voorderraileur vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

voorderraileur vervangen

Bericht door tafelpoot »

Hey mannen en vrouwen,

ik heb een mountainbike van 2003 en wil de voorderailleur (en eventueel de hendels) vervangen.

Nu is het een deore en ben op zoek naar iets vergelijkbaars. Het gaat over een 3x9.
Waar moet ik op letten? Wat zijn de dingen die verschillen?

En dan een gevaarlijke vraag want ze polst naar een mening: Welke kabels koop ik best? ;-)

Merci voor alle antwoorden!

Hannes
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Re: voorderraileur vervangen

Bericht door tafelpoot »

Iemand een idee waarop te letten?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: voorderraileur vervangen

Bericht door spaghetti_2 »

Er zijn verschillende types voorderailleur tegenwoordig, deze verschillen qua montage op de kader en hoe de kabel binnenloopt. Je moet dus zien dat je hetzelfde type derailleur koopt. In de koopgids van O2 bikers staat een mooi overzichtje, maar waarschijnlijk vind je ook wel genoeg door even te googlen. Wat kabels betreft, ik heb zowel al met duurdere kabels (teflon coating etc) als standaard kabels gereden, en ik vind het moeilijk om echt een verschil te merken. Daar waar ik vroeger zeer lang met 'goede' kabels reed, ben ik nu stilaan van mening dat het beter is om bv jaarlijks zowel binnen als buitenkabel te vervangen door een standaard Shimano setje. Vorige week nog eentje gaan halen bij de LBS voor €5
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: voorderraileur vervangen

Bericht door KrisMaes76 »

Als je kabels rare bochten moeten maken, dan merk je wel het verschil tussen een goedkoop en duurder setje, tis geen groot verschil, maar het schakelt toch vlotter
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Re: voorderraileur vervangen

Bericht door tafelpoot »

Ik heb ondertussen op mijn derailleur het typenummer gevonden (zat goed weggestopt), de vervanger van dat type gevonden op internet, hem besteld .... en verwacht de derailleur (+ kabels) elke moment in mijn bus!

Ik dacht op dezelfde manier als spaghetti_2, als het niet meer vlot gaat, nieuw setje erin!

Nu hopen dat alles nog voor het weekend toekomt, dan weet ik weer wat doen vanavond :D
Plaats reactie