Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

aresius schreef:Heb al gehoord dat een gloednieuwe band soms meer problemen geeft dan een die al wat meer ingereden is.
En dat kan ik uit eerste hand getuigen... Amaai, ik kreeg hem er in het begin niet op, iedereen hier mij uitlachen. Nu ie wat ingereden is, kan ik dat zelfs zonder bandenlichters er weer opkrijgen, zonder moeite...
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Tubeless

Bericht door Jumping Jack »

Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Na initieel wat te sukkelen met de juiste bandenspanning ('t was zonder manometer) een zeer fijne rit gehad. Ik weet niet of dat tussen de oren zit, maar idd ik had het gevoel dat dit beter reed. Ik voelde alleszins minder weerstand. Lek rijden, we zullen wel zien op langere termijn. 't Is vooral daarom te doen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Jumping Jack schreef:Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Dat vind ik wel een nadeel. Vroeger had ik een gewoon setje mee: schuurpapier, lijm en plakkers. Nu ben ik quasi verplicht een hele binnenband mee te zeulen, want als ik toch lek rij, lukt het nooit om de band op de velg te krijgen moest ik op magische wijze hem toch kunnen repareren...
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Tubeless

Bericht door Edlisjas »

Muntanya schreef:
Jumping Jack schreef:Ik ben toevallig ook net tubeless gegaan.

Rocket Ron kreeg ik zonder al te veel problemen goed op de velg met veel zeep en pompen gelijk zot (met een gewone vloerpomp). De Racing Ralph daarentegen lukte absoluut niet, ik heb mij maandagavond echt onnozel gepompt... Ik ben gisteren dan maar eens langs de fietsenmaker gepasseerd met mijn wiel, en met de compressor zat de band in een seconde op zijn plek.
Dat vind ik wel een nadeel. Vroeger had ik een gewoon setje mee: schuurpapier, lijm en plakkers. Nu ben ik quasi verplicht een hele binnenband mee te zeulen, want als ik toch lek rij, lukt het nooit om de band op de velg te krijgen moest ik op magische wijze hem toch kunnen repareren...
Een “hele binnenband meezeulen”...;-)

Kleef die met ducktape rond uw frame of zadelpen en klaar. Ik heb nog nooit een binnenband geplakt. Kapot is vuilbak.

Er bestaan allerlei pluggen om een lekke tubelessband te dichten. Enkel als het gat in de flank zit is het een probleem, net dat is het zwakke punt van Schwalbe.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Tubeless

Bericht door Jumping Jack »

Daarvoor kun je een setje wieken meenemen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tubeless

Bericht door aresius »

Muntanya schreef:Na initieel wat te sukkelen met de juiste bandenspanning ('t was zonder manometer) een zeer fijne rit gehad. Ik weet niet of dat tussen de oren zit, maar idd ik had het gevoel dat dit beter reed. Ik voelde alleszins minder weerstand. Lek rijden, we zullen wel zien op langere termijn. 't Is vooral daarom te doen.
Dat zit niet in je hoofd hoor, er is een logische verklaring voor.
Als je met binnenbanden rijdt, moeten er twee lagen rubber zich aanpassen aan de ondergrond. Bij tubeless is dit maar 1 laag rubber en dit gaat veel vlotter. De druk in de banden speelt hier natuurlijk ook een grote rol.
De rolweerstand op offroad terrein is mede afhankelijk van de mate waarin een band zich kan aanpassen aan de ondergrond.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Tubeless

Bericht door aresius »

Edlisjas schreef:...Enkel als het gat in de flank zit is het een probleem, net dat is het zwakke punt van Schwalbe.
Twee weken geleden in Francorchamps nog gemerkt, m'n 3.0 plus band (Rocket Ron snakeskin) kapot gereden op een belachelijke afdaling. Er zat een scheurtje aan de velgrand. Later die dag nog de binnenband kapot gereden (snakebite). Al een geluk had ik twee binnenbanden bij. :-D

Maarja, het zijn wel lichte bandjes ....
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Jumping Jack schreef:Daarvoor kun je een setje wieken meenemen:

Afbeelding
Nog niet aan gedacht, idd al gebruikt bij mijn auto. 't Is toch moeilijk om verbanden te leggen bij mij :-D

Merci.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

aresius schreef:
Muntanya schreef:Na initieel wat te sukkelen met de juiste bandenspanning ('t was zonder manometer) een zeer fijne rit gehad. Ik weet niet of dat tussen de oren zit, maar idd ik had het gevoel dat dit beter reed. Ik voelde alleszins minder weerstand. Lek rijden, we zullen wel zien op langere termijn. 't Is vooral daarom te doen.
Dat zit niet in je hoofd hoor, er is een logische verklaring voor.
Als je met binnenbanden rijdt, moeten er twee lagen rubber zich aanpassen aan de ondergrond. Bij tubeless is dit maar 1 laag rubber en dit gaat veel vlotter. De druk in de banden speelt hier natuurlijk ook een grote rol.
De rolweerstand op offroad terrein is mede afhankelijk van de mate waarin een band zich kan aanpassen aan de ondergrond.
Bedankt voor de verduidelijking.
Plaats reactie