Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless

Bericht door Free_ltd »

Jumping Jack schreef:Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Heb me vorig jaar een gewone handpomp gekocht zodat ik de compressor niet telkemale moest opstarten voor ff bij te pompen. 2 maanden terug mijn melk vervangen en dacht het eens met de handpomp (zo eentje dat op de geond staat) te proberen, maar dat lukt helemaal noet. De lucht gaat te traag om de rand snel af te sluiten. Ge hebt echt wel nz compressor nodig daarvoor.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless

Bericht door Free_ltd »

Muntanya schreef:
Jumping Jack schreef:Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Dat vind ik wel een nadeel. Vroeger had ik een gewoon setje mee: schuurpapier, lijm en plakkers. Nu ben ik quasi verplicht een hele binnenband mee te zeulen, want als ik toch lek rij, lukt het nooit om de band op de velg te krijgen moest ik op magische wijze hem toch kunnen repareren...
Toen ik nog met biba’s reed, had ik dat ook bij, maar ook een binnenband. Met de racefiets zelfs 2. Oo de MtB nog nooit plat gereden met biba’s, wel al 3 x sinds ze TL lagen :-). Maar volgens mij slechte melk gekocht.

Maar met de race laatst lek gereden en dacht snel te plakken. Maar gaatje zat net langs die rubberen naad en kreeg het niet dicht. Dus toch nieuwe biba.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Tubeless

Bericht door Jumping Jack »

Free_ltd schreef:
Jumping Jack schreef:Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Heb me vorig jaar een gewone handpomp gekocht zodat ik de compressor niet telkemale moest opstarten voor ff bij te pompen. 2 maanden terug mijn melk vervangen en dacht het eens met de handpomp (zo eentje dat op de geond staat) te proberen, maar dat lukt helemaal noet. De lucht gaat te traag om de rand snel af te sluiten. Ge hebt echt wel nz compressor nodig daarvoor.
Ik heb één wiel dus wel met zo'n pomp kunnen doen (eentje van de Decathlon van tien jaar oud zelfs :-D ). Het kan dus wel, maar echt fijn is het niet. De band zo dicht mogelijk bij de velg-rand opzetten, erg veel zeep smeren en het wiel 'bouncen' terwijl je met één hand pompt. Zodra je voelt dat de boel pakt, met twee handen pompen voor dood.

Deze video was mijn inspiratie: https://youtu.be/8RgM2A1HUow
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tubeless

Bericht door Boebbel »

Ik heb afgelopen weekend mijn cola-drukvat nog een keertje ingezet om mijn melk na te kijken en bij te vullen, ook wel content van.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Toch een beetje oppassen met de bandenkeuze. Aangezien mijn Bontrager banden totaal op waren (deze week zelfs geslipt in de weinige modder die we hadden) heb ik nieuwe bandjes gekocht. Ergens op dit forum positieve ervaring over "gewone" banden tubeless te monteren, dus ik enthousiast de Vredestein superlite versie bestellen. Met de BP X-trac geen enkel probleem. Maar de Spotted Cat achteraan is een ramp. Langs de velg zie je met zeepsop belletjes ontstaan, ondanks de harde knallen. Dus nog wat meer latex in de banden, even schuin houden aan alle kanten, monteren, gaan fietsen, alles ça va, maar deze ochtend voelde de band toch minder stevig aan.

Ik zal dus toch maar een binnenbandje steken neem ik aan? Of zou een andere sealant wonderen doen? Er zit er in van Stan's, maar ik heb ook de eco versie van Joe's liggen. Aankloppen bij de webshop moet ik al niet doen, die gaan meteen huilen van "ah ja, 't is niet de TLR variant!".
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tubeless

Bericht door KrisMaes76 »

Muntanya schreef:Toch een beetje oppassen met de bandenkeuze. Aangezien mijn Bontrager banden totaal op waren (deze week zelfs geslipt in de weinige modder die we hadden) heb ik nieuwe bandjes gekocht. Ergens op dit forum positieve ervaring over "gewone" banden tubeless te monteren, dus ik enthousiast de Vredestein superlite versie bestellen. Met de BP X-trac geen enkel probleem. Maar de Spotted Cat achteraan is een ramp. Langs de velg zie je met zeepsop belletjes ontstaan, ondanks de harde knallen. Dus nog wat meer latex in de banden, even schuin houden aan alle kanten, monteren, gaan fietsen, alles ça va, maar deze ochtend voelde de band toch minder stevig aan.

Ik zal dus toch maar een binnenbandje steken neem ik aan? Of zou een andere sealant wonderen doen? Er zit er in van Stan's, maar ik heb ook de eco versie van Joe's liggen. Aankloppen bij de webshop moet ik al niet doen, die gaan meteen huilen van "ah ja, 't is niet de TLR variant!".
Beetje meer geduld hebben, heb ooit nog de racesport versie van Conti's MK II tubeless gekregen, maar heeft wel een dag of 3-4 geduurd, banden op een emmer of leggen dat ze horizontaal liggen en om de halve dag heb ik ze geschud en omgedraaid.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Dat zullen we dan eens proberen zie...
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Tubeless

Bericht door vedet »

Mijn fiets stond in de zon toen ik ineens merkte dat mijn voorband was afgegaan... Nu gaat hij sneller plat...zou gewoon nieuwe vloeistof helpen?
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Tubeless

Bericht door roderider »

De kans is groot. Ik heb toch al gemerkt dat de latex sneller opdroogt als het warm is.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tubeless

Bericht door aresius »

Hoe oud is de vloeistof die erin zat?
Plaats reactie