Overstap 26" naar 29"

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
meirhaeghe
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 mei 2015 13:25

Overstap 26" naar 29"

Bericht door meirhaeghe »

Hallo,

Ik heb een 26" mtb maar mijn kader is aan het scheuren. Nu krijg ik van de fabriek uit wel een nieuwe kader onder garantie maar aangezien ze geen 26" meer maken zal het een 29" worden. Ik zou zoveel mogelijk onderdelen opnieuw willen gebruiken voor op nieuwe kader te zetten, zoals mijn groep, stuur, zadel,... Nu vraag ik mij af welke onderdelen ik nieuw ga moeten kopen omdat die in een 29" niet gaan passen? Andere wielset en voorvork maar zijn er nog andere zaken?

mvg,

Sven
johnvdb
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 jul 2014 20:53

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door johnvdb »

Eigenlijk zou je niks moeten hoeven kopen als je fiets nog in de garantie zit jij kunt er niets aan doen dat de fabrikant geen 26 frame meer voor je heeft .
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door Wacky-S »

Daarom dat leveranciers zo slim zijn van de garantie op te splitsen in garantie op het frame en garantie op onderdelen :wink:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door _anonymus_ »

Wielen en vork ga je uiteraard moeten vervangen.
Remmen kan je overzetten, het is wel mogelijk dat je remleidingen te kort zullen zijn en dat je dus nieuwe, langere leidingen moet steken.

Verder zal er veel afhangen van de standaarden die ze gebruikt hebben voor het nieuwe frame.
Voor de crank bijvoorbeeld: press-fit, BB30, BSA...
Was je 26er al met tapered balhoofd en vork? Sowieso grote kans dat je het balhoofd niet kan overzetten.

Zadelpen kan, als het nieuwe frame dezelfde diameter van zitbuis heeft.
Zadel is uiteraard geen probleem.

Stuurpen ga je moeten aanpassen aan de afmetingen van het nieuwe frame.
Stuur kan je hergebruiken, maar op een 29er wordt er over het algemeen een veel breder stuur gebruikt.

Ik vind eigenlijk ook dat de fabrikant hier iets zou mogen regelen, want je krijgt dan wel een nieuwe kader, als je al die onderdelen apart moet gaan kopen (vork, wielen...) zal je niet veel goedkoper af zijn dan met een nieuwe fiets.
meirhaeghe
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 mei 2015 13:25

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door meirhaeghe »

De fabrikant gaat er wel voor zorgen dat ik deze onderdelen aan hun aankoopprijs kan kopen bij hun.
En de montage op het nieuwe frame wordt uiteraard ook kosteloos gedaan.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door Dickie »

Mss even melden welk type frame 26" en welk type in 29" voorgesteld wordt?
Dan krijg je concrete tips.
meirhaeghe
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 27 mei 2015 13:25

Re: Overstap 26" naar 29"

Bericht door meirhaeghe »

Mijn 26" frame is een Grand Canyon CF en het voorgestelde 29" frame is een Grand Canyon CF :-)
Plaats reactie