afstellen achter derrie

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Kevin L
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 aug 2014 07:53
Rijdt met: Grand Canyon SLX 9.9

afstellen achter derrie

Bericht door Kevin L »

Wie van omgeving Kortenberg is bereid me even te helpen met montage nieuwe achter derrie.
Krijg hem niet naar zijn kleinste tandwiel achter...

Thx

Kevin
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: afstellen achter derrie

Bericht door spaghetti_2 »

Niet meteen regio Kortenberg, maar hoe ik mijn derailleur het beste afstel:

- met de derailleurkabel los, de H schroef afstellen zodat derailleur recht onder kleinste tandwiel staat
- nog steeds met de kabel los, de derailleurkooi naar het grootste tandwiel duwen en de L schroef afstellen
- de kabelspanner helemaal indraaien (zodat 'het hoedje' verdwijnt) en dan een goede slag terugdraaien
- de derailleurkabel vastzetten
- nu is het zaak om de kabel juist op te spannen. Schakelt hij niet goed naar een groter tandwiel, dan moet er meer spanning op de kabel en vice versa.

Het afstellen van de H en L schroef terwijl de kabel is losgevezen voorkomt dat je een verkeerde afstelling van de schroeven gaat compenseren met je kabelspanning of andersom.

Als niets baat, dan kan het nuttig zijn om de derailleurpad uit te lijnen of de derailleurkabel te vervangen. Dit zijn ook typische boosdoeners
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: afstellen achter derrie

Bericht door Free_ltd »

Ben wel van Kortenberg, maar ga u er niet mee kunnen helpen :-)
Kevin L
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 aug 2014 07:53
Rijdt met: Grand Canyon SLX 9.9

Re: afstellen achter derrie

Bericht door Kevin L »

spaghetti_2 schreef:Niet meteen regio Kortenberg, maar hoe ik mijn derailleur het beste afstel:

- met de derailleurkabel los, de H schroef afstellen zodat derailleur recht onder kleinste tandwiel staat
- nog steeds met de kabel los, de derailleurkooi naar het grootste tandwiel duwen en de L schroef afstellen
- de kabelspanner helemaal indraaien (zodat 'het hoedje' verdwijnt) en dan een goede slag terugdraaien
- de derailleurkabel vastzetten
- nu is het zaak om de kabel juist op te spannen. Schakelt hij niet goed naar een groter tandwiel, dan moet er meer spanning op de kabel en vice versa.

Het afstellen van de H en L schroef terwijl de kabel is losgevezen voorkomt dat je een verkeerde afstelling van de schroeven gaat compenseren met je kabelspanning of andersom.

Als niets baat, dan kan het nuttig zijn om de derailleurpad uit te lijnen of de derailleurkabel te vervangen. Dit zijn ook typische boosdoeners

Zo heb ik het geprobeerd.... En toch loopt er iets fout...
Kevin L
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 aug 2014 07:53
Rijdt met: Grand Canyon SLX 9.9

Re: afstellen achter derrie

Bericht door Kevin L »

Free_ltd schreef:Ben wel van Kortenberg, maar ga u er niet mee kunnen helpen :-)

Tssss....:-(
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: afstellen achter derrie

Bericht door spaghetti_2 »

Derailleurpad al uitgelijnd en kabel vervangen? Dan zou ik toch dat proberen..
Kevin L
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 aug 2014 07:53
Rijdt met: Grand Canyon SLX 9.9

Re: afstellen achter derrie

Bericht door Kevin L »

spaghetti_2 schreef:Derailleurpad al uitgelijnd en kabel vervangen? Dan zou ik toch dat proberen..

Kabel nog niet vervangen.
Voor de pad uit te lijnen heb je speciale tool nodig? Niet?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: afstellen achter derrie

Bericht door spaghetti_2 »

Ja, je kan hier dus beter even voor naar de fietsenmaker gaan. Het is normaal een werkje van enkele minuutjes
Plaats reactie