shimanoxt m8000 afstelling

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
geertm1969
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 23 dec 2012 20:10
Rijdt met: Trek 9.8 SL

shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door geertm1969 »

Sinds gisteren een complete xt m8000 groep gemonteerd.

Echter krijg ik de afstelling niet 100% tenzij dit onderstaande probleem normaal zou zijn.


Alles gemonteerd zoals het zou moeten. Wanneer ik op binnenblad 28T vooraan 2x11 sta en naar het grootste tandwiel schakel begint vanaf 3de laatste tandwiel een geluid vooraan alsof de ketting tegen derraileur aan sleept. Om dit te vermijden zou ik deze super veel naar binnen moeten laten komen wat dan weer problemen heeft als ik naar kleinste tandwiel ga achteraan.

Wanneer ik op grootste blad vooraan sta 38T en ik wil dan op grootste blad achter heeft dit zelfde probleem als voor vermelde maar dan komt er nog eens bij dat wanneer ik durf achteruit trappen de ketting direct van achterste tandwiel af gaat en er 2 lager valt

Wat zou hier het probleem zijn. Met vorige xt had ik de indruk dat alles vlotter was af te regelen 3x10

Bedankt voor de tips
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door Mister No Chaïn »

Gekend probleem, het zou beter werken met een Sram ketting omdat deze flexibeler is.
http://singletrackworld.com/forum/topic ... ine-issues
geertm1969
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 23 dec 2012 20:10
Rijdt met: Trek 9.8 SL

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door geertm1969 »

Heb reeds een kmc gemonteerd en zo juist derrie wat dichter bij tandwielen gezet. Achterste dan. Is wel al wat beter hier door maar niet volledig weg
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door chrisper »

moet nu zeggen dat het bij mij wel vrij aardig is geluk, maar nog niet perfect.
vooraan rijd ik 36-24
alles schakelt goed (en nu komt het)..... MAAR.....
wanneer ik achteraan schakel naar een groter tandwiel (dus kleinere versnelling) hoor ik soms kort een geluid alsof ketting tussen 2 tandwielen zit.
hoewel de ketting mooi blijft liggen en perfect rijd
wanneer ik omgekeerde beweging maak, naar kleiner tandwiel (grotere versnelling) hoor je dit geluid niet meer.
het fijn afstellen door schroefje aan shifter brengt geen oplossing
kan dit ook met andere ketting opgelost worden?

het lijkt allemaal niet zo erg, want fiets rijd perfect
maar ik heb een hekel aan elk klein geluidje en rammeltje op de fiets
geertm1969
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 23 dec 2012 20:10
Rijdt met: Trek 9.8 SL

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door geertm1969 »

Staat derraileurpdd recht?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door chrisper »

ja, is trouwens allemaal nieuw
heb mezelf nieuwe fiets gebouwd, dus kader, groep, wielen enz is allemaal nieuw
en dat geluid komt ook niet altijd, soms zo es seconde of 2 dan hele tijd niks, dan soms nog es
ik dacht eerst aan de hoogte van de derrie, maar als ik hem iets hoger zet heb ik probleem bij het schakelen naar grootste kamwiel achteraan
ik dacht zelf eerst aan remblokjes die iets rammelen bij kleine oneffenheden in wegdek, maar bij stoppen met trappen verdwijnt dit ook
ook als de fiets aan de staander hangt, en ik beweeg pedalen hoor ik niks
enkel als ik op weg rijd
geertm1969
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 23 dec 2012 20:10
Rijdt met: Trek 9.8 SL

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door geertm1969 »

Onlangs ook volledige racefiets gemonteerd , alles nieuw doch stond derrailleurpad scheef. Steeds problemen met afstelling eeerst weer ook maar dan bij afkomen versnelling weer niet goed of maar bepaalde die niet goed werken. Zou er zeker eens naar.kijken en zeker 2x11
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door chrisper »

geertm1969 schreef:Onlangs ook volledige racefiets gemonteerd , alles nieuw doch stond derrailleurpad scheef. Steeds problemen met afstelling eeerst weer ook maar dan bij afkomen versnelling weer niet goed of maar bepaalde die niet goed werken. Zou er zeker eens naar.kijken en zeker 2x11
thx voor de tip, ik check het even
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: shimanoxt m8000 afstelling

Bericht door chrisper »

mijn probleem heeft voorlopig nog geen oplossing
even naar de lbs geweest, derriepad gecontroleerd (uitgemeten) maar blijkt recht te staan
fiets op de stand gezet, alle versnellingen langdurig geprobeerd, geen geluid te horen
als ik op de weg rijd, dan komt het geluid soms eens terug
dus enkel bij meer kracht zetten of oneffenheden??
het rare is dat dit geluid niet altijd is, soms 10min rijden dan 1 of 2 keer paar seconden een geluidje
zal moeten leren ermee leven zeker
tijdens een rustige duurtraining probeer ik nog eens verder te zoeken naar 'het geluid'
Plaats reactie