probleem voorderailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

Ik heb volgend probleem met mijn voorderailleur op mijn GT zaskar 100 9r:
Wil ofwel op de grote plateau, ofwel op de kleine plateau, maar blijkbaar niet evident om vlot te laten schakelen tussen beide.
Tandwielen vooraan waren origineel 38/26, de 26 heb ik vervangen door een 24, maar dat heeft in die configuratie al een tijdje goed gewerkt. Plots niet meer.
Grenzen zijn afgesteld, nieuwe kabel erin, nieuwe gain,...en toch blijft het probleem bestaan...

Ik heb wel de indruk dat de voorderailleur meer dan 3mm van de tandjes van de grote plateau zit (bijna 1cm :s), maar door de opbouw van de GT -i-drive kan ik die niet lager zetten...

Ofwel de kabel die ergens niet koosjer zit? Geen flauw idee meer waarom die niet meer wil schakelen zoals voordien :-(

Iemand tips??
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

oh ja, en soms als ik wil schakelen van klein naar groot vooraan, dan blijft die hele tijd haperen en valt uiteindelijk tussen frame en klein blad! Straffe stoten
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

ketting te kort, te lang?? toch geen goeie combinatie 38-24 (beter met de 26)?? Iemand een idee? Shoot! :-)
Mss even info van andere zaskar fully gebruikers, kijk eens naar de hoogte van de derailleur vooraan tov het grote kettingblad...zeer straf dat het niet lager kan eigenlijk
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: probleem voorderailleur

Bericht door IPPE »

Binnenblad juist gemonteerd?
Juiste kettinglijn?

Bij mijn fully's moet ik ook de derailleur hoger monteren omdat de onderste demper bevestiging in de weg zit en ik heb geen problemen met schakelen.
En als het verschil in tanden te groot moest zijn dan schakelt geen enkele dubbel goed=> 42-28 combo's
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

Yep juist gemonteerd en kettinglijn is niets aan veranders.
Ik snap het gewoon ni. Ofwel die voorderailleur om zeep? Zou wel straf zijn na half jaartje...Wel heel intensief gebruikt en vooral altijd in slijkerige omstandigheden deze winter...en die zaskar 100 schept daar wel wat dirt op :-), maar goed, dat zou wel straf zijn.

Ja en de 38-24 heeft al gewerkt, dus geen idee waarom nu niet meer
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Dacuba »

Ik denk eerder aan de kabel... hoelang doe je al met je huidige kabels? Zit de kabel overal goed? Nergens achter? Kabelspanning in orde?
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

nieuwe gain en kabel, zal nog eens controleren maar die zat overal goed. Is interne geleiding. Enkel stukje van onderkant naar de der is wat tricky maar liep volgens mij goed
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: probleem voorderailleur

Bericht door Butch »

hmm gemerkt dat er best wel veel speling op de derailleur zit...
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: probleem voorderailleur

Bericht door IPPE »

Eens een andere derailleur proberen. Als het werkt ,probleem opgelost. Zoniet zit het ergens anders.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: probleem voorderailleur

Bericht door IPPE »

Eens een andere derailleur proberen. Als het werkt ,probleem opgelost. Zoniet zit het ergens anders.
Plaats reactie