OPROEP aan alle sram PG990 cassette gebruikers

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Animal
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: za 07 aug 2004 11:00
Rijdt met: scott scale team edition 2008

OPROEP aan alle sram PG990 cassette gebruikers

Bericht door Animal »

Ik rijd sinds een paar weken met een sram cassette en ik had al gemerkt dat wanneer ik in het minste slijk terecht kwam ik telkens problemen kreeg dat mijn ketting achteraan een tand oversloeg m.a.w doortrapte.
Je kunt je al voorstellen wat er zondag in Linkhout allemaal gebeurde na de eerste modderstrook was het al zover doortrappen als't schoon was om zien, met als resultaat echt niet meer te doen ik kon gewoon niet meer verder ben dan nog voortgesukkeld tot aan de bevoorrading waar er een tuinslang lag. Heb mijn cassette en ketting proper gemaakt en het doortrappen was gedaan.(ben dan zo vlug mogelijk naar start terug gereden)

Het straffe van de zaak was dat 2leden van de club ook met een zelfde pion reden en ook hetzelfde probleem hadden??
Je kunt nu wel zeggen dat ligt aan het slijk maar ik heb véél andere bikers zien rijden waaronder iemand van onze club die met een XT pion rijd en er niet de minste problemen hebben ondervonden.

Is dit toeval of zijn er nog ander PG990 gebruikers die in het slijk last hebben van dit fenomeen?????

Ik hoor jullie nu zeggen waarom zou dat aan die cassette liggen?? Wel om de simpele reden dat de cassette het enige verband tussen ons met 3 is
nml ik heb afmontage XO, PG990, XT ketting
clubgenoot 1 XO,PG990, Sram ketting.
clubgenoot 2 XT,PG990, Sram ketting.
En we stonden alle 3 even hard te taffelen!!

Help!!

Thx Animal.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

met de 990 ketting heb ik geen problemen op mijne LX cassette, dus daar zal het al niet aan liggen
farmer/cowboy
Mountainbiker
Berichten: 989
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 14:13
Rijdt met: gaat sneller bergaf dan bergop...

Bericht door farmer/cowboy »

Misschien omdat een XT cassette "hol" is en een sram niet?????? 8-[
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

Welk smeer product gebruik je?
Op basis van teflon?
#-o Ajaj ik rij ook met 990 maar nog geen probs :wink:
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

Altijd: Nieuwe casette en nieuwe ketting.

Ik heb eens geprobeerd om na 500km een 2é ketting te leggen met de bedoeling om vanaf dan telekens van ketting te wisselen.
Resultaat: Doortrappen a volente.
Oplossing:oude ketting erop en probleem opgelost.
Enfin de boel zo verder versleten tot ketting en cassette op waren.
Dan casette en ketting vervangen pg 990 en 2 kettingen pc59.
De kettingen wissel ik nu wekelijks.
Gebruikersavatar
Animal
Mountainbiker
Berichten: 110
Lid geworden op: za 07 aug 2004 11:00
Rijdt met: scott scale team edition 2008

Bericht door Animal »

scott racer schreef:Welk smeer product gebruik je?
Op basis van teflon?
#-o Ajaj ik rij ook met 990 maar nog geen probs :wink:
Ik gebruik inderdaad teflon-olie voor het smeren van de ketting.
Ik rijd nml met 2 kettingen en na elke rit gaat de een eraf en de andere erop.
de ketting die eraf komt wordt gereinigt en in een teflon oliebad gelegt,de ketting blijft hier een dag of 3 inliggen, daarna maak ik ze droog en ze is weeral klaar voor de volgende rit.
dus ik denk dat ik het niet bij smeerproblemen moet zoeken aangezien ik dat zo al 2 jaar doe en nog nooit roblemen heb gehad tot ik mijn nieuwe bike kocht met andere componenten.

Dus ik blijf erbij volgens mij de PG990 of er moest iemand hier op het forum ook gaan rijden zijn in Linkhout met een sram PG990 cassette en geen last hebben gehad van doortrappen, maar die moet ik nog tegenkomen.

WHO?????
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

farmer/cowboy schreef:Misschien omdat een XT cassette "hol" is en een sram niet?????? 8-[
Is volgens mij een belangrijke factor, en ook één van de weinige voordelen waarom ik voor een XT-cassette zou opteren.
Gebruikersavatar
Thys
Mountainbiker
Berichten: 614
Lid geworden op: do 15 jan 2004 22:28
Rijdt met: Radon ZR EVO 01

Bericht door Thys »

Ik heb ook de indruk dat die srams de modder meer aantrekken.
Ik shimano
Mijn broer sram

Hij heeft altijd bij echte modderritten al eens meer last van doortrappen.
Verder komer er ook iets makkelijker bramen op? Heeft hier iemand last van? Kan ook rijstijl zijn natuurlijk.
Mms toch een vlakje waarop shimano iets beter is?
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

De laatste tijd heb ik ook veel last van doorschieten ketting op cassette en gezien deze pas onlangs samen met ketting en kettingbladen vervangen werd zeker niet ingevolge slijtage. Het is nochtans geen SRAM maar een XT cassette.
Bij mij is het doorschieten vooral op de drie kleinste kransjes en enkel te wijten aan het vol komen zitten van de ruimte tussen deze drie kransjes met modder en vuil. Ik denk eraan eens een speciaal kammetje te laten monteren tegen dit euvel.
Ik rij al jaar en dag met XT cassettes en nooit problemen gehad, tot nu met het nieuwe model 2004.
Gebruikersavatar
Rasse
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 05 sep 2004 23:42
Rijdt met: Varmint Coyote

Bericht door Rasse »

Ik heb vanmorgen naar de importeur gebeld ivm dit probleem. Zij waren zich van geen kwaad bewust en ik was hierover de eerste klager.
Tot ik dit topic lees. Er zal dus wel degelijk iets mis zijn.
Ik heb de indruk dat de grotere tandwielen minder hoge tanden hebben dan de vorige generatie 9.0. Echter vergelijken is moeilijk want ik heb geen nieuwe 9.0 liggen.

Praktisch zijn er 2 mogelijkheden om een oplossing te vinden.
Of jullie gaan ieder op zich naar jullie eigen fietsenboer, en laten die naar Transmission bellen met de klacht.
Of.
Jullie sturen mij jullie relaas door en ik bundel ze en ga nog een keer bij de Sram importeur aankloppen.
Plaats reactie