zadelpen muurvast :-(

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
vienne
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 04 sep 2010 16:09
Rijdt met: VR46.IT

zadelpen muurvast :-(

Bericht door vienne »

Besten,

zit hier met een serieus probleem:

mijn zadelpen wou ik wat hoger zetten omdat ik enkele maanden met stadsfiets naart werk reed en merkte dat de mtb precies toch wa lager zit, MAAR, die is dus voor geen kanten te herkrijgen...

Bij een staalkader zou ik ze kunnen warmen, maar het is een zadelpan in alu die vastzit in mijn carbon monocoque kader...

Ieamand een idee hoe ik ze eventueel wel loskrijg.

Ik rij al de ganse week naat werk met geloste klem in de hoop ze zo zou losschokken, maar helaas :evil:
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door De Wreter »

Steek een stuk hout tussen de zadelbrug en wrikken maar. Beetje WD40 erbij kan helpen. Bij mij gelukt met een carbon zadelpen in een tita frame.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door tek-zotic »

kruipolie en veel geduld did the trick for me once.
vienne
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 04 sep 2010 16:09
Rijdt met: VR46.IT

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door vienne »

Ja, ik spuit elke avond WD40 in de hoop dat het er langzaam intrekt, mar nu na 5 dagen nog niks...

Da wrikken ben ik ni echt voorstander voor, ben beetje bang dat ik mijn kader naar de kl.... ga doen,,, moet ik weer naar italië achter nen andere... :-?
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door tek-zotic »

Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door freezy »

Ik heb maanden lang met de klem losgereden en geen beweging in te krijgen. Was wel een alu pen in een alu frame, ik kon dus al eens meer wringen maar zonder resultaat. Ik heb geprobeerd met kruipolie, WD40, ammoniak (gezien dat aluminiumoxide oplost), zowel langs boven als via het braquet geprobeerd, niets hielp...

Uiteindelijk de stap gezet om de pen af te zagen en met een los metaalzaagblad lange sleuven in de pen te zagen, zeer voorzichtig tot je net door de pen zit maar niet in het frame. Ik heb er zo 3 sleuven moeten in zagen vooralleer de pen wou breken en loskomen, ze zat dan ook 20cm diep.

Zou ik er opnieuw aan beginnen? Nee! Ik heb er in totaal zo'n 8u werk aan gehad en heb een paar keer mijn frame meegehad. Gelukkig zonder erg, maar met een carbon frame is dat weeral een andere zaak.

Wil je er toch aan beginnen, probeer ergens een reciprozaag te scoren waarbij je zaagsnelheid kan instellen, dan zeer voorzichtig de sleuven erin zagen, desnoods met een of andere steun/bankvijs waar de zaag vast in zit zodat je steeds mooi parallel met de staande buis zaagt.

Een andere oplossing is een zadel zoeken met iets hogere zadelbrug zodat je toch op de goeie zithoogte uitkomt.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door vani »

afzagen en laten uitfrezen bij een framebouwer indien het echt niet werkt ?
vienne
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 04 sep 2010 16:09
Rijdt met: VR46.IT

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door vienne »

Da ziet er dus allemaal ni goe uit zoals ik al dacht...

Om te zagen enzo... daar ben ik precies ni voor, maar zo met een fleske om banden op te pompen het kader "snel" koelen, da ga ik wel eens proberen deze week, maar moest dit weekend werken en is er ni van gekomen.

Heb de pen destijds gemonteerd met zuurvrije vaseline, maar veel te lang ni eens uitgehaald en veel modder en woonwerk verkeer gereden...

Ik laat weten als het gelukt is wanneer ik het kader "afkoel" :cry:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door _anonymus_ »

freezy schreef:Uiteindelijk de stap gezet om de pen af te zagen en met een los metaalzaagblad lange sleuven in de pen te zagen, zeer voorzichtig tot je net door de pen zit maar niet in het frame. Ik heb er zo 3 sleuven moeten in zagen vooralleer de pen wou breken en loskomen, ze zat dan ook 20cm diep.

Zou ik er opnieuw aan beginnen? Nee! Ik heb er in totaal zo'n 8u werk aan gehad en heb een paar keer mijn frame meegehad. Gelukkig zonder erg, maar met een carbon frame is dat weeral een andere zaak.
Idem hier, zelfde verhaal met carbon zadelpen in alu kader.
Uren werk aan gehad op dezelfde manier als freezy, je ziet het inderdaad toch wel aan de kader.
Sindsdien haal ik minstens 1 x per jaar de zadelpen uit mijn frames om er montagevet aan te doen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: zadelpen muurvast :-(

Bericht door _anonymus_ »

freezy schreef:Uiteindelijk de stap gezet om de pen af te zagen en met een los metaalzaagblad lange sleuven in de pen te zagen, zeer voorzichtig tot je net door de pen zit maar niet in het frame. Ik heb er zo 3 sleuven moeten in zagen vooralleer de pen wou breken en loskomen, ze zat dan ook 20cm diep.

Zou ik er opnieuw aan beginnen? Nee! Ik heb er in totaal zo'n 8u werk aan gehad en heb een paar keer mijn frame meegehad. Gelukkig zonder erg, maar met een carbon frame is dat weeral een andere zaak.
Idem hier, zelfde verhaal met carbon zadelpen in alu kader.
Uren werk aan gehad op dezelfde manier als freezy, je ziet het inderdaad toch wel aan de kader.
Sindsdien haal ik minstens 1 x per jaar de zadelpen uit mijn frames om er montagevet aan te doen.
Plaats reactie