Linkerarm fc-m970 loskrijgen van crank

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Chunky
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 14 nov 2015 14:53

Linkerarm fc-m970 loskrijgen van crank

Bericht door Chunky »

Hoi,

ik had een vraagje, ik heb een Shimano FC-M970 crank en ik wou de tandbladen vervangen maar dit lukt echter niet, ik heb met de tl-fc35 de bescherming voor de bout eruit gevezen en met een 8mm allen key de vijs uit de crank en ook de vijs uit het stukje dat tussen de pedaal en de bottem bracket zit maar de pedaal wil er niet af, die zit echt rotsvast.

Ik heb de middenste en het grootste tandblad eraf gehaald zo maar de crank moet gedemonteerd worden voor het vervangen van het kleinste tandblad, maar dit is daardoor dus problematisch.

Ik heb al geprobeerd met WD40, en dan een rubberen hamer maar dit maakt niets uit, de linkerpedaal wil maar niet loskomen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen en of hier eventueel een tool voor is, het is een hollowtech 2 en hoe doen ze dit dan in de lokale bikeshop, want ik zie er persoonlijk weinig mogelijkheden tot een oplossing hiervoor, buiten de crank arm doorslijpen ofzo?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Chunky
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Linkerarm fc-m970 loskrijgen van crank

Bericht door Serge R »

3m09s
" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Serge R op za 14 nov 2015 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Linkerarm fc-m970 loskrijgen van crank

Bericht door Wacky-S »

Das nu net de bedoeling dat het goed vast zit, RTFM :wink:

Je moet de tl-fc35 niet enkel gebruiken om de cap eraf te halen, maar ook om de crankarm los te krijgen.
Wat je nu dus moet doen is de grote bout (om de crankarm vast te zetten) terug in de crank draaien, dan de tl-fc35 erop draaien (zorg dat hij er diep genoeg inzit!!!) en dan de bout terug losdraaien. Hierdoor duw je de crankarm van de as.

Moest de uitleg niet duidelijk zijn, vanaf 3:15 op SHIMANO XTR FC-M970 crankset install removal
Chunky
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 14 nov 2015 14:53

Re: Linkerarm fc-m970 loskrijgen van crank

Bericht door Chunky »

Hoi,

bedankt voor de tip Serge R, het is ondertussen gelukt, je moet de tl-fc35 op de crank schroeven en dan met de 8mm allen key tussen de tl-fc35 draaien, anders komt het niet los. Ik had gewoon aan de bout gedraaid zonder de tl-fc35 erop :)

Voor de andere mensen die eventueel hetzelfde probleem hadden, de onderstaande link is wat ik bedoelde.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/drivet ... rtool2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor het advies en met vriendelijke groeten,

Chunky
Plaats reactie