling da ze exact tegelijk naar buiten komen, maar dat ge zo goed mogelijk probeert de blokjes af te stellen zodat ze de schijf op het zelfde moment raken. 100% nauwkeurig gaat dit niet lukken, maar ge moet toch proberen.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Hij heeft zogezegd gemaakt. De pads werden uitgelijnd en er zit een soort witte pasta aan de remblokken. Hij heeft getest en hoorde niks. Ik heb getest en het fluitconcert begon weer. :-? Morgenvroeg weer eens bij hem langs gaan. :( k heb er niet veel hoop op. Twee kenners die het niet gemaakt krijgen.... wordt vervolgd!
Plaats reactie