Pagina 1 van 2

XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 13:32
door tolkien
Hello,

Op de middenste kronen van de cassete loopt de ketting niet altijd even vlot, soms ratels ze precies. Ook het schakelen over de middenste kronen loopt niet helemaal zoals het moet.

Op de grootste en kleinste kronen gaat schakelen beter.

Iemand een idee hoe ik dit geregeld krijg?
Heb al gegoogled en vind niet meteen een oplossing.

merci

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 14:11
door madskatingcow
Schakel achteraan je ketting op je 42T, en controleer de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en de 42T. Dit moet tussen de 12 en 16mm zijn, ik neem meestal 14mm.

Staat de pulley er te ver van af, geraak je moeilijk op het uiterste bereik van je cassette en gebeurt het schakelen onnauwkeurig en met vertraging.

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 14:16
door kazzz
Kevin, gij leest ook ECHT TFM é :)

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 15:02
door tolkien
ok merci Kevin!
Zal dit vant weekend eens controleren!

grtz

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 15:17
door madskatingcow
kazzz schreef:Kevin, gij leest ook ECHT TFM é :)
Ik had twee weken geleden het probleem dat 'm niet op de 10T ging achter. Enige verschil was de hub-cap die ik gewisseld had van 142 naar 142+ (=2mm smaller). Had blijkbaar ook invloed op de afstand tussen de cassette en bovenste pulley, doordat de derailleur nu ten opzichte van de cassette 2mm dichterbij staat :wink:

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 15:20
door tolkien
hey Kevin nog een vraagske: om de hoeveel km wissle je van ketting?

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 15:29
door madskatingcow
Rond de 2000km, afhankelijk van hoe ze gebruikt is (droog weer of veel modder).

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: vr 24 apr 2015 15:37
door tolkien
merci beaucoup!
bedankt voor de tips en goed weekend!

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: ma 27 apr 2015 14:04
door tolkien
Hey Kevin

afregelen is min of meer gelukt.
Het ratelen kwam voor wanneer de ketting op de twee kleinste kronen lag. Dan schuurde de ketting steeds tegen de hoger liggende kroon. Bijgeregeld met de fijnregeling aan de shifter.

De vertraging heb ik er min of meer uitgekregen, maar ik vind het niet echt duidelijk waar je de afstand tussen de pulley en de 42 moet meten. Heb dit op het gevoel gedaan. Klein beetje bijdraaien en testen.. en opnieuw... en opnieuw :-)
Moet nog op de baan testen, maar is redelijk goed gelukt denk ik.

grtz

Re: XX1 afregelen

Geplaatst: do 16 jul 2015 23:17
door eskimo1973
ik krijg dit ook niet goed afgeregeld.
De fiets (spark rc) kwam binnen vorige week donderdag en heb vrijdag voormiddag gemonteerd.
zowat alles ging zonder problemen behalve het 'tunen' van de derailleur.
stuur loodrecht op wiel/vork. Done
fork/shock twinloc - no problem
voorrem - ok
maar de kabel van de derailleur was niet aangespannen (volledig los).
Ik heb die naar goeddunken aangespannen en dan maar begonnen aan de afregeling.
(Deze link resumeert het goed : http://mytwowheelers.blogspot.com/2014/ ... lleur.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

vrijdag naar zee gereden en zondag terug, niet echt mtb parcours dus , en dit met de 32t vooraan.
Ik had de indruk dat ik bij de terugrit meer een meer geratel of gespok hoorde, vooral bij het rijden op kracht.
Gisteren 28t gestoken vooraan om in Luxemburg eens het bos in te gaan. Moest ik de ketting inkorten ?
Ik ondervond dat het schakelen minder ging en er bij klimwerk getik/geratel is. Ik krijg de derailleur niet goed afgeregeld , vooral op de kleine tandwielen. Volgens de manual moet je de pulley aligneren met the outboard edge van het kleinste tandwiel. Dat lukt mij niet zo goed.

Ik dacht ook dat het getik deels voorkwam van het wiel dat niet stevig genoeg vast zat. Ik voelde deze avond dat het wiel maar heel zachtjes was vastgezet. Goed vastgezet ondertussen. Ik heb echter niet meer durven rijden gezien ik de derailleur niet soepel afgesteld kreeg...

Suggesties ?
thx