Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Ik heb indertijd problemen gehad om mijn velgen luchtdicht te krijgen. Ik heb er toen niet beter op gevonden om de sealant dan maar in de biba's te doen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een binnenband zonder verwijderbare ventielkern gehad...

Geen aanrader. Uiteindelijk toch lek gereden door een doorn. Buitenband plakt idd aan binnenband, maar is makkelijk te scheiden. Bij het plakken (had verkeerde reserve biba mee (ventiel paste niet)) duwde ik de pleister uiteraard hard aan, waardoor de binnenband door de latex plakte aan zichzelf. Toch ook kunnen scheiden door hard op te pompen.

Veel ongestolde latex ook in buba. Smeerlapperij.

Ik ga dat dus niet meer doen.
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Re: Tubeless

Bericht door Tubeken »

Hier het volledige onderwerp doorzocht, maar geen antwoord gekregen op volgend probleem i.v.m. tubeless:

Ik heb mijn DT Swiss Spline 1700 wielen, die al tubelessready zijn, voorzien van tubelessbanden en latex.
Na 1 dag stond mijn voorband al halfplat, op druk gezet, nog een paar keer mee gereden, maar hij bleef lossen.
Ventiel gecontroleerd, geen lekken langs de flanken, dus herbegonnen en opnieuw tubeless gemaakt.

Resultaat: na 1 dag terug halfplat ... Wiel in water geplaatst en wat blijkt: ik verlies lucht via een spaak ...
Deze met een nippelsleutel wat aangepast, maar ik verloor alleen meer lucht, dus terug op oorspronkelijke plaats gezet, met blijvend luchtverlies.

Hoe kan ik dit oplossen? Is nieuwe spaak een oplossing? Aangezien er geen spaakgaten zijn kan er toch geen lucht ontsnappen normaal gezien?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tubeless

Bericht door Boebbel »

De mijne zijn maar spline 1900, maar daar had ik toch een rol tape bij. Moet je 1700s niet afplakken?
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Re: Tubeless

Bericht door Tubeken »

Boebbel schreef:De mijne zijn maar spline 1900, maar daar had ik toch een rol tape bij. Moet je 1700s niet afplakken?
Nee deze zijn tubelessready ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

Als je denkt dat het een fabricagefout is: verdeler contacteren. Maar waarom probeer je niet gewoon eens met tape?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tubeless

Bericht door Boebbel »

De mijne zien er exact hetzelfde uit, de tape die er bij zat is perfect van breedte.

Als ik op de site van DT-Swiss kijk, staat er ook bij dat er tubeless tape bij zit. Dus even goed kijken of er nergens gaatjes zijn en overplakken of opnieuw leggen, denk ik.
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Re: Tubeless

Bericht door Tubeken »

Boebbel schreef:De mijne zien er exact hetzelfde uit, de tape die er bij zat is perfect van breedte.

Als ik op de site van DT-Swiss kijk, staat er ook bij dat er tubeless tape bij zit. Dus even goed kijken of er nergens gaatjes zijn en overplakken of opnieuw leggen, denk ik.
Alvast bedankt voor de feedback.

Contact opgenomen met waar ik de wielen kocht, en zij zeggen dat er geen tape nodig is ... Aangezien ze al tubelessready zijn zijn de spaakgaten al afgedicht - zie je ook zo op de foto.

Heb alleszins geen tape bij het wiel gekregen toen ik ze kocht. Dus de tip is om toch eens tape te installeren en te kijken of het dan lukt? Wel raar dat de achterband zijn druk blijft houden zonder tape.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tubeless

Bericht door KrisMaes76 »

Tubeken schreef:
Boebbel schreef:De mijne zien er exact hetzelfde uit, de tape die er bij zat is perfect van breedte.

Als ik op de site van DT-Swiss kijk, staat er ook bij dat er tubeless tape bij zit. Dus even goed kijken of er nergens gaatjes zijn en overplakken of opnieuw leggen, denk ik.
Alvast bedankt voor de feedback.

Contact opgenomen met waar ik de wielen kocht, en zij zeggen dat er geen tape nodig is ... Aangezien ze al tubelessready zijn zijn de spaakgaten al afgedicht - zie je ook zo op de foto.

Heb alleszins geen tape bij het wiel gekregen toen ik ze kocht. Dus de tip is om toch eens tape te installeren en te kijken of het dan lukt? Wel raar dat de achterband zijn druk blijft houden zonder tape.
Tubeless ready wil zeggen dat er tape nodig is, anders zijn het UST velgen.
Je tape gaat ergens beschadigd zijn of niet meer goed plakken. Het ventielgat is ook altijd een gevoelig plekje om lekken te krijgen.
Tape eraf en nieuwe erop, hoeft geen speciale te zijn, ik gebruik al lange tijd gewoon duct tape die ik op maat snij. Dat werkt evengoed.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Tubeless

Bericht door Muntanya »

KrisMaes76 schreef: Het ventielgat is ook altijd een gevoelig plekje om lekken te krijgen.
Ik plak iedere keer dat ik van ventiel wissel een nieuw stukje tape van pakweg 3 cm waar ik een nieuw gaatje in maak. Bvb als ik de binnenband een nachtje de tape laat aanduwen en hierna een tubeless ventiel zet.
Tape eraf en nieuwe erop, hoeft geen speciale te zijn, ik gebruik al lange tijd gewoon duct tape die ik op maat snij. Dat werkt evengoed.
Mijn ervaringen met duct tape zijn niet zo schitterend bij de fatbike (zie onderwerp). Enkel Gorilla Tape lukte prima. Is ook leverbaar in het handige 25mm formaat (Gorilla to Go) voor gewone velgen.

Als het toch cheap moet: Tesa 4289 (maar van 3M zijn er gelijkaardige strapping tapes) is krak hetzelfde als Stan's Yellow Tape. Enkel 25x goedkoper.
Plaats reactie