Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Dacuba »

Vandaag geprobeerd om mijn shimano xt 785 rem te ontluchten, doe alles volgens het boekje maar ik krijg gewoon geen olie door de bleed port naar de funnel geduwd?
Er zit zoveel tegendruk op de spuit dat ik eerder de spuit zou breken dan dat ik olie in het systeem krijg. Bleed nipple staat ver genoeg open, funnel zit in de brake lever en het stopje zit er niet in.

Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Reflex »

Even bij de remhendel alles dichtmaken en met het gele blokje gemonteerd in je caliper en de bleedport schroef open van je caliper, remmen. Komt er nu olie uit? Kan zijn dat er een propje voor zit, al heb ik dat nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Dacuba »

Er komt olie uit de caliper als ik de remhendel in knijp met een spuit eraan vast... Olie in het systeem krijgen is echter onmogelijk.
Reach staat volledig uitgedraaid en de free stroke ook trouwens.
Heb met een spuit van de apotheek geprobeerd, met een spuit van een avid bleedkit (eerst goed schoongemaakt uiteraard) en de spuit uit de bleed kit van shimano zelf. No luck...
wattie
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: za 23 jun 2007 18:26
Rijdt met: rockrider 8.1 , Kona Process 134

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door wattie »

Ik heb dit vorig jaar ook gehad. Uiteindelijk na x aantal keren proberen toch maar naar mijn fietsenmaker gegaan, die dit ook niet heeft kunnen oplossen. Die heeft mijn remhendel naar shimano opgestuurd (het lag dus niet aan de caliper) en ze hebben een nieuwe teruggestuurd met de vermelding dat het mijn eigen fout was omdat ik verkeerde olie zou gebruikt hebben maar dat het toch onder garantie was.

Blijkbaar komt dit probleem wel vaker voor.
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Philippe1 »

En vanuit de funnel laten doorlopen naar de caliper?

Mijn remhendels zaten beiden vast (1 jaar oud) . De olie die in de leidingen en vergaarbakje zat was zwart, waarschijnlijk vd dichtingen(shimano olie). Heb alle vuile olie uit de caliper, leiding en hendel gedaan. WD 40 in de hendel gespoten in de opening waar de leiding aangesloten zit en met een kleine inbus de zuiger terug kunnen duwen. Dit herhaald tot de hendel weer heel vlot bewoog.
De hendel met perslucht uitgeblazen.
Alles terug aangesloten en olie van de caliper uit naar de funnel gespoten en terug laten lopen van de funnel naar de caliper en alles werkt weer.
WD 40 is mischien niet het juiste product maar t heeft wel geholpen de hendel snel weer gangbaar te maken.
In de toekomst zal ik toch regelmatiger de olie eens verversen, bij Shimano zeggen ze nogal snel dat er verkeerde olie in zat maar blijkbaar is hun eigen olie ook niet zo goed voor de dichtingen, vooral die drie kleine gaatjes in het vergaarbakje kunnen dan wel eens verstopt zitten.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door madskatingcow »

Als je WD40 gebruikt hebt, zijn de dichtingen ondertussen waarschijnlijk aangetast . Dat is ook de reden waarom je geen Dot 5 olie in een rem ontworpen voor minerale olie mag doen en vice versa.
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Philippe1 »

madskatingcow schreef:Als je WD40 gebruikt hebt, zijn de dichtingen ondertussen waarschijnlijk aangetast . Dat is ook de reden waarom je geen Dot 5 olie in een rem ontworpen voor minerale olie mag doen en vice versa.
De WD40 is enkel gebruikt om de zuiger in beweging te krijgen, en die was dadelijk vrij. Ik heb eerst geprobeerd met enkele druppels shimano olie maar dat ging niet.
Gisteren alle techn stukken terrils Winterslag en Waterschei gereden met terug een perfect werkende remset. :-D
vk1238
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 04 sep 2013 16:19
Rijdt met: Gt zaskar Carbon - sportivo fiandra

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door vk1238 »

wat ik soms voorheb is dat de stamper van de spuit vastloopt door de olie. afhankelijk van welke spuit je gebruikt, gaat de rubber dichting van de stamper heeel moeilijk bewegen. Mss gewoon eens een andere spuit proberen.

grtz
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door Dacuba »

vk1238 schreef:wat ik soms voorheb is dat de stamper van de spuit vastloopt door de olie. afhankelijk van welke spuit je gebruikt, gaat de rubber dichting van de stamper heeel moeilijk bewegen. Mss gewoon eens een andere spuit proberen.

grtz
3 spuiten geprobeerd, 3 keer zelfde resultaat, olie vanuit de funnel naar beneden werkt perfect, andersom lukt het gewoon niet.
Moet wel zeggen dat de bike anderhalf jaar heeft stilgestaan, maar de remmen werken, de remhendels gaan vlot in hun beweging. Enkel de rem voelt wat sponzig, net daarom wou ik ontluchten.
Vind het vrij raar dat naar beneden geen probleem is, maar andersom gewoon niet lukt.
Zonet op het werk geprobeerd met onze ontluchtingset en ook noppes... Naar shimano gebeld, ook geen advies...
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Re: Tegendruk ontluchten Shimano XT M785

Bericht door QM »

madskatingcow schreef:Als je WD40 gebruikt hebt, zijn de dichtingen ondertussen waarschijnlijk aangetast . Dat is ook de reden waarom je geen Dot 5 olie in een rem ontworpen voor minerale olie mag doen en vice versa.
DOT 5.1 !
Plaats reactie