Reinigen van de ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Hannelore80
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 feb 2011 18:52
Rijdt met: Cube

Reinigen van de ketting

Bericht door Hannelore80 »

Hallo, ik gebruik al enkele jaren Eurol Advanced Chain Cleaner om na elke rit de ketting van mijn MTB schoon te maken. Een kleine hoeveelheid vloeistof in mijn BBB-kettingreiniger, een tiental keren ronddraaien, drogen, de ketting aan de binnenkant opnieuw oliën en nog eens droogwrijven. Nu hoor ik van een fietsenmaker dat zulke producten ook het vet IN de ketting aantasten en dus te mijden zijn. Dat kan ik toch moeilijk geloven. Ik hoor van collega's dat dit product al zo lang op de markt is, dan zou het toch niet meer verkrijgbaar zijn. Wie bezorgt mij uitsluitsel?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door Reflex »

Na elke rit op deze manier een ketting reinigen is te veel van het goede. Precies wat je fietsenmaker zegt, je raakt al het vet van je ketting kwijt en moet dit keer op keer opnieuw aanbrengen.

Het beste doe je dit maar 1 keer op een x aantal ritten (dus na een redelijke hoeveelheid km's) en neem je daarna de tijd om alles weer netjes in te vetten.

Persoonlijk gebruik ik Squirt lube en 2 kettingen op mijn fiets. De kettingen wissel ik om de paar honderd km om waarbij ik de ongebruikte ketting een nachtje in de wasbenzine leg en daarna enkele keren volledig opnieuw invet. Na een enkele rit volstaat het nat afspuiten van de ketting met water, handborstel over de tandwielen met water, het droogmaken van de ketting met een doek en daarna 1 laagje squirt of een ander middel aanbrengen.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door MirFlash »

Een keer een andere referentie gebruiken, niet altijd die oude met de baard ...

What is Shimano’s official stance on the chain lube that comes stock on a shimano chain? Is it actually a lube, or a grease? And is it best to leave it on until the chain gets noisy and relube, or strip it right away and relube before riding?

Shimano: So that brings us to lubrication. I mentioned that the chain wears because of friction as the chain moves to wrap around a gear. Well, that friction is reduced if there is lube on the chain. If there is dirt mixed in, the lube makes a bigger difference in reducing friction. If there is water mixed in, the lube helps displace the water. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder.
Bobbie
Mountainbiker
Berichten: 1226
Lid geworden op: di 09 okt 2007 11:29
Rijdt met: Scott Scale

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door Bobbie »

http://www.wielernet.be/blog/94/onderho ... ielen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door tek-zotic »

als jij je ketting steeds deftig terug invet, zie ik er geen problemen in.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door Reflex »

Mijn ervaring is dat je een volledig ontvette ketting een aantal keren moet invetten om weer volledig goed te krijgen. Dus invetten, laten drogen etc etc. Doe je dit maar 1 keer dan loopt hij snel droog aan het einde van de rit. Ik zou hem dus niet iedere rit ontvetten.
kloefie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door kloefie »

+1
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door kazzz »

Wat dus wil zeggen dat je je ketting ook niet kuist na elke rit of hoe moet ik dit zien?
kloefie
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 22:34
Rijdt met: Cube reaction GTC SL/ Canyon Ultimate AL SLX DI2

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door kloefie »

Er is een verschil tussen kuisen en ontvetten.

Als je een modderige rit achter de rug hebt (wat uiteraard 's winters vaker voorvalt dan nu), dan zal het wel eens vaker nodig zijn de ketting te ontvetten om echt alle vuil eruit te krijgen (goed smeren erna is dan de boodschap).

Tijdens de drogere maanden, kan het voldoende zijn de ketting eens af te kuisen met een niet pluizende vod. (eventueel na het afspuiten)
Zo veel mogelijk zand eraf halen, zonder te gaan ontvetten. (zo zorg je ervoor dat de ketting intern nog steeds gesmeerd blijft).

Het heeft geen zin een vuile ketting opnieuw te gaan smeren, want dan maak je er een echte smeerboel van.
BRT
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 apr 2008 10:22
Rijdt met: cannondale f700

Re: Reinigen van de ketting

Bericht door BRT »

Denk dat er ongeveer zoveel meningen zijn over ketting-onderhoud als fietsers.... Heb verschillende methodes geprobeerd in de loop der jaren, maar weinig verschillen gemerkt in slijtage.

Doorgedreven ontvetten biedt volgens mij geen enkele meerwaarde, integendeel zelfs: Als je het smeermiddel tussen de pinnen en de plaatjes verwijdert krijg je dit NOOIT terug aanwezig zoals dit fabrieksmatig is aangebracht (cfr. Eerdere post met advies van shimano).

Ik was mijn ketting gewoon met dreft, en als ze echt te smerig is (zelden) gebruik ik een vod met een ontvetter (remmenreiniger van 1.5 euro per bus) of WD40 om ze even door te halen. Daarna terug oliën. En de overschot van de olie afvegen met een vod.

Kettingen onderdompelen in badjes of ze zelfs uitkoken is uiteraard een hobby als een ander en we leven in een vrij land...

Weet niet of ik het ooit op het forum gevonden heb of in een tijdschrift, ideale tool om een ketting te kuisen: 2 houten nagelborsteltjes tegen een scharnier schroeven. Dit rond je ketting knijpen als je de bike wast: supertool voor ketting en onderste derraileeurwieltje, supergoedkoop.
Plaats reactie