banden troubles

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

banden troubles

Bericht door kawa »

Een tijd terug dacht ik dat er een serieuze slag in m'n wiel zat.
Blijkt als ik m'n band eraf nam dat de slag aan de band en niet aan het wiel te wijten is... zomaar ineens? :drunk:

Toen ik m'n reservewielset rijklaar maakte kreeg ik hetzelfde probleem met een andere band. Zelfs na een paar keer monteren krijg ik de band er niet op een fatsoenlijke manier op.
Komt er nog bij dat die band bij het oppompen heel snel van de velg springt (<3 bar).


Zijn die twee banden om weg te smijten of doe ik toch iets verkeerd?
Vraag me af wat de oorzaak is van die kromme banden? Nog nooit meegemaakt en nu op korte tijd met twee banden. :-k
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: banden troubles

Bericht door madskatingcow »

Als het om Schwalbes gaat in de lichtste uitvoering is dit normaal, ja. Had ik ook telkens na een paar honderd km. Het karkas lijkt ongelijkmatig te rekken.
Bij Continental heb je dit al dikwijls uit de doos, een gekend probleem. Je vindt er online over Continental veel klachten over terug, banden worden onder garantie omgeruild.
Maxxis of Specialized zijn quasi de perfectie (denk dat de Specialized's gemaakt worden door Maxxis) : super makkelijk te monteren, praktisch luchtdicht en quasi kaarsrecht, ook na vele kilometers.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: banden troubles

Bericht door G-m@n. »

moet ook geen schwalbes meer hebben, die fast track van speci zijn super in alle omstandigheden en monteren is gewoon te flauw gene zever voor dicht te krijgen en zeker niet zwaarder en duurder.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: banden troubles

Bericht door kawa »

De band met de zwaarste slag is een Continental Raceking Protection, die bij het terugleggen wel relatief goed ligt. Al is 'm nu niet meer luchtdicht en moet ik terug aan de slag met Notubes.

Zit nog met één Specialized Ground Control die ik met de beste wil van de wereld niet meer fatsoenlijk opgelegd krijg.
Die is bij het terugplaatsen wel nog steeds luchtdicht, dat dan weer wel.


Ben toch van zin om een nieuw setje aan te schaffen, misschien eens naar die Speci Fast tracks kijken...


Bijkomend vraagske... hoe doen jullie het met tubeless ready banden als je regelmatig van banden wisselt?
Telkens de melk weggooien en nieuwe gebruiken als je van band wisselt?

Ik heb lang met één band gereden en nooit gewisseld, maar toen reed ik nog met een koersfiets en mocht er wel wat profiel op m'n MTB banden zitten.
Nu rij ik m'n wegritjes ook met de MTB met Racekings, maar die komen wel eens tekort voor een TT... dus af en toe wisselen gaat wel eens moeten gebeuren hier.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: banden troubles

Bericht door madskatingcow »

Hetgeen nog vloeibaar is recupereer ik, en vul ik bij tot ik weer 100ml per band heb :drunk:
Gebruikersavatar
Flashy
Mountainbiker
Berichten: 320
Lid geworden op: za 13 sep 2008 14:29
Rijdt met: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Re: banden troubles

Bericht door Flashy »

Yup inderdaad , bij het vervangen / wisselen van band altijd het vloeibare opzuigen met spuit.
(Let wel op als je enkele keren CO2 gebruikt hebt kan je het vloeibare niet meer gebruiken . De samenstelling van de latex veranderd (blijkbaar door de CO2) waardoor ze na enige tijd geen lekken meer dichten)
PS : ik gebruik voor al mijn fietsen (29ers) de Fasttrack (winter en zomer ) . nog geen problemen gehad in de ardennen , Rock Azure, Cristalp , salzkammergut enz....
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: banden troubles

Bericht door TimW »

Hier hetzelfde met probleem Schwalbes. Ben alleen wat verknocht aan het Rara profiel... Heb al Rocket Ron's, X-king's, Raceking's etc getest maar niks komt in de buurt qua rij eigenschappen.
Misschien toch ook eens een setje Fast Tracks proberen...
Heeft iemand een goed (online) adreske waar ze Specialized banden hebben?
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: banden troubles

Bericht door G-m@n. »

4bikes in Westerlo heeft ne webshop
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: banden troubles

Bericht door kawa »

Die Speci Ground control krijg ik met de beste wil niet meer fatsoenlijk op de velg gelegd... maar denk er nu aan dat die band een hele tijd aan een haakske heeft gehangen. Zal ook niet echt goed geweest zijn.

De Continental ligt terug op de velg zoals het hoort, niets meer aan te merken.


Vanmiddag een nieuwe Fast Track gehaald en dat is idd een fijn bandje om op te leggen, zo makkelijk heb ik het nog niet dikwijls gehad. Nog geen NoTubes in gedaan en toch blijft 'm precies goed op druk.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: banden troubles

Bericht door G-m@n. »

kawa schreef:Die Speci Ground control krijg ik met de beste wil niet meer fatsoenlijk op de velg gelegd... maar denk er nu aan dat die band een hele tijd aan een haakske heeft gehangen. Zal ook niet echt goed geweest zijn.

De Continental ligt terug op de velg zoals het hoort, niets meer aan te merken.


Vanmiddag een nieuwe Fast Track gehaald en dat is idd een fijn bandje om op te leggen, zo makkelijk heb ik het nog niet dikwijls gehad. Nog geen NoTubes in gedaan en toch blijft 'm precies goed op druk.
ik heb hier ne hele tijd gereden zonder Notubes erin en die bleef goed.
ik heb nog ne s-works FT liggen maar die kreeg ik niet meer fatsoenlijk dicht door ne zware doorn erin 't laatst in houffalize.
Plaats reactie