Rockshox pike - hoe lucht uit negatieve kamer verwijderen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
jonasvaneyck
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 feb 2014 09:44

Rockshox pike - hoe lucht uit negatieve kamer verwijderen?

Bericht door jonasvaneyck »

Hallo,

mijn vork (rockshox pike RC3 , 150 mm )is op te hoge druk gezet geweest, en daardoor zou er lucht in mijn negatieve luchtkamer terecht gekomen zijn. hierdoor heb ik 20 mm veerweg verloren

hoe kan ik de lucht uit de negatieve kamer laten? moet ik de luchtpoot uit elkaar halen of is het simpelweg een ventiel indrukken? ze hadden me bij canyon gezegd dat het een ventiel onderaan in de poot zou zijn maar dat lijkt niet echt te kloppen...

groeten

Jonas
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Rockshox pike - hoe lucht uit negatieve kamer verwijdere

Bericht door Serge R »

Voor mijne Rock Shox SID RCT3 stond hierover ook niets in het pdf service bestand, maar ik vermoed dat het voor de Pike gelijkaardig is.
Ventiel zit in de luchtschacht verscholen.
Eerst lucht aflaten, vork induwen en fixeren.
Nadat je aan de onderpoot de zwarte 5mm inbus demonteert kan je in het vrijgekomen gaatje met behulp van een priem of ander lang dun voorwerp het betreffende ventiel induwen om lucht te laten ontsnappen (poten naar boven houden om geen olie te verliezen)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Rockshox pike - hoe lucht uit negatieve kamer verwijdere

Bericht door Beny »

die 20mm "verloren" had je voordien dan wel? of nooit gehad?
Kan ook zijn de je vork te progressief is wegens te klein gemaakte luchtkamer wegens teveel spacers
In mijne Pike zaten 4 spacers, nadat ik er 2 heb uitgehaald benader ik bij zwaardere afdalingen al meer de maximale veerweg
uiteraard geredeneerd bij telkens goed ingestelde sag
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Rockshox pike - hoe lucht uit negatieve kamer verwijdere

Bericht door Dickie »

Blijkt nog voor te komen bij RS solo-air vorken.
Ondanks dat er maar 1 ventiel meer is om lucht bij te pompen en deze lucht automatisch in evenwicht gebracht wordt tss + en - via een klein gaatje, blijkt die 'lucht-balans-poort' in de vork toch te kunnen verstopt raken.
Het lijkt me logisch dat als de druk bij teveel pos lucht uitgebalanceerd wordt, dat dit andersom ook moet kunnen? De - kamer is wel veel kleiner van volume, mss dat dat de reden dan is?

Je kan eens proberen zoals Serge R het uitlegt. Gewoon wiel eruit, fiets onderste boven, onderste imbus uit de linkerpoot vijzen,enz.

Als dat balans-gaatje idd verstopt zit, dan komt het probleem vroeg of laat terug.
Dan zal er niets anders opzitten dat de vork even open te maken.
Plaats reactie